مشکل نبود شرکت‌ حمل‌ونقل بین‌المللی در مازندران ، استانی که تنها در بخش کشاورزی بیش از هفت میلیون تن تولیدات متنوع برای صادرات دارد ، با گذشت چندین سال پیگیری و هشدار مسئولان هنوز به سرانجام نرسیده و ظاهرا قرار نیست به این زودی‌ها هم مشکل حل شود.
کد خبر: ۸۵۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹ 17 May 2020

مشکل نبود شرکت‌ حمل‌ونقل بین‌المللی در مازندران ، استانی که تنها در بخش کشاورزی بیش از هفت میلیون تن تولیدات متنوع برای صادرات دارد ، با گذشت چندین سال پیگیری و هشدار مسئولان هنوز به سرانجام نرسیده و ظاهرا قرار نیست به این زودی‌ها هم مشکل حل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مشکل اصلی آنجاست که تعدادی شرکت حمل و نقل بین المللی به نام و با سهمیه مازندران مجوز فعالیت دریافت کرده اند ولی حاضر به حضور در استان و فعالیت مرتبط با صادرات در این جغرافیا نیستند ، موضوعی که مقامات ارشد استان را در دوره های مختلف متحیر کرده و به دنبال حل مشکل کشانده ولی هیچگاه نتیجه بخش نبوده است.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ، پنج شرکت بین المللی با نام استان مازندران با طی مراحل قانونی از جمله آزمون تخصصی مجوز فعالیت دریافت کردند، ولی هیچ یک از این شرکت ها در داخل استان فعالیت ندارند و صادرکنندگان مازندرانی برای جا به جایی کالاهای صادراتی بناچار کامیون های مورد نیازشان را از شرکت های بین المللی سایر استان های کشور از جمله تهران تامین می کنند.

اگرچه چندین سرمایه گذارانی از مازندران برای دریافت مجوز برای بازگشایی شرکت حمل و نقل بین المللی با ماشین ملکی اقدام کردند، ولی شرط قبولی در آزمون تخصصی مربوطه که بیشتر قوانین بین المللی حاکم بر شرکت های حمل و نقل بین المللی است، باعث شده تا هیچ یک از این متقاضیان موفق به دریافت مجوز نشوند و همچنان دست استان از داشتن شرکت فعال خالی بماند.
تاکنون پیگیری استانی و حتی دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف برخی تشریفات قانونی برای صدور مجوز شرکت حمل و نقل بین المللی برای متقاضیان مازندرانی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در راستای تسهیل در امر صادرات غیر نفتی این خطه شمال کشور نیز راه به جایی نبرده است و به همین خاطر استاندار مازندران امروز یکشنبه در نشست شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی بار دیگر این موضوع را مطرح کرد و از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خواست تا این مشکل را از طریق پیگیری با سازمان مربوطه هر چه زودتر حل کند.

احمد حسین زادگان با اشاره به نامگذاری سال جاری به سال جهش تولید ، تحقق این مهم را در مازندران به عنوان قطب کشاورزی کشور نیازمند افزایش صادرات دانست و تاکید کرد که بدون حمل و نقل بین المللی جهش صادرات و تولید محقق نخواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران با ابراز گله مندی از رفع نشدن مشکل شرکت های حمل و نقل بین المللی استان با وجود پیگیری چندین ساله ، خواهان تعیین تکلیف وضعیت شرکت های بین المللی " کاغذی " استان شد.
وی گفت : در حال حاضر استان مازندران روی کاغذ پنج شرکت بین المللی کالا دارای مجوز دارد که هیچ یک از این شرکت ها به صورت عملی در استان فعالیت ندارند. علاوه بر آن هیچ یک از این شرکت ها خودروی ملکی برای جا به جایی بار های صادراتی این استان به کشورهای هدف صادراتی در اختیار ندارند و صادرکنندگان ما بناچار باید از سایر شرکت های خارج استانی کامیون برای حمل کالاهای صادراتی تامین کنند.
حسین زادگان اضافه کرد : در حالی این استان فاقد شرکت فعال بین المللی برای جا به جایی بارهای صادراتی است که صرفا در حوزه کشاورزی سالانه حدود هفت میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود که بخش زیادی از این محصولات قابلیت صادراتی دارند.
وی ادامه داد : به دلیل محدویت های ایجادی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که صدور مجوز برای شرکت های بین المللی را منوط به قبولی در آزمون اختصاصی می داند، سرمایه گذاران استانی که تمایلی برای فعالیت در این حوزه داشتند؛ تاکنون موفق به دریافت مجوز نشدند.
استاندار مازندران گفت : سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با وجود دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تسهیل موانع صدور مجوز شرکت بین المللی حمل و نقل کالا برای مازندنران ، همچنان آزمون را شرط اصلی صدور مجوز می داند و تاکنون به این دستور نیز پاسخ مناسبی نداده است.
نماینده عالی دولت در مازندران از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خواست تا نسبت به تعیین تکلیف این شرکت ها برای فعال شدن در استان و خرید ماشین ملکی شدند.
حسین زادگان پیشنهاد کرد تا با رایزنی راهداری و حمل و نقل جاده ای استانی ، مجوز این شرکت ها به متقاضیان استان دیگری که آمادگی فعالیت در این حوزه را با تامین خودروی ملکی دارند ، واگذار شود.

حمل‌ونقل سد راه صادرات مازندران
رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران هم در این نشست عدم فعالیت شرکت های حمل و نقل بین المللی را یکی از موانع مهم پیش روی صادرات غیر نفتی استان دانست و گفت : با وجود پیگیری حدود ۱۰ ساله تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل استان انجام نشده است.
عبدالله مهاجر افزود : اگرچه حدود پنج شرکت بین المللی به نام استان مجوز فعالیت از وزارت راه و شهرسازی دریافت کردند، ولی هیچ یک از این شرکت ها نه تنها فعالیت کاری در استان ندارند ، بلکه به دلیل در اختیار نداشتن کامیون ترانزیتی، نیازشان را در صورت درخواست صادرکنندگان باید از استان های دیگر تامین کنند.
وی آزمون را مانع بزرگ پیش روی سرمایه گذاران مازندرانی برای راه اندازی شرکت بین المللی حمل و نقل کالا دانست و اظهار داشت : تاکنون پیگیری استانی برای تجدید نظر در این رویه از وزارت راه و شهرسازی نیز کارساز نبوده است ، در حالی که مازندران با سالانه حدود یک میلیون تن کالای صادراتی فاقد شرکت بین المللی حمل و نقل کالا فعال است در حالی که استان های همجوار ما بیش از ۲۰ شرکت دارند و بخش زیادی از نیاز مازندران نیز از این استان ها تامین می شود.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران نیز در این نشست گفت : براساس قانون تمام متقاضیان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل بین المللی باید در آزمون کتبی که سازمان راهداری برگزار می کند، شرکت کنند و درصورت تایید مجوز برای آنها صادر می شود.
علی نصیری افزود : پنج شرکت بین المللی کالا برای مازندران موفق به دریافت مجوز شدند و دفاتر خود را در مرکز استان راه اندازی کردند ولی صادرکنندگان برای تهیه خودروی حمل بارهای صادراتی حداقل باید حدود ۲ هفته قبل با این شرکت ها هماهنگ کنند.
وی ادامه داد : براساس قانون شرکت های حمل ونقل بین المللی کالا برای صدور مجوز نیازی به خودرو ملکی ندارند و صرفا طبق قانون راهداری و حمل و نقل جاده ای داشتن خودرو ملکی باری برای شرکت های داخلی الزامی است.
نصیری با اشاره به دستور استاندار مازندران برای تعیین تکلیف این شرکت ها ، اظهار داشت : پیش از این مکاتباتی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای این کار انجام شد تا بتوانیم این شرکت ها را در داخل استان فعال تر کنیم.
وی با اشاره به تمایل سرمایه گذاران مازندرانی برای راه اندازی شرکت های بین المللی حمل و نقل کالا ، اظهار داشت : بر اساس قانون و اساسنامه شرکت های حمل و نقل، صدور مجوز منوط به قبولی در آزمون مرتبط است که بیشتر سئوالات آزمون نیز در ارتباط با قوانین کاری شرکت ها و مقررات بین المللی در این ارتباط است.
بر اساس آمارهای رسمی سال گذشته حدود یک میلیون تن محصولات غیر نفتی از استان مازندران به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار