کد خبر: ۸۳۵۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷ 01 April 2020
بنابر اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی چاپ نخواهد شد.
با توجه به شیوع کرونا در کشور و توصیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مبنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی، موضوع انتشار نشریات کاغذی به‌منظور بررسی و تصمیم‌گیری در دستور کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار گرفت.
بر اساس مصوبه کمیته اطلاع رسانی و نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا فعالان صنعت چاپ و توزیع خواهد بود و این روند ممکن است به‌صورت بالقوه به شیوع بیشتر بیماری منجر شود لذا در راستای عمل به الزامات طرح ملی فاصله‌گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، محمد علی وکیلی و برخی مدیران رسانه ای نامه خطاب به رئیس جمهور نوشتند.
متن نامه:

بسمه تعالي
 
جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهور
با سلام و احترام

با عنايت به مصوبه ستاد مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی برخی از صنوف از جمله چاپخانه ها که نتیجه آن تعطیلی چاپ نشریات وروزنامه‌ها می‌باشد ، مواردی به شرح زير به استحضار می‌رسانیم :

۱- ایران یکی از کشورهایی است که همواره در معرض بحران‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار داشته است و هر جا که بحران وجود دارد به ابزار مدیریت آن و رسانه نیاز است. بحران‌های سیاسی ـ اجتماعی و یا بحران‌های ناشی از بلایای طبیعی از جمله لحظاتی است که رسانه‌های جمعی نقش‌ و رسالت خود در زمینه‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی را در قالب خبر، تحلیل، گزارش و... به خوبی ایفا می‌کنند، رسانه‌ها به خصوص مطبوعات در این شرایط باید بتوانند اثر تاریخی و به یادماندنی خود را در عبور از این بحران بر جامعه بگذارند.
مواردی مانند آشنایی با چیستی و نوع بحران و آثار و عوارض آن؛ ضرورت‌های جامعه و مخاطبان، قبل، حین و بعد از بحران، تنها بخشی از نقش رسانه‌ها در این شرایط بحرانی است.

۲-حضرتعالی بر این امر واقفید که رسانه‌ها می‌توانند در زمینه اطلاع‌رسانی نحوه مقابله با کرونا به سیاست‌گذاران وهمچنین اطلاع رسانی صحیح به عموم مردم نقش تعیین کننده وکمک کننده‌ای ایفا نمایند. به‌ویژه در شرایطی که انبوه اطلاعات نادرست در فضای مجازی در حال انتشار است ، تعطیلی روزنامه های چاپی به عنوان یکی از مراجع اصلی آگاهی رسانی، قطعاً به جامعه ضربه جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

۳- بر اساس همین منطق در اکثر کشورهایی که این ویروس شیوع پیدا کرده به‌ويژه کشورهای اروپایی از قبیل ایتالیا،انگلیس،فرانسه و..رسانه‌های چاپی تعطیل نشده وبا استفاده از دستورالعمل‌های بهداشتی و فنی اجازه داده‌اند تا رسانه‌ها این به عنوان پل ارتباطی موثر با مردم نقش آفرینی کنند.

۴-روزنامه‌ها با دعوت از نخبگان سیاسی، علمی و فرهنگی و تولید محتوای آگاهی‌بخش می‌توانند راه را بر انتشار اطلاعات غلط در جامعه بسته و سیاست‌گذاران را در اعمال سیاست‌های درست ، پشتیبانی کرده و در این شرایط حساس و خطیر، نقش پل ارتباطی قابل اعتماد بین مردم و مسئولان باشند.

۵- به حاشیه رفتن روزنامه‌نگاران خدوم، دلسوز و کاردان یکی دیگر از تبعات این تصمیم خواهد بود و در شرایطی که رسانه‌ها باید در امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، تاریخ ساز بوده و جامعه به آن‌ها نیاز دارند متاسفانه تاثیرگذاری‌شان را از دست خواهند داد.

۶- فراموش نکنیم که بار اصلی روشنگری، اصلاح و شفافیت همواره بر دوش مطبوعات بوده و در مواقع بحرانی این روزنامه‌نگاران بوده‌اند که اطلاع‌رسانی كرده و علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌ها انجام وظیفه کرده‌اند.
در این روزهاي حساس حضور روزنامه‌ها می‌تواند دولت و مردم را برای عبور هرچه سریع‌تر و البته کم‌هزینه‌تر از کرونا یاری کند.
لذا با توجه موارد مطروحه از حضرتعالی استدعا داریم در این شرایط حساس که حضور پر رنگ رسانه‌ها می‌تواند نقش موثر، آگاهی‌بخش و کمک‌کننده داشته باشد، دستور فرمایید ستاد مقابله با کرونا اجازه چاپ روزنامه ها را به‌صورت کاغذی ( با اتخاذ تدابیر بهداشتی وفنی ) صادر نماید تا جامعه رسانه‌ای کشور بتواند در این مقطع مهم نقش سازنده و تاریخی خود را برای عبور از بحران با همراه‌سازی عموم مردم ایفا کند.

۱-علیرضا بختیاری رییس هیات مدیره انجمن ومدیر مسوول روزنامه دنیای اقتصاد
۲-الیاس حضرتی عضو هیات مدیره انجمن ومدیر مسوول روزنامه اعتماد
۳-محمد علی وکیلی عضو هیات مدیره انجمن ومدیر مسوول روزنامه ابتکار
۴-مصطفی کواکبیان عضو هیات مدیره انجمن ومدیر مسوول روزنامه مردم سالاری
۵-منصور مظفری عضو هیات مدیره انجمن ومدیر مسوول روزنامه آفتاب یزد
۶-نعمت اله شهبازی عضو هیات مدیره و دبير انجمن ومدیر مسوول روزنامه گل
۷-محمد رضا سعدی نایب رییس هیات مدیره انجمن ومدیر مسوول روزنامه جهان صنعت


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار