در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دو نماینده کرمان یعنی زاهدی و پورابراهیمی به ترتیب ریاست دو کمیسیون آموزش و تحقیقات و اقتصادی را برعهده داشتند و نمایندگان زرند و جیرفت نیز نواب دو کمیسیون انرژی و حقوقی قضایی بودند و بعضاً نمایندگان سایر شهرستانها نیز در هیأت رئیسه کمیسیونها حضور داشته‌اند، قاعدتاً هدایت مجمع نمایندگان استان نیز با نمایندگانی از جریان انقلابی خواهد بود.
کد خبر: ۸۴۸۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰ 10 May 2020

به نظر موازنه قدرت در بین نمایندگان استان کرمان بدین صورت رقم می خورد، ائتلاف یاران و نزدیکان علی لاریجانی یعنی پور ابراهیمی و مصطفی رضا حسینی در یک طرف گود و نمایندگان انقلابی شامل زاهدی، جلالی، شکرالهی، صمدی، شریعتی، غضنفرآبادی هم در سوی دیگر گود و حسن پور و اعظمی نماینده مستقل نیز بینابین این دو جریان هستند.

نگاهی به وضعیت احتمالی  نمایندگان استان کرمان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

به گزارش «تابناک»؛ قاعدتاً هدایت مجمع نمایندگان استان نیز با نمایندگانی از جریان انقلابی خواهد بود. استان کرمان در همه ادوار نقش بسیار مؤثری در معادلات سیاسی و مدیریتی کشور داشته است و حضور چهره‌هایی از این خطه در مدیریت‌های کلان کشوری، کرمانی ها را به یکی از تاثیرگذارترین افراد در بین جریانات سیاسی مبدل کرده است. از بین ۷ رئیس دولت بعد از انقلاب تا کنون دو نفر آنها کرمانی (شهید باهنر، مرحوم هاشمی رفسنجانی) و از بین ۵ رئیس مجلس یک نفر کرمانی (مرحوم هاشمی رفسنجانی) و بسیاری دیگر نیز در کسوت وزارت و معاونین رؤسای قوا و مدیران ارشد دستگاه‌های نظامی و حاکمیتی حضور داشته‌اند.

در مجلس شورای اسلامی نیز در دوره‌های مختلف غیر از ریاست پارلمان افراد، چون آیت الله موحدی کرمانی، مهندس محمد رضا باهنر و شیخ حسین هاشمیان نواب رئیس بودند و ریاست بعضی از کمیسیونها نیز در دوره‌های مختلف با کرمانی ها بوده است.

در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی دو نماینده کرمان یعنی زاهدی و پورابراهیمی به ترتیب ریاست دو کمیسیون آموزش و تحقیقات و اقتصادی را برعهده داشتند و نمایندگان زرند و جیرفت نیز نواب دو کمیسیون انرژی و حقوقی قضایی بودند و بعضاً نمایندگان سایر شهرستانها نیز در هیأت رئیسه کمیسیونها حضور داشته‌اند.

اما در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان کرمان چه جایگاهی رقم خواهد خورد باید منتظر بود و دید؛ اما آنچه که از شواهد بر می آید:

محمد مهدی زاهدی: نام وی در بین کاندیداهای ریاست مجلس و نواب مجلس آن شنیده می‌شود و در تحلیلهای منتشر شده در رسانه‌ها از احتمال انتخاب وی بعنوان یکی از نواب مجلس یاد شده است، انتخاب وی بعنوان ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات در صورت گذر از مسئولیتهای هیأت رییسه قطعی است.

محمد رضا پورابراهیمی: وی در دوره دهم سه سال بعنوان رئیس کمیسیون اقتصادی بود و در سال آخر بدلیل اعتراض تعدادی از نمایندگان چون محمود بهمنی و زهرا سعیدی مبارکه که در سال‌های قبل به ریاست او رأی داده بودند از رسیدن به ریاست بازماند، هرچند حواشی هم در هنگام شمردن آرا توسط او در سال آخر کمیسیون پیش آمد اما نهایتاً ریاست به الیاس حضرتی رسید؛ آنچه که قطعی به نظر می رسد مشکلاتی که او در دوره جدید مجلس برای رسیدن به ریاست کمیسیون اقتصادی دارد از طرفی نزدیکی پورابراهیمی به علی لاریجانی و همراهی او با بعضی از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقادات جدی متوجه او ساخته بطوریکه افرادی چون الیاس نادران و سید شمس الدین حسینی در این زمینه مواردی را مطرح نمودند و از طرفی دیگر انتقاداتی به رشته تحصیلی پور ابراهیمی (رشته مدیریت) وارد است و تصمیمات اشتباه اقتصادی مجلس دهم را بی ربط به عدم تخصص آکادمیک وی به حوزه‌های مسائل اقتصادی نمی‌دانند و تأکید بر حضور یک اقتصاددان در رأس این کمیسیون مهم دارند، به هر حال اگر پورابراهیمی بتواند روابطش را با جریان انقلابی ترمیم کند و با کمی چرخش که سابقه سیاسی او نشان می دهد در این زمینه تبحری خاص دارد احتمال رسیدن او به ریاست کمیسیون اقتصادی نیز وجود دارد؛ شانس بزرگ پورابراهیمی تمایل حضور نادران و قادری در کمیسیون برنامه و بودجه است و به نظر تنها رقیب اصلیش سید شمس الدین حسینی است.

حسین جلالی: وی مدتی در شورای مرکزی جبهه پایداری بوده و ریاست دفتر آیت الله مصباح را بر عهده داشته است و به سلامت نفس و مبارزه با فساد شهره است؛ داری مدرک دکتری روانشناسی است و به نظر می رسد بدلیل عزمی که برای مبارزه با رانت خواری و ویژه خواری دارد یکی از افراد مؤثر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس باشد؛ البته شاید هم بدلیل صنعتی و معدنی بودن حوزه انتخابیه‌اش ترجیح بدهد به کمیسیون صنایع و معادن برود.
بسیاری معتقد هستند جلالی بدلیل حریت سیاسی که دارد از تأثیرگذارترین نمایندگان دوره یازدهم خواهد بود. نماینده دوره دهم رفسنجان اصلاح طلب و در کمیسیون اقتصادی مجلس عضویت داشت و از افراد نزدیک به پورابراهیمی بود.

شهباز حسن پور: سه دوره است که در مجلس شورای اسلامی حضور دارد و با سابقه ترین نماینده استان کرمان از حیث میزان حضور در ادوار مجلس است. او به نماینده ای فعال و پر جنب و جوش معروف است؛ احتمالاً او مثل سه دوره قبل یکی از افراد مؤثر کمیسیون برنامه و بودجه خواهد بود و همچنان ریاست فراکسیون اصناف را نیز بر عهده خواهد گرفت. حسن پور دارای گرایش مستقل است.

مصطفی رضا حسینی: وی از نزدیکان علی لاریجانی است و نماینده دوره هشتم مجلس بوده و در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در لیست صدای ملت از حوزه انتخابیه تهران با سر لیستی علی مطهری حضور داشت که امکان حضور برایش فراهم نگردید. وی مدتی و در زمان ریاست علی لاریجانی بر مجلس دارای سمت مدیرکلی در پارلمان بود و به احتمال زیاد به عضویت کمیسیون صنایع و معادن درخواهد آمد. نماینده دوره دهم مجلس از این حوزه نیز در کمیسیون صنایع و معادن عضویت داشت.

موسی غضنفر آبادی: ده سال سابقه حضور در مجلس را دارد و در قوه قضاییه نیز دارای مناصب بالایی بوده از وی بعنوان یکی از کاندیداهای اصلی کمیسیون حقوقی و قضایی نام برده می‌شود. نیکزادی نماینده حوزه انتخابیه بم که غضنفر آبادی بجای او انتخاب شده است در کمیسیون کشاورزی عضویت داشت.

منصور شکرالهی: وی جوان و دارای سوابق مختلف درخشان قضایی است؛ به نظر می رسد در صورتیکه بخواهد بر مبنای تجارب و تحصیلات عمل کند در کمیسیون حقوقی قضایی و یا اصل ۹۰ و در صورتیکه به ظرفیتهای منطقه‌ای نگاه کند در کمیسیون انرژی حضور پیدا خواهد کرد. باید دید آیا امکان حضور در این کمیسیون برای او فراهم می شود؟ نماینده دوره دهم این حوزه انتخابیه در کمیسیون بهداشت عضویت داشت.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی: تنها اصلاح طلب راه یافته به مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه جیرفت و عنبرآباد است و احتمالاً در کمیسیون کشاورزی و یا آموزش و تحقیقات حضور خواهد داشت.

عفت شریعتی: تنها بانوی راه یافته از استان کرمان، نماینده حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان است. از او بدلیل سابقه حضور دو دوره در مجلس از حوزه انتخابیه مشهد و سوابق اجرایی بعنوان لیدر زنان مجلس یازدهم یاد می‌شود و احتمال حضور در هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات و یا هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن را دارد. نماینده قبلی این حوزه انتخابیه عضو کمیسیون انرژی بود.

صمد الله محمدی: نماینده منتخب مردم بافت و رابر دارای سوابق آموزشی و فرهنگی در آموزش و پرورش است و احتمالاً به عضویت کمیسیون آموزش و تحقیقات و یا صنایع در می‌آید. نماینده دوره دهم این حوزه در کمیسیون کشاورزی عضویت داشت.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
تا وقتی منفعت طلبانه اقتصادی هستند اوضاع و احوال گرانیه باید دستشون کوتاه بشه
رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
ان شاء الله که حسین جلالی دست رانت خواران را از مس کوتاه کند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار