رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: مسیح مهاجری: نزدیک ۱۰ نفر، سودای ریاست مجلس در سر دارند / ۹۰ درصد مردم هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند / خاتمی ادعای رهبری اصلاح طلبان را ندارد / طعنه ناصری به عارف و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۴۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲ 02 May 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
تکذیب شایعه شهادت فرمانده نیروی هوافضای سپاه

پایگاه اطلاع‌رسانی سردار حاجی‌زاده خبر داد: سردار حاجی زاده در سلامتی کامل و در حال انجام ماموریت‌های جاری نیروی هوافضای سپاه هستند. رسانه‌های معاند وابسته به استکبار جهانی و ارتجاع منطقه‌ای و دنباله‌های آن‌ها در فضای مجازی طی سناریویی تکراری و نخ‌نما شده برای چندمین بار متوالی نسبت به طرح شایعات و اخبار کذب درباره شهادت فرمانده نیروی هوافضای سپاه اقدام نموده و آرزو‌های باطل خود را در قالب شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب پیگیری می‌کنند. بدون تردید شهادت منتهی الیه آرزو‌های تربیت شدگان مکتب عاشورا و بزرگترین افتخار پاسداران انقلاب اسلامی است و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهتر است با پرهیز از این دست سرگرمی‌ها و دلخوشی‌های کاذب، بیش از این خود را مورد مضحکه قرار ندهند. /تسنیم

مجلس حاج منصور ارضی تعطیل شد

مجلس مناجات‌خوانی حاج منصور ارضی در مسجد ارک تهران که از پنجشنبه هفته قبل دایر بود، دیشب و با اعلام موسسه قدیم‌الاحسان تعطیل شد. حاج جواد حیدری، مدیرعامل موسسه قدیم‌الاحسان و از نزدیکان حاج منصور ارضی در دردنامه‌ای که به مناسبت روز معلم خطاب به این پیرغلام اهل‌بیت (ع) منتشر شده، تعطیلی مجلس مسجد ارک را با دخالت پلیس اعلام کرده است. مجلس مناجات‌خوانی حاج منصور، امسال تنها جلسه دایر در تهران و شاید در کشور بود که به گفته دست‌اندرکاران موسسه قدیم‌الاحسان، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اعم از تب‌سنجی، ضدعفونی و رعایت فاصله اجتماعی انجام می‌شد. جلسه مناجات‌خوانی حاج منصور ارضی در مسجد ارک، پرجمعیت‌ترین مجالس شبانه در ماه مبارک رمضان است که امسال به دلیل تعطیلی سایر هیأت‌ها و مجالس، هر شب بر تعداد حاضران آن افزوده می‌شد. با وجود تقاضای مداحان، واعظان و شخصیت‌های مذهبی کشور برای بررسی امکان بازگشایی حرم‌ها، مساجد و هیأت‌های مذهبی، وزارت بهداشت تاکنون به خاطر اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در پی شیوع کرونا با این امر موافقت نکرده است.

مسیح مهاجری: نزدیک ۱۰ نفر، سودای ریاست مجلس در سر دارند

مسیح مهاجری: نباید از آفاتی که در کمین نظام جمهوری هستند غفلت کرد. آفت مستی قدرت، آفت فساد مالی، آفت فاصله گرفتن از مردم، آفت جنگ قدرت، آفت تفرقه و آفت غرق شدن در زندگی اشرافی و نادیده گرفتن رنج‌های مردم. این‌ها آفت‌هائی هستند که متأسفانه اکنون مسئولین نظام جمهوری اسلامی را تهدید می‌کنند. همین حالا که ماه ضیافت الهی است اخبار نگران‌کننده‌ای درباره جنگ قدرت بر سر تصاحب کرسی ریاست مجلس یازدهم و سایر کرسی‌های اسم و رسم‌دار آن به گوش می‌رسد. نزدیک ۱۰ نفر، سودای ریاست مجلس در سر دارند، بعضی از آن‌ها در شب‌های ماه رمضان به جای خواندن دعای افتتاح و ابوحمزه، جلسات تقسیم مناصب برگزار می‌کنند و حتی آموزش چگونه به صندلی چسبیدن می‌دهند. اصلاح‌طلب‌ها که خراب کردند، حالا نوبت اصولگراهاست که نشان بدهند در عرصه امانت‌داری ملت چندمرده حلاجند.

انتقاد خاتمی از انگ زدن با عبارت‌های «کاسب تحریم» و «کاسب کرونا»

سید احمد خاتمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به انس ویژه آیت الله امینی با جوانان اظهار داشت: ایشان تا آخر عمر بیش از ۹۰ ساله خود با جوانان انس داشت و نیاز‌های جوانان را می‌شناخت و سعی در پاسخگویی به نیاز‌های فرهنگی جوانان داشت، آیت الله امینی عنایت خاصی داشت که ولایت را به جوانان معرفی کند و این اهتمام در آثار ایشان مشاهده می‌شود، آیت الله امینی دین خود را به دین ادا کرد و به دیدار خدا رفت. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به شرایط امروز کشور و جهان ادامه داد: کرونا مسأله‌ای بین المللی و فرادینی و فرا جناحی است، از مسؤولان و همگان درخواست می‌کنم که این مسأله را جناحی نکنند، برخی می‌گویند کاسبان تحریم و کاسبان کرونا! کی می‌خواهید این حرف‌ها کنار بگذارید؟ الان وقت حرف‌هایی است که بوی اختلاف و تفرقه داشته باشد؟ همه با به وحدت فکر کنند. حجت الاسلام خاتمی با تأکید بر این که همه باید برای مهار ویروس منحوس کرونا دست به دست هم دهیم، ابراز داشت: ستادی برای مقابله با کرونا تشکیل شده و برنامه ریزی می‌کنند و تأکید بر موارد بهداشتی دارد، رفتار انقلابی بر اساس فرمایش رهبر انقلاب، همراهی با این ستاد است تا بتوانیم هرچه سریعتر این ویروس منحوس را مهار کنیم..

نماینده، ولی فقیه در سپاه: حوزه‌های لاکچری شاید بخشی از جریانی باشند که از انقلاب فاصله می‌گیرد

حجت الاسلام حاجی صادقی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در سپاه پاسداران و رئیس قرارگاه معنویت و سلامت سپاه پاسداران در برنامه دستخط گفتند که: سال ۲۰۰۳ موسسه رند امریکائیان پژوهشی را انجام دادند که اشتباه کردیم برای تاثیرگذاری بر ایران روی دانشگاه‌ها متمرکز شدیم در حالی که بخشی از نیرو‌های این نظام در حوزه‌های علمیه تربیت می‌شوند. باید به فکر اصلاح حوزه‌ها و مساجد هم باشیم. اما جریان غالب را موافق نیستم که این نگاه وجود دارد. جریان جوان، جریان امام (ره) و رهبری است.وی همچنین در ادامه این حرف‌ها در پاسخ به این سوال که «آن جریانی که از انقلاب فاصله می‌گیرد می‌توان گفت: این حوزه‌هایی که حوزه‌های لاکچری به آن‌ها گفته می‌شود ناشی از این دیدگاه است؟» گفت: شاید آن‌ها هم بخشی از این باشند، اما تحجر از نظر امام، با سکولاریسم دو لبه یک قیچی هستند، اما خطر بیشتری دارد. شیعه انگلیسی هنرپیشه دشمن است. من با این تعبیر بیان می‌کنم. مخصوصاً کسانی که کار را مدیریت می‌کنند. منظور بچه‌هایی که بازی خوردند نیست. در حوزه ممکن است کسانی باشند که روی اعتقاد اشتباه کنند و تحجر داشته باشند. مثل زمان امیرالمومنین که عده‌ای می‌گفتند ما شیعه تو هستیم، اما شما با مسلمان می‌جنگی و ما اجازه نمی‌دهیم. زمان جنگ هم به امام می‌گفتند.
 
لایحه منع کودک‌همسری در مراحل پایانی/ ازدواج زیر ۱۳ سال در این لایحه ممنوع است

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفتگو با خبرآنلاین: لایحه منع کودک همسری در کمیسون لوایح مجلس است و تقریبا تصویب شده است و در مراحل تکمیلی خود قرار دارد. همکاری بخش‌ها و نهاد‌های دیگر، در این زمینه می‌تواند بسیار به ما کمک کند. در این لایحه مدنظر ما این است که ازدواج زیر ۱۳ سال ممنوع شود. به طور کلی افراد زیر سیزده سال کودک محسوب می‌شوند، به همین دلیل در تلاش هستیم تا آن را ممنوع کنیم، حتی از نظر پزشکی هم این موضوع وجود دارد که باید به کودک اجازه دهیم تا کودکی کند.

۹۰ درصد مردم هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اند

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در مقابله با کروناویروس سلاحی جز رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دست نداریم. طبق آمار، در آلوده‌ترین شهر‌های کشور در سخت‌ترین شرایط، کمتر از ۱۰ درصد مردم به این عفونت مبتلا شدند، یعنی ۹۰ درصد مردم هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌اند. /ایسنا

کرونا کمر بازار موبایل را خم کرد

همه‌گیری ویروس کرونا ضربه سختی به بازار گوشی هوشمند جهان زده است. اطلاعات جدید شرکت‌های تحلیلی نشان می‌دهد صادرات این محصول ۱۳درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۰ کاهش یافته است. در حالیکه شرکت بین المللی داده‌ها (IDC) اعلام کرده نقل و انتقال گوشی‌های هوشمند ۱۱.۷ درصد کاهش یافته، تحلیلگران می‌گویند این کاهش صادرات بیشتر و برابر با ۱۳ درصد بوده است. مهم نیست کدام یک از این عدد‌ها درست است، واقعیت این است که بازار جهانی گوشی هوشمند به سرعت رو به سقوط است. /تسنیم

اداره تهران روزانه به ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

پیروز حناچی، شهردار تهران در دیدار و گفتگو با تعدادی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه سال گذشته با تحریم‌های جدید میزان درآمد دولت از نفت، به حداقل رسید و شهرداری تهران هم تحت تاثیر این فضا قرار گرفت، گفت: مدیریت شهری در دوره جدید نمی‌خواهد به هر شکلی درآمدزایی کند و چارچوب‌هایی دارد. به همین دلیل امروز شرایط مالی سختی را تجربه میکنیم. اداره شهرداری تهران حداقل نیاز به اعتبار روزانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیارد تومانی دارد، با این وجود شهرداری در دوران کرونا فعالیت خود را ادامه داد. برای نمونه ناوگان حمل و نقل عمومی با ۸۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کرد، در حالیکه تنها ۱۰ درصد مسافران همیشگی از آن استفاده می‌کردند.

چرا مجلس یازدهم رئیس پرور شده است؟

احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری به خبرآنلاین گفت:کسی باید رئیس مجلس شود که به رهبری انقلاب نزدیک‌تر است و سوابق مدیریتی قابل قبولی داشته باشد. تعداد زیادی داوطلب ریاست مجلس وجود دارد و به نظر می‌رسد مجلس یازدهم خیلی رئیس پرور شده است. مجلس یک رئیس لازم دارد نه ۱۰ رئیس! اصولگرایان تفاهم کرده و هیئت رئیسه‌ای را انتخاب کنند که بیشترین آرا را داشته باشد. هیئت رئیسه مجلس باید از قماش نیرو‌های متخصص باشند و چینش مسئولیت‌ها براساس شایسته سالاری باشد نه جناح گرایی. با توجه به اختلافات موجود بر سر کرسی ریاست مجلس آینده، من دورنمای خوبی برای این انتخابات نمی‌بینم. دوستان اصولگرا نباید غفلت کنند. باید به اجماع برسند و یک رئیس مجلس با آرای بالا انتخاب شود. قبل از تشکیل مجلس، اصولگرا‌ها برای کاندیداتوری دو یا سه نفر تفاهم کنند تا آرا شکسته نشود.

کرونا جان ۵۵ خبرنگار را در سراسر جهان گرفت

از ابتدای همه گیری ویروس کووید-۱۹ تاکنون ۵۵ خبرنگار و روزنامه نگار جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده اند. در آستانه سوم می، روز جهانی آزادی بیان، موسسه Press Emblem Campaign گزارش داد از ابتدای ماه مارس تاکنون ۵۵ روزنامه نگار از ۲۳ کشور مختلف دنیا بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. این موسسه تاکید کرد هنوز مشخص نیست که ابتلای آن‌ها به این ویروس مرگبار در هنگام فعالیت‌های خبری بوده یا خیر. این موسسه حامی آزادی مطبوعات هشدار داد بسیاری از خبرنگاران در هنگام پوشش خبری مربوط به ویروس کرونا، خود را در معرض خطر قرار می‌دهند و بسیاری از آن‌ها در همین مسیر به کرونا مبتلا شدند.

خاتمی ادعای رهبری اصلاح طلبان را ندارد

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حزب کارگزاران جریانی است با صدا‌های متفاوت و رفتار‌های تک‌روی؛ اما ضمن احترام به حزب کارگزاران و همه اعضای آن صحبت‌های آقای کرباسچی شفاف نیست و ایشان را نماینده جریان کارگزاران هم نمی‌دانیم چه برسد به نماینده جبهه اصلاحات که بخواهد نظراتی را برای کل جریان داشته باشد. آقای خاتمی هیچ‌گاه خودش ادعای رهبری جریان اصلاحات را نداشته و همیشه از طرف این جریان به سمت ایشان درخواست‌هایی فرستاده شده و همواره از موقعیت، شأن و جایگاه او برای کشور و مردم استفاده شده است. /ایلنا

تظاهرات کارگری از بالکن خانه‌ها

به گزارش پایگاه یورو نیوز، در وضعیتی که نیمی از جمعیت کره زمین در قرنطیه به سر می‌برند، شبکه‌های اجتماعی و بالکن خانه‌ها به جایگزینی برای تظاهرات و اعتراض خیابانی به مناسبت روز کارگر بدل شده‌اند. اتحادیه‌های کارگری در فرانسه از مردم خواسته‌اند که به برگزاری آنلاین کنفرانس‌ها و کنسرت‌ها اقدام کنند و با انتشار عکس‌های اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی را به این موضوع اختصاص دهند و با صدا در آوردن قابلمه‌ها از روی بالکن‌ها اعتراض خود را به شرایط کار کارگران و نابرابری اقتصادی نشان دهند. /ایسنا

بررسی بازگشت آمریکا به برجام در کمیسیون امنیت مجلس

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سردمداران کاخ سفید اگر ببینند در برجام ماندن یا خروج از آن می‌تواند اهداف شوم آن‌ها را محقق کند و فشار را بر مردم ایران افزایش دهد حتما اقدام عملی در این زمینه انجام می‌دهند. ایران گزینه‌های زیادی در برابر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام برای فعال کردن مکانیزم ماشه دارد. یکی از گزینه‌های ایران در برابر بدعهدی‌های طرف غربی برجام خروج از "ان پی تی" است. /تسنیم

تلاش محافظه‌کاران برای مسدود سازی اینستاگرام

اعتماد نوشت: «۴۰۰ طلبه در نامه‌ای به سیدابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواستار برخورد با عاملان ولنگاری فضای مجازی ازجمله محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی شدند.» این خبری است که صبح نهم اردیبهشت ماه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان منتشر و با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. اصولگرایان در بیشتر مواقع در قامت موافقان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ظاهر شده‌اند و از این رو به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات ایجاد شده در ساختار قدرت جمهوری اسلامی به ویژه در پارلمان، این تقابل‌ها بر سر بودن یا نبودن اینستاگرام در ماه‌های آتی شدت بیشتری بگیرد.

درخواست مشاور سابق عارف از او

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر می‌رسد در مقطع فعلی باید اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به بازنگری و اصلاح رفتار‌های گذشته خود بپردازند.محمد صادق جوادی حصار در خصوص جایگاه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در فعالیت‌های این جناح سیاسی اظهار کرد: شورای عالی سیاست‌گذاری یک وسیله است برای تحقق اهدافی، چون انسجام بخشی به مجموعه‌های اصلاح‌طلب، هماهنگی، همراهی و همسویی عملیات انتخاباتی در فصول انتخابات و تدوین راهبرد‌های تشکیلاتی منسجم در جبهه اصلاحات.وی ادامه داد: این وسیله یعنی شورای عالی سیاست‌گذاری در مقاطعی خوب عمل کرده است و در مقاطعی متوسط، در مقاطعی هم نتوانسته است در حد انتظار عمل کند. به نظر می‌رسد در مقطع فعلی باید اعضای شورا به بازنگری و اصلاح رفتار‌های گذشته خود بپردازند، شاید هم بتوان به شکلی دیگر و با نام دیگری این مسیر را ادامه داد.عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: اصلاح طلبان قطعا به یک مجموعه تاثیرگذار، فرا گیر و مرجع برای پیشگیری از تزاحم و پراکندگی در تصمیمات جبهه‌ای نیاز دارند تا در انتخابات‌های پیش رو درست تصمیم بگیرند و مناسب عمل کنند. جامعه مخاطب ما نیز در این صورت برای تصمیم‌گیری و همراهی دچار تشتت نخواهد شد آن‌ها باید بتوانند به راحتی پیام‌های اصلی و هدفمند را از کانون‌های اصلاح‌طلب به ویژه مرکزیت اصلاح‌طلبان دریافت کنند و با آسودگی خاطر راه پیش رو را بپیمایند.جوادی حصار در مورد استعفای موسوی لاری از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: آقای موسوی استعفا کردند، این اتفاق طبیعی است؛ یک نفر ممکن است بیمار شود، یک نفر ممکن است خسته شود، حتی ممکن است احساس کند فضا، فضای او نیست و بهتر است در فضای جدید افراد دیگری ایفای نقش کنند این امر اشکالی ندارد که هیچ ممکن است منشا تحولات نیکویی هم بشود. آقای موسوی لاری که استعفا کردند، تا کنون هم زحمت کشیدند و هم خوب کار کردند. اگر به خاطر شرایطی که خودشان اشاره کرده‌اند ضعفی هم داشتند دیگران باید بیایند این ضعف‌ها را از بین ببرند.

ادعای عبدی در مورد اعتراف خاتمی

فعال اصلاح طلب شناخته شده در مصاحبه‌ای مدعی می‌شود که نظر او مبنی برنیامدن خاتمی در انتخابات سال ۸۰ بعد‌ها مورد تائید رئیس دولت اصلاحات قرار گرفته بود.عباس عبدی در مصاحبه با روزنامه اعتماد ضمن انتقاد از نبود فضای آزاد گفتگو در میان اصلاح طلبان گفت: در انتخابات سال ۱۳۸۰ من با حضور آقای خاتمی مخالف بودم و نظرم را مفصلاً مطرح کردم، ولی در یک فرآیند گفت‌وگوی آزاد، رأی و نظر اکثریت مبتنی بر مشارکت و حضور بود. بنده هم علیرغم مخالفت نتیجه بحث آزاد با نظر خودم، رای جمع را پذیرفتم و فعال‌ترین عضو ستاد ایشان هم بر حسب حضور در شهرستان‌ها و سخنرانی و نوشتن بودم. البته آقای خاتمی بعدا چند بار اقرار کرد که نظر من درست بوده و بهتر بود که همان کار را انجام می‌داد.

کنایه سنگین کواکبیان به برخی اصولگرایان

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از کسانی که همنوا با آمریکا از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی در شورای امنیت استقبال می‌کنند، انتقاد کرد.مصطفی کواکبیان در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «تعجبی ازاقدام شرورانه دولتمردان آمریکا (همچون پمپئو) نیست که با تأکید بر فاجعه‌بار بودن "برجام" جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی در شورای امنیت یارگیری کنند؛ ‏اما سخنم با برخی اصولگرایان است، شما چرا همنوا با آمریکایی‌ها از تحریم‌ها استقبال می‌کنید؟! البته شما "برجام" را گنجی تکرار ناشدنی برای آمریکا می‌دانید؟!»
 
پدر داماد احمدی نژاد محبوب‌ترین چهره سیاسی کشور را معرفی کرد!

پدر داماد احمدی نژاد مدعی است احمدی نژاد فعلا محبوب‌ترین چهره سیاسی جمهوری اسلامی است.احمد خورشیدی پدر داماد محمود احمدی‌نژاد درباره سرنوشت سیاسی احمدی‌نژاد می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد یک ظرفیت اجتماعی-سیاسی دارد و طبیعی است که مثل سایر شخصیت‌های سیاسی و بلکه بیشتر -چون بر اساس مطالعات میدانی و نظرسنجی‌های مختلف آقای احمدی نژاد فعلا محبوب‌ترین چهره سیاسی جمهوری اسلامی است- طبیعی است که برای آینده خود برنامه ریزی کرده باشد. در مجلس که ورود پیدا نکرد و من بعید می‌دانم که آقای احمدی نژاد برای آینده سیاسی خود و انتخابات ۱۴۰۰ برنامه‌ای نداشته باشد.خورشیدی درباره سکوت احمدی نژاد درباره حوادث آبان و اصابت موشک به هواپیما می‌گوید: این شخصیت گاهی بنابر دلایلی جایی موضع مثبت یا منفی می‌گیرد و جایی معذوراتی دارد یا معادلاتی پیش روی اوست که ممکن است موضع نگیرد و بحث غریبی نیست و برای همه همینطور است. خیلی جا‌ها این موضوع را می‌بینید. به طور مثال مگر آقای خاتمی همه‌جا موضع می‌گیرد؟ یا آقایان دیگر از جناح‌های مختلف؛ لذا آقای احمدی نژاد هم از این قاعده مستثنی نیست.خورشیدی درباره اینکه چقدر احتمال وجود دارد که سکوت آقای احمدی نژاد نسبت به عملکرد روحانی باشد و وقتی در دولت بعد خودشان رئیس جمهور شوند جواب عملکرد روحانی را آن موقع بدهند گفت: شاید اینگونه باشد. اما آقای احمدی نژاد خصوصیات خاص خودش را دارد و گاهی وقت‌ها تقریبا مواضع و کارهایش آینده‌نگرانه است و به مقوله آینده نگری توجه زیادی دارد. ایشان نشان داده خیلی بیشتر از خیلی‌ها آینده نگر است و مثل بعضی اینگونه نیست که فقط چندقدم جلوتر را ببیند.
 
واکنش میرسلیم به کسانی که ریاست وی در مجلس را شوخی می‌دانند

میرسلیم به اظهارات بیادی فعال اصول گرا که ریاست وی را بر مجلس شوخی مداند واکنش نشان داد.میرسلیم منتخب مجلس یازدهم در مورد اظهارات جنجالی حسن بیادی برای ریاست مجلس گفت: تشخیص صلاحیت ریاست مجلس و مسئولیت آن با خود نمایندگان است و اظهار نظر‌های تبلیغاتی برخی افراد و تشکیلات، موضوعیتی ندارد و اگر خدای ناکرده روش‌های انحرافی اتخاذ شود مطمئن باشید بر همگان آشکار خواهد شد.عضو مجمع تشخیص مصلحت همچنین گفت:تعدادی از نمایندگان به من اظهار تمایل کرده‌اند که از حسن ظنشان تشکر می‌کنم و عده‌ای هم به دیگر نامزدها. آنچه مهم است اینکه بدانیم قدرت طلبی در مجلس مذموم، ولی خدمتگزاری صادقانه افتخار است و مطمئن باشید که همه ما در اصلاح وضع مجلس برای رسیدن به شفافیت و مقابله با تباهی‌ها و در نتیجه خدمت صادقانه و مؤثر به مردم اختلاف نظر نداریم هرچند که در بیرون مجلس برخی از افراد می‌خواهند وجود نوعی مخاصمه و رقابت تخریبی را القا کنند. اساساً آن قدر کار‌های مهم در پیش روی ما قرار دارد که اگر همگی از صمیم دل دست به دست هم دهیم باز بعید است از پس مشکلات برآییم، مگر به لطف خدا؛ پس جایی برای حذف یکدیگر نمی‌ماند.
 
طعنه ناصری به عارف

فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب و از مشاوران رئیس دولت اصلاحات درباره تاثیر عملکرد و مدیریت عارف بر آشفتگی‌های این روز‌های جریان اصلاحات گفت: عملکرد مدیریت سیاسی حتما حرف اول را می‌زند. مثال من همیشه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بوده است. مدیریت این حزب، نظام تحزب را قبول داشت.عبدالله ناصری در بخشی از گفتگوی خود با خبرآنلاین افزود: به عبارت واضح‌تر خیلی از موارد بود که جمع‌بندی حزب با نظر دبیرکل تفاوت عمده‌ای داشت، اما مجبور بود تسلیم اکثریت شود. آقای بهزاد نبوی که بی شک علی الاطلاق مرجعیت سیاسی داشت و دارد محور‌های یک مصاحبه یا نطقش را در سازمان به جمع بندی می‌رساند.ناصری تاکید کرد: اگر ریاست شعسا به یکی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی سپرده می‌شد مثلا فردی مانند محسن امین زاده، حتما ارزیابی که امروز درباره شورای عالی سیاست‌گذاری وجود داشت، متفاوت بود. همیشه ناکارآمدی با مدیریت نسبت دارد در واقع دو عاملِ «توان مدیریت تشکیلاتی» و «مسنخ بودن اعضا» حرف اصلی را می‌زند.این چهره اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصلاحات با این اختلافات در آستانه فروپاشی است، گفت: نه من چنین برداشتی از این وضعیت ندارم و برای این موضوع هم دلیل دارم. چون اولا گفتمان اصلاحات و اندیشه این نوع کنشگری زنده و قابل فهم است و نسخه بی بدیل راه نجات محسوب می‌شود. ثانیا احزاب اصلی که این گفتمان واندیشه را نمایندگی می‌کنند پویا و فعال هستند، اما مسلم است از این پس ائتلاف یا جبهه‌ای را باید شکل داد که به قول حجاریان بین العباسین باشد. چون بی‌اعتمادی مدنی زیاد شده است، جریان‌های سیاسی از این پس نمی‌تواند در ایهام و با کنایه کنشگری کند بلکه باید صریح و شفاف و قابل فهم سخن بگوید.
وی تاکید کرد: اصلاح طلبان باید تا شهریور کاندیدای ریاست جمهوری خود را معرفی کنند.

پیشنهاد فوتبالیِ جعفرزاده

نماینده مردم رشت در مجلس پیشنهاد کرد برای جلوگیری از افت بدنی ⁧‫ورزشکاران و ضرر ⁧‫باشگاه‌ها‬⁩ لیگ برتر فوتبال‬⁩ بدون تماشاگر برگزار شود.غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ویروس کرونا‬⁩ حداقل تا پایان سال ۹۹ مهمان ماست. ⁧‫لیگ برتر فوتبال‬⁩ را بدون تماشاگر و متمرکز در ⁧‫تهران‬⁩ و پخش مستقیم برگزار کنند. ادامه تعطیلی یا منحل کردن رقابت‌ها عامل افت بدنی ⁧‫ورزشکاران‬⁩ و ⁧‫بازنشستگی‬⁩ زودهنگام آنان و ضرر ⁧‫باشگاه‌ها‬⁩ می‌شود. ⁧‫ فدراسیون فوتبال‬⁩ ⁧‫تصمیم کرونایی‬⁩ اتخاذ نماید.»
 
توصیه عضو فراکسیون امید به نمایندگان مجلس آینده

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که به نماینده‌های مجلس یازدهم توصیه می‌کنم که از سر دادن شعار فاصله گرفته و تقویت بعد نظارتی را فارغ از امیال و اراده‌های شخصی در اولویت قرار دهند.جلال میرزایی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اولویت‌های که مجلس دهم در یک ماه باقی مانده باید در دستور کار خود قرار دهد بیان کرد: این روز‌ها در دستور کار مجلس لایحه مالیات بر ارزش افزوده لایحه مناطق آزاد که شورای نگهبان برای بار دوم به آن ایراد گرفته است، طرح اصلاح قانون انتخابات قرار دارد. اما این که تا چه اندازه بررسی این طرح‌ها و لوایح برای کشور راهگشا است باید بررسی شود. به نظر می‌رسد که هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی باید با دولت صبحت کرده و در این مدت باقی مانده طرح‌ها و لوایح حیاتی که می‌تواند به توسعه کشور، حل مسائل و انسجام ملی کمک کند بپردازد.وی در ادامه اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد مجلس دهم باید سنجید که این مجلس با چه شعار و چه وعده‌ای بر سر کار آمد جریان اصلاحات در ابتدای کار شعار امید، آرامش، رونق اقتصادی و حمایت از سیاست‌های تنش زدایی در روابط خارجی و همچنین حمایت از اهالی فرهنگ و ادب و نهاد‌های مدنی را سر داد و اکثریت مجلس در این حوزه کوتاهی نکردند.نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر این مجلس بیشترین تعامل را با دولت داشت و در سال ۹۶ وزرای دولت رای اعتماد از مجلس گرفتند و هیچ گاه مجلس به دنبال سنگ اندازی بر سر پای دولت نبود و در مواردی که پای امنیت ملی و منافع ملی به میان آمد مجلس کوتاهی نکرد. به عنوان مثال پس از تحریم سپاه پاسداران از سوی آمریکا مجلس یکدست لباس سپاه بر تن کرد.وی در ادامه تاکید کرد: بررسی برخی از لوایح از قبیل: FATF، برجام و استانی شدن انتخابات مجلس کوتاهی نداشت و هر آن چه در توانش بود انجام داد. عملکرد این دوره از مجلس باید در مقایسه با دوره قبل و دوره بعد سنجدیده شود آن گاه است که می‌توان نمره‌ای به عملکرد این مجلس داد.
 
هدیه متفاوت یک شرکت چینی به پزشکان و پرستاران ایران

سفیر ایران در چین از اهدای ۱۰ دستگاه صندلی ماساژ از سوی یک شرکت چینی و ارسال آن به وزارت بهداشت به پاس خدمات کادر درمان ایران خبر داد.محمد کشاورززاده در پیامی توییتری نوشت: کادر درمانی ایران در مبارزه با کرونا طی این مدت جانفشانی‌ها کرده است. آوازه فداکاری آن‌ها به اقصی نقاط جهان رسیده و یک شرکت چینی برای تقدیر از پزشکان و پرستاران ایرانی ۱۰ دستگاه صندلی ماساژ به سفارت اهدا کرده که با اولین پرواز به تهران ارسال تا توسط وزارت بهداشت در اختیار آن‌ها قرار گیرد.
 
علت تأخیر در قرائت گزارش تخلفات تحصیلی حسین فریدون چیست؟

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از علت تأخیر در قرائت گزارش پرونده تخلفات تحصیلی حسین فریدون در مجلس را اعلام کرد.احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر قرائت نشدن گزارش کمیسیون آموزش درباره تخلفات تحصیلی حسین فریدون در صحن مجلس، گفت: گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره پرونده تحصیلی آقای حسین فریدون به هیئت‌رئیسه مجلس واصل شده است.وی ادامه داد: به طور قطع گزارش کمیسیون آموزش درباره پرونده تحصیلی آقای فریدون در مجلس قرائت می‌شود و در دستورکار جلسات علنی نیز قرار دارد.عضو هیئت‌رئیسه مجلس در تشریح علت قرائت نشدن گزارش پرونده تحصیلی حسین فریدون در صحن مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر مجلس جلسات ویژه‌ای برای موضوع کرونا داشت و همین طور طرح دوفوریتی الحاق تبصره‌ای به قانون انتخابات در دستورکار نمایندگان قرار گرفته، بنابراین فرصتی برای قرائت گزارش پرونده تحصیلی حسین فریدون ایجاد نشده است.امیرآبادی ادامه داد: پس از اتمام بررسی طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات، گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره پرونده تحصیلی حسین فریدون قرائت می‌شود و هیچگونه پنهان‌کاری و یا نیت سوئی در این زمینه وجود ندارد.عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پایان درباره زمان قرائت گزارش پرونده تحصیلی حسین فریدون در مجلس، خاطرنشان کرد: هنوز نمی‌توتن زمان دقیقی برای آن اعلام کرد، اما به محض اتمام بررسی طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات، این گزارش در یکی از جلسات علنی پارلمان قرائت خواهد شد.
 
تصمیمات مهم اصولگرایان برای مجلس آینده؛ شرط ریاست پارلمان اعلام شد

اصولگرایان برای سازماندهی امور و رقابت‌های پارلمان یازدهم جلساتی با حضور قالیباف، حاجی بابایی، آقا تهرانی، تقوی، نیکزاد، میرتاج الدینی، زاکانی و میرسلیم برگزار کردند.چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته اصولگرایان جهت هماهنگی‌های لازم برای سازماندهی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نشستی را با حضور قالیباف، حاجی بابایی، آقا تهرانی، تقوی، نیکزاد، میرتاج الدینی، زاکانی و میرسلیم برگزار کردند؛ در این جلسه کارآمدی، مقابله با فساد، مردمی بودن و اجرای خواسته‌های رهبری بررسی شد و این جناح سیاسی، ۸ تصمیم زیر را برای تشکیل هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی پارلمان بعدی اتخاذ کرد:
١- هیچکدام از نامزد‌های هیئت رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی، خود را مورد حمایت دستگاه‌های خاص معرفی نکنند.
٢- شورای ائتلاف از هیچ کاندیدایی حمایت نکند.
٣- هیچ یک از نامزد‌های خود را از دیگر نمایندگان، نماینده‌تر نداند و حق خاصی برای خود قائل نشود.
٤- شرط کاندیداتوری برای ریاست مجلس آن باشد که فرد مورد نظر، خود را کاندیدای ریاست جمهوری سال ١٤٠٠ نکند.
٥- نامزد‌های هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی در یک رقابت عادلانه و با رأی نمایندگان انتخاب شده و اجازه نخواهند داد کسانی از بیرون مجلس برای آن‌ها تعیین تکلیف کند.
٦- برای نامزد‌های ریاست، نواب، هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شاخص‌های علمی و کاربردی تهیه و تدوین شود.
٧- هیچ نامزدی از قبل خود را رئیس، نواب، هیئت رئیسه و رئیس کمیسیون‌های تخصصی معرفی نکند.
٨- برای ریاست، نواب، هیئت رئیسه و رؤسای کمیسون‌های تخصصی ابتدا رأی گیری و رقابت در فراکسیون انجام شود.
به نظر می‌رسد رقابت اصلی برای ریاست مجلس میان قالیباف و حاجی بابایی و برای نواب ریاست هم، زاکانی، آقا تهرانی، میرتاج الدینی، نیکزاد و میرسلیم باشد.
 
ترقی: اصلاح طلبان دچار نوعی سرگیجه سیاسی شده اند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: در شرایط فعلی اصلاح طلبان از یک سو حاضر به پذیرش مسئولیت عملکرد نمایندگان خود در دولت، مجلس و شورای شهر نیستند و از سوی دیگر توان پاسخگویی به بدنه اجتماعی خود به ویژه جوانان را ندارند.حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت: وگو با تسنیم، در تحلیل اختلافات اخیر در جریان اصلاحات که پس از شکست این جریان در انتخابات مجلس یازدهم به رسانه‌ها کشیده شده، گفت: طی یک دهه اخیر، نتیجه سیاست ورزی اصلاح طلبان و حضور آن‌ها در عرصه قدرت در بر دارنده دو چالش اساسی برای آن‌ها بوده که چالش اول به بن بست رسیدن تئوری این جریان برای مدیریت کشور و چالش دوم ناکارآمدی در پیاده سازی اهداف و برآورده کردن وعده‌های داده شده به افکار عمومی است.
وی افزود: تئوری اصلی اصلاح طلبان برای مدیریت کشور بر مبنای نادیده گرفتن بدعهدی‌های قبلی آمریکا و غرب و تعامل حداکثری با آن‌ها بود که این تئوری در ماجرای مذاکرات هسته‌ای که به برجام ختم شد، تجلی پیدا کرد. اما با اتفاقات سال‌های اخیر و خروج آمریکا از برجام و همراهی تلویحی کشور‌های اروپایی با این اقدام غیرقانونی آمریکا شکست تئوری تعامل حداکثری با غرب را برای همگان به اثبات رساند.
ترقی خاطرنشان کرد: البته نمونه پیاده سازی چنین تئوری که بر اساس حرکت در مسیر توسعه از طریق نگاه به غرب بود مسبوق به سابقه است. دولت اصلاحات در سال‌های پایانی دهه هفتاد با طرح تئوری گفتگوی تمدن‌ها نهایت تلاش خود را برای تعامل حداکثری با جامعه به اصلاح جهانی بکار بست که این تئوری علی رغم همراهی و همکاری گسترده دولت اصلاحات با غرب عملا با محور شرارت خطاب شدن ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا به شکست منتهی شد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به کارنامه اصلاح طلبان در نهاد‌های انتخابی خود گفت: در حوزه کارآمدی نیز در سال‌های اخیر به واسطه ورود نمایندگان منتصب به جریان اصلاحات به نهاد‌های انتخابی از جمله دولت و مجلس، فرصت‌های زیادی در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت تا دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف حکمرانی از قبیل: اقتصاد، سیاست، فرهنگ را به منظور مرتفع کردن مشکلات کشور به منصه ظهور بگذارند. اما در این حوزه همانطور از اوضاع و احوال فعلی اقتصاد کشور بر می‌آید، این جریان نه توفیقی بدست نیاورده بلکه رشد اقتصادی به زیر صفر رسیده و تحریم‌های آمریکا نیز حتی بیش از سابق در حال فشار به مردم است.
 
رونمایی از کاندیدای موتلفه برای ریاست مجلس آینده
 
بادامچیان با اعلام نامزد حزب موتلفه اسلامی برای ریاست مجلس یازدهم تصریح کرد: با ملاک قرار دادن برخی شاخص‌ها که بدان اشاره شد و به درخواست تعدادی از نمایندگان منتخب و نیز مذاکره با دیگر عناصر تاثیر گذار در تشکیل و ترکیب مدیریت مجلس یازدهم، حزب موتلفه اسلامی در جمع بندی به این نتیجه رسیده که گزینه اصلح و ارجح و مبتنی بر شاخص‌هایی که برخی از آن‌ها گفته و تقدیم شد، برای ریاست مجلس یازدهم آقای مهندس سید مصطفی میرسلیم است.وی در پایان گفت: ما معتقدیم پیشینه ۴۰ سال خدمت صادقانه و بی طمع و توقع در حوزه‌های کلان مدیریتی نظام مقدس جمهوری اسلامی از او شخصیتی با تجربه و توانمند ساخته و به عنوان یک رجل سیاسی و یک عنصر ارشد تشکیلاتی می‌تواند به حول و قوه الهی مدیر لایق و شایسته‌ای برای مجلس یازدهم باشد.
 
داماد سابق شاه جنگ توئیتری به راه انداخت

اظهارات اخیر وزیرخارجه رژیم پهلوی درباره ترامپ، سیاست‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران و سردار سلیمانی جنجالی را در فضای مجازی به راه انداخته است. اردشیر زاهدی، وزیرخارجه رژیم پهلوی این روز‌ها در صدر اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است، انتشار یک نامه خطاب به ترامپ در بخش آگهی‌های روزنامه نیویورک تایمز و متعاقب با آن یک گفتگو با بی بی سی فارسی که در خلال آن از سیاست‌های ایران در سوریه دفاع شده بود، به ترامپ حمله کرده و به تجلیل از جایگاه سردار سلیمانی پرداخته بود بهانه‌ای شد تا موافقان و مخالفان نگاه او به وسط میدان بیایند و تا اظهارات جنجالی پیرمرد ۹۱ ساله را محمل نقد و تحلیل‌های سیاسی خود قرار دهند.
خبرگزاری ایرنا در گزارشی اخیرا به بررسی واکنش‌ها در فضای مجازی و مشخصا توئیتر درباره اظهارات وزیر رژیم پهلوی پرداخته است. بررسی‌ها بر روی توئیت‌های با حداقل ۲۰۰ لایک از میان ۴هزار و ۸۷ منتشر شده در روز‌های ۷ و ۸ اردیبهشت نشان می‌دهد که انتقاد از اظهارات اردشیر زاهدی درباره ایران و حمایت از او، دو مضمون اصلی است که در توئیت‌هایی با کلیدواژه اردشیر زاهدی منتشر شده است.۴۱ درصد لایک‌ها به انتقاد از اظهارات اردشیر زاهدی درباره ایران و امریکا و به خصوص تعریف او از قاسم سلیمانی اختصاص داشته است. در این توئیت‌ها که عمدتا توسط مخالفان جمهوری اسلامی منتشر شده بود، کاربران از مواضع اردشیر زاهدی علیه کسانی که از بیگانگان پول می‌گیرند، خشمگین بودند. کاربری در این راستا نوشته است:
آنجاییکه #اردشیر_زاهدی گفت: «ما که گذاشتیم، رفتیم، پول هم بردیم ...» باید مجری می‌پرسید «پول بردید؟ منظورتان پول خودتان است یا ملت ایران؟» اگر در پاسخ می‌گفت: «پول خودم» که چه نیازی به بیانش بود. اما اگر می‌گفت: «پول ملت»، مجری باید می‌پرسید «شما با چه رویی از ایران حرف می‌زنید؟»
 
وعده نمایندگان مجلس آینده به رئیس دستگاه قضا

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: جمعی از منتخبین مجلس یازدهم در دیدار با رئیس دستگاه قضا آمادگی خود برای همکاری با قوه قضاییه در مبارزه با فساد را اعلام کردند. ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس گفت: جمعی از منتخبین مجلس یازدهم با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس دستگاه قضا دیدار و از اقدامات در قوه قضاییه در مبارزه با فساد تأکید کردند.وی افزود: این تعداد از افراد که ۱۸ نفر از منتخبین مجلس یازدهم و در واقع کارمندان و قضات و به طور کل کارکنان دستگاه قضا بودند که به مجلس یازدهم راه پیدا کردند در این دیدار آمادگی خود برای همکاری مستمر با دستگاه قضا در مبارزه با فساد را اعلام کردند. عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: در این دیدار بنا شد تا اینگونه جلسات مابین این منتخبین با رئیس دستگاه قضا به طور مستمر ادامه داشته باشد و موضوعات مورد رسیدگی قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار