آش ترش و بنه‌بزه آش از آش‌های ساده مازندرانی هستند که به راحتی تهیه می‌شوند.
کد خبر: ۸۳۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳ 31 March 2020

زنان مازندرانی در طول سال، پا به پای مردان، مشغول کار و فعالیت هستند. آن گاه که زمان خزینه برنج است، مشغول خزینه‌گیری می‌شوند، نشا شالی، سبزی کاری، برداشت محصول مرکبات، پختن انواع رب از محصولات جنگلی مانند آلوچه، خرمالو، ولیک، انار و کندس، پختن نان و انواع شیرینی محلی و غذاهایی که سفره زن مازندرانی را پر رنگ و لعاب و مغذی می‌کند. در این ایام شیوع ویروس کرونا که باید در خانه بمانیم تا زنجیره گسترش ویروس، قطع شود، آشپزی یکی از راه‌های سرگرمی در خانواده است.

یکی از غذاهای مازندرانی که در هر مرحله از آن می‌توان رد پای زن مازندرانی را دید آش ترش است.

ترش آش

آش ترش مازندرانی(ترش آش) از آش‌های بسیار مغذی و مقوی برای خانواده است .برای پختن آش ترش نیاز به موادی از جمله حبوبات، سبزی‌های محلی، رب انار ترش، کدو تنبل، برنج و سیرداغ است، مقداری برنج را به همراه حبوبات از جمله نخود، لوبیا سفید و لوبیاچیتی را پس از شستن، در آب نگه می‌داریم تا به اصطلاح، خیس شود و پس از چند ساعت، این مواد را با کمی آب می‌پزیم.

پس از پختن این مواد کدو تنبل و سبزی را که شامل برگ سیر، اسفناج، گشنیز و گاهی سبزی‌های محلی مانند زولنگ و انارریجه را اضافه می‌کنیم.

در نهایت بنا بر نوع مزاج، مقداری رب انار یا رب آلوچه اضافه می‌کنیم که میزان آن به سلیقه کدبانوی خانه یا مزه دلخواه خانواده دارد، برخی کمی ترش‌تر و برخی کمی مزه ملس را می‌پسندند.

در پایان و یا در هنگام سرو آش، سیرداغ را اضافه می‌کنیم که آن هم از دیگر هنرهای زن مازندرانی است که پس از برداشت سیر در فصل بهار، سیر را پوست کنده و چرخ می‌کنند و در روغن سرخ می‌کنند که به آن سیر داغ گفته می‌شود.

ناگفته نماند آش ترش مازندرانی از غذاهایی است که زنان مازندرانی در چهارشنبه آخر سال توجه ویژه‌ای به آن دارند و از غذاهایی است که حتما باید آن را بپزند، در این وقت از سال، به آش ترش، گیاه گزنه را هم اضافه می‌کنند.

بنه‌بزه آش

اسفناج، گشنیز، شوید، ماست، سیر، نعنا و دانه‌های ریز برنج مواد لازم برای تهیه بنه‌بزه آش است. سبزی‌ها را پس از پاک کردن، شسته و خرد می‌کنیم و همراه با برنج و کمی آب، می‌پزیم.

سیر و نعنا را به همراه کمی از سبزی آش، سنگ‌ساب می‌کنند که البته می‌توان از دلال هم استفاده کرد.

دلال شامل سبزی سیر، گشنیز، ریحان دلالی، تره و کمی نمک به دست می‌آید و اغلب زنان مازندرانی در فصل مناسب آن، اقدام به تهیه دلال کرده و در یخچال یا فریزر نگهداری می‌کنند.

بعد از اینکه مواد آش پخته شد قابلمه را از روی گاز برداشته و ماست دلال زده را به آن اضافه کرده و نوش جان می‌کنند.

 ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار