کد خبر: ۸۴۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸ 29 April 2020

 

عده زیادی از کارگران و بازنشستگان سهام عدالت دریافت نکرده‌اند/ 20 هزار نفر در گیلان برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند

 

تابناک/ مراسم بزرگداشت روز جهانی کارگر در خانه کارگر گیلان با حضور احمدی (رئیس مجمع نمایندگان منتخب استان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی) مدیران کل تامین‌اجتماعی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، ده نفر از شوراهای اسلامی واحدهای تولیدی استان، ده نفر از اعضای هییت مدیره کانون بازنشستگان، ده نفر از انجمن صنفی کارگران، نمایندگان تعاونی مصرف و مسکن و اتحادیه پیشکسوتان استان برگزار شد.

حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان) در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم و تبریک هفته کار و کارگر به مدعوین با انتقاد شدید از دولت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر مهمترین معضل جامعه کارگری امنیت شغلی و وضعیت بد معیشتی کارگران و بازنشستگان است.

وی افزود: در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان هنوز خروجی مثبتی ارائه نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در ادامه با اشاره به فرمایشات امام خمینی(ره) در رابطه با کارگران افزود: کارگر و جامعه کارگری و حفظ کرامت این قشر زحتمکش برای امام راحل اهمیت داشت.

وی در ادامه افزود : ۵۲ درصد از جمعیت کشور را کسانی تشکیل می‌دهند که دارای دفترچه تامین اجتماعی هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر در ادامه از دولت و مجلس و مسولان خواستار شد تا به مطالبات جامعه کارگری و افراد تحت پوشش خانواده بزرگ تامین اجتماعی توجه ویژه و معضلات این قشر عظیم کشور را پیگیری و حل نمایند.

وی در ادامه ضمن ابراز تاسف از وضعیت معیشتی کارگران گفت: کارگران و بازنشستگان از نظر معیشت و امرار معاش زندگی در وضعیت دشواری هستند، عده زیادی از کارگران و بازنشستگان هم سهام عدالت دریافت نکرده‌اند.

وی وضعیت بیکاری را در استان فاجعه خواند و افزود: حدود بیست هزار نفر در استان برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند، حدود هشت هزار نفر هم در سال ۹۸ بیمه بیکاری دریافت می‌کردند.

در ادامه این مراسم ابراهیم یوسف زاده (ریاست کانون بازنشستگان شهرستان رشت) ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت و سخنگوی دولت گفت: آیا این عدالت است که هر ساله حقوق بازنشستگان کشوری با یک رقم قابل قبول افزایش پیدا کند اما حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با گذشت چند ماه هنوز وضعیت آن مشخص نشده و بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان‌ در شرایط معلق، چشم به اخبار شبکه خبر داشته باشند تا شاید خبری هم در خصوص افزایش حقوقشان بشنوند. آیا این عدل است که بازنشستگان در فصل کرامت و راحتی زندگی خود با چنین مشقتی دست و پنجه نرم کنند؟ آیا با این حقوق ناچیز یک بازنشسته‌ای که عائله‌مند است و دانشجو و عروس و داماد و نوه دارد، می‌تواند زندگی خود را تامین کند؟ آیا فرد بازنشسته با این حقوق ناچیزی که برایش تصویب کرده‌اند قدرت خرید دارو و درمان را دارد؟ قطعا پاسخ منفی است، متاسفانه دولت و مجلس محترم توجهی به وضعیت نابسامان بازنشستگان و کارگران ندارد.

در ادامه مراسم ملیحه نصرالهی (عضو کانون عالی بازنشستگان کشور و عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان شهرستان رشت) ضمن عرض تبریک فرارسیدن روز جهانی کار و کارگر گفت: چشم امید ما بازنشستگان بعد از خداوند به حضور نمایندگان پاکدست و مردمی است، امیدواریم با حضور افراد متخصص و متعهد قوانینی در حمایت از قشر مظلوم و زحمتکش کارگر و بازنشسته وضع و تصویب شود.

در ادامه خسرو ایلچی (رییس دایره حقوقی خانه کارگر تشکیلات گیلان) ضمن اشاره به اینکه کمبودها و ضعف‌های حمایتی در خصوص جامعه کارگری معلول علتی به نام مجلس است، اظهار داشت: کارگران بیش از ۵۳ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند ولی متاسفانه از کمترین امکانات برخوردارند. کارگران بیشترین نقش در انتخابات و راهپیمایی‌ها را دارند، اما هیچوقت در تصویب قوانین دیده نمی‌شوند. مشکل اعظم کارگران در بحث قانونگذاری و مجلس شورای اسلامی است. وقتی مجلس در انتخاب وزیر ضعیف عمل می‌کند مشکلات این قشر بیشتر می‌شود. وزیری که خود کارفرماست و در شورایعالی دستمزد بدون درنظر گرفتن نظر نمایندگان کارگران، دستمزد تصویب می‌کند، از جیب کارگران خرج می‌کند و شستا که متعلق به کارگران است را به فروش می‌گذارد، دیگر چه انتظاری می‌توان داشت؟ 

در خاتمه مراسم احمدی سنگری (رییس مجمع نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی) خطاب به کارگران گفت: در خصوص امنیت شغلی و در خصوص بهبود وضعیت معیشتی کارگران هر چیزی که مربوط به امور تقنینی و قانونگذاری باشد از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار