در حالی شیوع همه‌گیری کرونا در استان مازندران به سومین ماه خود نزدیک می‌شود، پرداخت بیمه بیکاری کارگرانی که کارگاهاشان به دلیل شیوع این ویروس به تعطیلی کشانده شد،همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد.
کد خبر: ۸۵۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹ 13 May 2020

 این درحالیست که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال گذشته با راه اندازی سامانه بیمه بیکاری، ازکارگران مشمول قانون کار که واحدهای کسب و کارشان به دلیل ویروس کرونا به تعطیلی کشانده شد، خواست با مراجعه به این سامانه نامنویسی کنند و تامین اجتماعی نیز موظف شد تا با راست آزمایی درخواست این کارگران نسبت به پرداخت بیمه بیکاری به افراد مشمول متناسب با میزان تعطیلی کسب و کار اقدام کند.
حال با نزدیک شدن به سومین ماه همه گیری ویروس کرونا و ثبت نام ۳۰ هزار کارگر مازنی در این سامانه و پایان راست آزمایی ثبت نام شدگان از سوی دو اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی مازندران و نهایی شدن پرونده حدود ۴ هزار کارگر مشمول ، همچنان پرداخت مستمری بیمه بیکاری این کارگران به بهانه عدم تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ستاد ملی مقابله با کرونا به امروز و فردا موکل می شود.
براساس قانون کار، کارگرانی مشمول قانون بیمه بیکاری می شوند که کارفرما در هنگام بیمه سپاری سه درصد حق بیمه بیکاری آنها را پرداخت کند و این افراد در صورتی که از کار اخراج شوند و یا به هر دلیلی واحدهای کسب و کارشان تعطیل شود، تامین اجتماعی موظف می شود متناسب با میزان سنوات بیمه پرداخت ، مستمری بیمه بیکاری به آنها پرداخت کند.
ماهی گیری تامین اجتماعی از آب گل آلود
دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران تاخیر در پرداخت بیمه بیکاری کارگران مشمول قانون کار که حق بیمه بیکاری آنها از سوی کارفرما پرداخت شده را نوعی بدعت گذاری از سوی تامین اجتماعی قلمدادکرد و گفت : طبق قانون کار کارگرانی که حق بیمه بیکاری آنها در زمان بیمه سپاری از سوی کارفرمایان پرداخت می شود در صورت اخراج از کار، حوادث و تعطیلی کارگاه، تامین اجتماعی باید نسبت به پرداخت مستمری بیمه بیکاری اقدام کند.
نصرالله دریابیگی در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت : در استان از حدود ۳۰ هزار کارگری که برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند، بیش از ۸۰ درصد به دلیل آنچه عدم پرداخت حق بیمه بیکاری از سوی کارفرما اعلام شده شامل کارگران فصلی، ساختمانی، قالیبافان به این بهانه از دایره دریافت مستمری بیمه بیکاری حذف شدند و حدود چهار هزار نفر باقی ماندند که همین تعداد نیز تامین اجتماعی نسبت به پرداخت مستمری آنها امروز و فردا می کند و به دنبال دریافت اعتبار از محل خسارت بیماری کروناست.
وی اضافه کرد : این در حالیست که از لحاظ قانون کار ، کارگرانی که مشمول بیمه بیکاری شدند ، تامین اجتماعی باید بدون قید و شرط پس از تایید پرونده شان نسبت به پرداخت مستمری آنها اقدام کند و حال در شرایط فعلی به نظر می رسد ، تامین اجتماعی استان از آب گل آلود ناشی از ویروس کرونا به دنبال ماهی گیری است و حقوقی که باید خودش پرداخت کند را به دنبال دریافت اعتبار از دولت است.
دریابیگی اظهارداشت : اگر دولت بخواهد کمکی به تامین اجتماعی در راستای پرداخت بیمه بیکاری به کارگران داشته باشد، باید این اعتبار برای کارگرانی در نظر گرفته شود که مشمول قانون بیمه بیکاری نشدند ، یعنی سه درصد حق کارفرما برای بیمه بیکاری را پرداخت نکردند و از لحاظ قانون تامین اجتماعی نمی تواند به آنها مستمری پرداخت کند ودولت خودش وارد گود شده و این مسوولیت اجتماعی را به عهده گرفت.
نماینده کارگران مازنی در شورای عالی کار خاطرنشان کرد : کارگران تا پیش از شیوع ویروس کرونا نیز به دلیل ناهمخوانی دستمزدشان با تورم ، پیش از شیوع ویرس کرونا و تعطیلی کسب و کارشان از لحاظ معشتی دچار مشکل بودند و با شیوع ویروس و تعطیلی کسب و کار قوز بالای قوز شد و باید دولت حداقل به کارگرانی که به هر دلیلی همانند کارگران ساختمانی و فصلی که مشمول بیمه بیکاری نشدند، کمک کند و به کارگرانی که مشمول قانون بیمه بیکاری شدند، نیز تامین اجتماعی مستمری به آنها پرداخت کند.
پرداخت مشروط
مدیرکل تامین اجتماعی مازندران پرداخت بیمه بیکاری کارگران مشمول در دوران کرونایی را مشروط به تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرد و گفت : تاکنون این سازمان اعتباری به سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری اختصاص نداد.
علی اصغر محمودی افزود : تا زمانی که دولت و سازمان برنامه و بودجه اعتبار و نحوه پرداخت بیمه بیکاری را برای تامین اجتماعی مشخص نکند، برای ما امکان پرداخت مستمری بیمه بیکاری وجود ندارد و از طریق سازمان تامین اجتماعی کشور پیگیری برای دریافت اعتبار برای تسریع در پرداخت ها انجام می شود.
وی اضافه کرد : در مازندران حدود سه هزار و ۸۰۰ کارگر در مرحله اول پس از راست آزمایی پرونده ها از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی استان مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند و این کارگرانی هستند که سه درصد حق بیمه بیکاری آنها از سوی کارفرما در زمان بیمه سپاری پرداخت شد.
به گفته وی حدود ۲۶ هزار کارگر با وجود ثبت نام در سامانه بیمه بیکاری در راست آزمایی مشمول قانون بیمه بیکاری نشدند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران گفت : در استان حدود ۳۰ هزار کارگر برای دریافت بیمه بیکاری مصوب دولت در دوران ویروس کرونا در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کردند که حدود ۴ هزار نفر پس از راست آزمایی مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.
کامران اصغری در گفت و گو با خبرنگارایرنا در مورد بلاتکلیفی کارگران در دریافت مستمری بیمه بیکاری با وجود پرداخت حق بیمه بیکاری خاطرنشان کرد : اگرچه این کارگران مشمول بیمه بیکاری شدند، ولی به دلیل عدم پیش بینی قانون برای پرداخت مستمری بیمه بیکاری در زمان همه گیری بیماری و حوادث غیر مترقبه، تامین اجتماعی نمی تواند از محل درآمد سازمانی پرداختی به کارگران داشته باشد.
وی اضافه کرد : از آنجایی که بیماری غیر ارادی تعریف می شود، در قالب بیمه بیکاری قرار نمی گیرد، ولی مسایل ارادی مانند اخراج کارگران از کارگاه ، آنها مشمول این بیمه بیکاری می شوند و تامین اجتماعی نیز موظف به پرداخت مستمری بیمه بیکاری است و این کار را انجام می دهد.
اصغری اظهارداشت : در مجموع هم اکنون ۱۲ هزار کارگر مشمول بیمه بیکاری ماهانه از تامین اجتماعی استان مازندران هستند و این سازمان نیز پرداخت مستمری را از محل اعتبار سازمانی همه ساله پرداخت می کند، ولی در دوران کرونا باید این اعتبار از سوی دولت پرداخت شود تا تامین اجتماعی بتواند این واریزی را داشته باشد.
براساس اعلام ستاد اقتصادی مقابله با کرونا در مازندران بیش از ۵ هزار واحد تولیدی و صنعتی به دلیل همه گیری ناشی از این بیماری از اول اسفندماه سال جاری تا ۲۳ اردیبهشت ماه و برخی دیگر که در قالب مشاغل پرخطر به حساب می آیند همانند تالاهار و هتل ها و باشگاههای ورزشی همچنان تعطیل هستند.
ویروس کرونا با شناسایی دو بیمار در بابل در سی ام بهمن ماه سال جاری در استان مازندران شیوع یافت و در حال حاضر در دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل حدود ۳۷۰ بیمار کرونایی همچنان تحت درمان قرار دارند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار