بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، خبرهایی درباره ابتلای برخی از نمایندگان به این ویروس منتشر شد که طبق اعلام هیات رییسه 23 نفر از آن ها به طور قطعی درگیر این بیماری شده اند.
کد خبر: ۸۳۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ 03 April 2020
 

بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، خبرهایی درباره ابتلای برخی از نمایندگان به این ویروس منتشر شد که طبق اعلام هیات رییسه 23 نفر از آن ها به طور قطعی درگیر این بیماری شده اند.

به گزارش تابناک، اعلام ابتلای تعدادی از نمایندگان به کرونا به روزهای اولیه شیوع این ویروس در کشور برمی گردد؛ 5 اسفند سال گذشته یعنی اولین روز برگزاری جلسات مجلس بعد از تعطیلات سه هفته ای جهت حضور نمایندگان در رقابت های انتخاباتی از 100 نماینده تست کرونا گرفته شد.

بنا بر گفته مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی، ۲۲ نماینده از تعداد ۱۰۰ نفر تست شده به کرونا مبتلا شده اند و اگر از همه نمایندگان تست کرونا گرفته می‌شد حدود ۶۰ نفر مبتلا به کرونا شناسایی می‌شد.

اخیرا بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس هم درباره تعداد نمایندگان مبتلا به کرونا گفت که در روزها اول شیوع بیماری کرونا ابتلای 23 نفر قطعی اعلام شد، علاوه بر این تعداد مطلع شدیم 4 نماینده  دیگر نیز به این بیماری مبتلا شده اند.

روز گذشته نیز اعلام شد که علی لاریجانی رییس قوه مقننه نیز به کرونا مبتلا شده و قرنطینه خانگی و تحت درمان است.

اما کدام نمایندگان به کرونا مبتلا شده اند؟ از حدود 28 نماینده مبتلا به کرونا برخی از آن ها ابتلایشان به این بیماری را اعلام کرده و برخی دیگر ترجیح دادند حرفی نزنند.

در جدول زیر اسامی نمایندگان مبتلا به کرونا و آخرین وضعیت آن ها بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه ها آمده است:

آخرین وضعیت نمایندگانی که کرونا گرفته اند

درباره علت ابتلای این تعداد نماینده به کرونا گمانه زنی های بسیاری وجود دارد. برخی دلیل را حضور آن ها در میان مردم واجتماعات زیاد در بحبوحه رقابت های انتخاباتی می دانند و برخی دیگر تشکیل اولین جلسه مجلس را عامل ابتلا بیان می کنند. چون تعدادی از این نمایندگان به دلیل کاندیدا نبودن در میتینگ های انتخاباتی و اجتماعات حضور نداشتند پس این فرضیه تقویت می شود که ممکن است ویروس کرونا از همکارانشان و حتی کارکنان مجلس منتقل شده باشد.

شاید همین احتمال باعث شد که ستاد ملی مبارزه با کرونا ومشخصا شخص وزیر بهداشت و درمان در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که برگزاری جلسات علنی به شیوه قدیمی یعنی حضور در پارلمان فعلا منتفی شده و از روش های دیگری مثل ویدیو کنفرانس استفاده شود. اتفاقی که رخ  داد و به دنبال آن سه جلسه مجازی برگزار گردید.

به هر حال تاکنون جلسات حضوری مجلس برگزار نشده و طبق اعلام هیات رییسه قرار است سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده(19 و 20 فروردین) جلسات حضوری با رعایت پروتکل های وزارت بهداشت تشکیل شود. از جمله اینکه نمایندگان با فاصله از هم نشسته و حتی جایگاه مهمانان و خبرنگاران هم به آن ها اختصاص داده شود.

البته این احتمال هم وجود دارد که ابتلای علی لاریجانی به کرونا برگزاری جلسات مجلس به شیوه قدیمی را تحت شعاع قرار دهد چون با فرض در نظر گرفتن حداکثر دوره کمون 14 روزه کرونا، رییس مجلس در ایام نوروز به این بیماری مبتلا شده است. این یعنی ممکن است در این روزها تعداد دیگری از نمایندگان هم به این ویروس مبتلا شده و از آن خبر نداشته باشند.

شاید لازم باشد با توجه به ابتلای رییس مجلس تدبیر دیگری درباره تشکیل جلسات مجلس به صورت حضوری اندیشیده شود. یادمان نرود که برگزاری مجدد جلسات پارلمان به شیوه حضوری مساوی با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران، کارمندان مجلس ، مراجعان و مردم از اقصی نقاط کشور به بهارستان و در نهایت تشکیل اجتماع عظیم در محیط سربسته مجلس است که می تواند عامل انتشار ویروسی باشد که هنوز برای آن درمان و واکنسی وجود ندارد.

کاش با توجه به این موضوع به گونه ای تدبیر شود که شاهد موج دیگری از ابتلا به کرونا در کشور نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار