متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه احتمال انتقال ویروس کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی بسیار بالا است، گفت: مردم با کوچک ترین علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه نکنند.
کد خبر: ۸۳۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴ 28 March 2020

شیخ زاده، با اشاره به اینکه حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از بیمارانی که مبتلا به کرونا می‌شوند معمولاً با علائم خفیف به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: متأسفانه به رغم تمام توصیه‌ها مبنی بر عدم مراجعه غیرضروری به بیمارستان‌ها، برخی افراد با علائمی شبه آنفلوانزا مثل درد بدن، بی اشتهایی و یا سرفه به این مراکز مراجعه کنند. این علامت‌ها نشانه‌هایی نیست که ضرورت داشته باشد افراد به بیمارستان مراجعه کنند و صرفاً با استراحت در منزل، قرنطینه، رعایت بهداشت فردی، مصرف مایعات و داروهای مسکن دوره بیماری طی می‌شود.

وی ادامه داد: افراد عادی که مشکلات زمینه‌ای ندارند و دچار علائم سرماخوردگی از قبیل تب، سرفه و آبریزش بینی شده اند فقط در منزل بمانند و با رعایت نکات بهداشتی مراقب باشند ترشحات بینی و دهانشان با سایر افراد تماس نداشته باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: افراد دارای این علائم در منزل از ماسک استفاده کرده و فاصله حداقل دو متر را با اعضای خانواده رعایت کنند.

وی توصیه کرد: افراد مشکوک به ابتلاء و دارای علائم حتی اگر می‌توانند، خود را در اتاق دیگری قرنطینه کرده و مرتباً دست خود را با آب و صابون بشویند. این افراد می‌توانند از داروهای معمول سرماخوردگی استفاده کنند و لازم نیست به پزشک مراجعه کنند.

شیخ زاده تاکید کرد: اما اگر افراد در بین این علائم، دچار تنگی نفس شدند به این معنا که در راه رفتن و در حالت نشسته احساس تنگی نفس دارند حتماً به نزدیک ترین مرکز درمانی معرفی شده برای معاینه بیماران کرونایی مراجعه کنند و یا با شماره‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تماس بگیرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مبتلایان با علائم شدیدتری شامل تنگی نفس، سرفه‌های خشک زیاد، تب، بی حالی شدید، استفراغ‌های شدید که نمی‌توانند داروهای خوراکی را مصرف کنند نیز مراجعه می‌کنند. چنانچه سطح اکسیژن خون این افراد پایین باشد و طبق مشاهدات در تصاویر رادیولوژی مبتلا شدن به کرونا محرز شود، اقدامات بستری در بیمارستان انجام می‌شود.

وی توضیح داد: از مجموع مبتلایان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نیازمند بستری هستند و از این تعداد حدود ۴ تا ۵ درصد ممکن است بدحال‌تر باشند و به دلیل مشکلات حاد تنفسی در آی سی یو و بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توصیه کرد: افراد به دلیل ترس از کرونا با علائم خفیف به مراکز درمانی مراجعه نکنند و به توصیه‌ها عمل کنند.

وی یادآور شد: صرفاً مواردی نیازمند مداخلات تشخیصی و درمانی هستند که دارای تنگی نفس شدید و افت سطح اکسیژن خون باشند.

شیخ زاده در پایان به مردم توصیه کرد، شرایط بحرانی کشور را در روزهای شیوع کرونا درک کنند و از تردد غیر ضروری در سطح شهر پرهیز کنند.
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار