اگرچه نخستین نشا برنج مازندران امسال نیز همانند پنج سال گذشته به صورت مکانیزه آغاز شده اما نشا به صورت دستی با حضور کارگران در برخی اراضی استان نیز شروع شده و کارگران برای یک روز ۲۰۰ هزار تومان می‌طلبند.
کد خبر: ۸۴۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳ 22 April 2020

هر چند کشت مکانیزه با حمایت و تاکید دولت مورد توجه جدی قرار گرفت و بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران در این مدت بیش از ۱۳۰بانک نشا و سه هزار و ۵۰۰دستگاه ماشین نشا کار با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، اما همچنان حدود ۶۰درصد نشاکاری به صورت سنتی و با دست انجام می شود.
بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که بر خلاف سال های گذشته به دلیل ممنوعیت ورود کارگران نشا کار غیر بومی به ویژه زنان نشاکار،همه کارگران بومی همان شهرستان و یا محلات اطراف هستند و دستمزد ۲۰۰هزار تومانی را درخواست می کنند.

اگرچه درخواست دستمزد ۲۰۰هزار تومانی برای نشاکاری در آغاز نشا کاری با پیک نشا سال قبل تفاوتی نکرده است، اما کشاورزان برنج کار مازندرانی می گویند این که آغاز نشا کاری با این رقم دستمزد شروع شود ، به طور یقین در زمان اوج نشای شالیزارها شاهد افزایش خواهیم بود.
طبق مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان مازندران ورود کارگران نشا کار غیر بومی ممنوع است و پیمانکاران حق جابجایی کارگران را نداشته و صاحبان زمین نیز نباید از آنان در انجام نشا کاری استفاده کنند.

هر ساله شمار زیادی از کارگران نشا کار از استان های همجوار به ویژه استان گلستان ، خراسان شمالی و حتی ازمنطقه برنجخیز "کام فیروز" استان فارس نیز به استان مازندران می آمدند و در واقع با حضور کارگران نشاکار غیر بومی ، نرخ دستمزد ها بر اساس عرضه و تقاضا متعادل می شده است، اما امسال کارگران بومی تعیین کننده نهایی هستند.

طبق اعلام رسمی نشا کاری به صورت سنتی در سال زراعی جاری به دلیل سرما و همچنین ویروس کرونا تا ۱۵ روز نسبت به سال گذشته به تاخیر افتاده است و به نظر می رسد تقاضای نیروی کار در هفته آینده افزایش چشم گیری بیابد.

هم اکنون کارگری که بخواهد در خزانه برنج ، بوته شالی را برای نشا در شالیزار آماده کند، دستمزد ۲۷۰هزار تومانی درخواست می کند و نشا کاران بومی که عمده آنان را مردان تشکیل می دهند ، کمتر از ۲۰۰هزار تومان راضی نمی شوند .

برای نشای هر هکتار شالیزار به ۱۵ کارگر مرد نیاز است و کشاورزانی که مجبورند برای کار در شالیزارهای خود از کارگران روزمزد استفاده کنند باید علاوه بر دستمزد، صبحانه، ناهار و عصرانه آنها را هم تامین کنند.

حدود نیمی از کشت برنج مازندران مکانیزه می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که هنوز استفاده از کارگران غیر بومی در کشت برنج از سوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در استان صورت رسمی ابلاغ نشده است، گفت: بر اساس هدف گذاری جهاد کشاورزی ، امسال نیمی از کشت برنج استان به صورت کاملا مکانیزه خواهد بود که نیاز به کارگر را به حداقل می رساند.

عزیزالله شهیدی فراضافه کرد: از آن جایی که همراهی کشاورزان برای نشا مکانیزه زیاد بوده است ، برنامه این است که حدود ۱۰۰ هزار از ۲۳۰ هزار هکتار شالیزارهای مازندران به روش کاملا مکانیزه کشت شود.

وی با بیان اینکه در زمینه کشت مکانیزه امسال ۳۵۰ دستگاه ماشین نشاکار جدید بین کشاورزان مازندران توزیع شده و مجموع این دستگاه ها را به سه هزار و ۵۰۰ دستگاه رسانده است تصریح کرد: در کشت مکانیزه نه تنها به کارگیری کارگربه صفر می رسد حتی دخالت مالک زمین نیز به حداقل می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران بر استفاده از کارگران محلی در شالیکاری تاکید کرد و گفت: کشاورزان باید نکات ایمنی و سلامت را ملاک خود قرار دهند که تا کنون کاملا کشاورزان مازندران با توصیه های بهداشتی جهاد همسو بودند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز با اظهار این که تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار معادل ۹۴ درصد شالیزارهای استان تحت عملیات شخم و شیار برای انجام برنجکاری قرار گرفته است، گفت: ۱۷۵ هزار هکتار معادل ۸۲ درصد از مزارع خزانه‌گیری شده است.

مجید بهادری افزود: تاکنون ۶۰۰ هکتار از شالیزارهای نشاکاری شده در استان به صورت مکانیزه و ۹۵۰ هکتار به صورت سنتی انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان بذر گواهی شده بین کشاورزان را ۷۱۳ تن بذر پرمحصول و ۱۴۴ تن را بذر اصلاح شده محلی اعلام کرد.

بهادری خاطرنشان کرد: تاکنون هشت هزار و ۸۳۰ هکتار از اراضی برنجکاری مازندران بیمه شد.

وی در رابطه با وضعیت منابع آبی و سدهای استان برای انجام کشت برنج گفت: حجم مخازن سد استان ۳۵۷ میلیون مترمکعب است و ۳۲۶ میلیون مترمکعب آب پشت سدها ذخیره‌سازی شده است.

بهادری به وضعیت آببندان های استان هم اشاره کرد و افزود: ظرفیت آبگیری آببندان ها در استان مازندران ۳۶۸ میلیون مترمکعب است که ۳۵۷ میلیون مترمکعب میزان آب ذخیره شده در آببندان هاست./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار