در این نوع بازی چشم یکی از اعضای خانواده را بسته و یک شی را داخل اتاق روبروی شخص قرار داده و از او خواسته با دو دور، دور خود چرخیدن مسیر را پیدا کند و آن شی را به جای اول خود بیاورد.
کد خبر: ۸۳۳۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷ 25 March 2020

مردم مناطق مختلف کشور بهترین عامل تفریحات و سرگرمی‌های مفرح، سالم و سازنده‌ای را با بازی‌های سنتی و محلی خود که بخشی از میراث فرهنگی غیر مادی بشریت است، دارند و استان مازندران نیز بازی‌های بومی و محلی مخصوص خود داشته که برگرفته از جغرافیا، اقلیم، فرهنگ و آداب و رسوم منطقه است.

امروزه با توجه به اینکه در شرایط بحران بیماری کرونا قرار داریم و در این روزها در منزل قرنطینه شدیم، می‌توانیم در کنار خانواده با بازی‌های بومی محلی مازندرانی که از فرهنگ و تمدن چندهزار ساله این قوم به شمار می‌رود، خود را سرگرم کنیم و روحیه خود را در مقابل این بیماری افزایش دهیم چراکه بازی‌های بومی محلی می‌تواند فضای شادی را برای خانواده‌ها فراهم سازد.

بازی‌های بومی محلی مازندران بهترین گزینه برای سرگرمی و شادی خانواده‌ها است

یک کارشناس مدیریت امور فرهنگی و بازی‌های بومی محلی مازندران گفت: با توجه به اینکه در شرایط بحرانی بیماری کرونا در منزل قرنطینه هستیم، می‌توانیم با بازی بومی محلی مازندران برای خود و خانواده فضای مفرحی را ایجاد کنیم.

شعبانعلی بخشی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مازندران سرزمینی باستانی ایستاده در دل تاریخ با فرهنگ قوی از زبان‌های کهن ایران است، اظهار کرد: نیاز انسان‌ها در تمام سطوح سنی به بازی و تفریح موضوعی غیر قابل انکار بوده است.

وی تصریح کرد: امروزه با وجود ویروس کرونا در کشورمان باعث شده مردم در منازل خود قرنطینه باشند و در این شرایط نیاز به تحرک و شادی دارند که می‌توانند از طریق بازی‌های بومی و محلی مازندران فضای شادی در کنار خانواده فراهم کنند.

بازی پرپر

این کارشناس مدیریت امور فرهنگی با اشاره به اینکه در بازی (پر پر) یک نفر به عنوان سرگروه انتخاب می‌شود و بازی را آغاز می‌کند، گفت: در این نوع بازی سرگروه نام اشیا یا حیواناتی را برده که پر داشته باشد و همه بازیکنان این بازی باید انگشتشان را به عنوان پر بالا ببرند و پر بگویند و اگر سرگروه نامی را برده که پر نداشته باشد و کسی هم به اشتباه بگوید (پر)، جریمه می‌شود.

بخشی خاطرنشان کرد: جریمه اینگونه بازی به این نحو بوده که باید صدای یک حیوان و یا هر گونه جریمه‌ای که سرگروه انتخاب کرده را انجام دهد بنابراین انجام جریمه‌ها باعث شادی اعضای خانواده می‌شود.

قاشق بازی

وی با اشاره به اینکه قاشق بازی هم یک نوع بازی بومی محلی مازندران است، افزود: در این نوع بازی اعضای خانواده دور هم نشسته و همه بازیکنان این بازی یک قاشق به دهن گرفته به نحوی که دسته قاشق داخل دهان و سر قاشق بیرون است.

این کارشناس مدیریت امور فرهنگی ادامه داد: داخل یکی از قاشق‌ها یک دانه لوبیا قرار داده و بدون اینکه به قاشق دستی زده شود باید با حرکت سر و دهان لوبیا را به داخل قاشق نفر بعدی گذاشت و اگر اعضایی از خانواده در حین انجام بازی به هر نحوی نتوانست لوبیا را داخل قاشق نفر بعدی قرار بدهد یا به پایین بیاندازد، جریمه می‌شود که جریمه این بازی به گونه‌ای است که فرد جریمه شده باید یک موسیقی شاد بخواند و همه دست بزنند.

بازی قایم کردن شی

بخشی در خصوص (بازی قایم کردن شی) گفت: این بازی به نحوی بوده که یک نفر از اتاق بیرون می‌رود و اعضایی که داخل اتاق هستند شی‌ای را مخفی می‌کنند و شخصی که بیرون از اتاق حضور دارد وارد اتاق می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از اعضای خانواده با یک قاشق به روی یک بشقاب می‌زند که آن شخص وارد شده به اتاق به شی مخفی شده نزدیک‌تر شود، هر چه به شی نزدیک‌تر صدای قاشق بر روی بشقاب محکم‌تر و هر چه از شی مخفی شده فاصله بگیرد صدای قاشق بر روی بشقاب ضعیف‌تر می‌شود.

این کارشناس مدیریت امور فرهنگی تصریح کرد: این بازی به همین نحو ادامه پیدا می‌کند و در صورت پیدا کردن شی توسط شخص وارد شده به اتاق، نفر بعدی از اتاق بیرون خواهد رفت و همین کار را مجددا انجام می‌دهند.

بازی چشم بسته (چش دوسه کا)

بخشی با اشاره به اینکه بازی چشم بسته (چش دوسه کا) یکی دیگر از بازی‌های بومی محلی مازندران است، یادآور شد: در این نوع بازی چشم یکی از اعضای خانواده را بسته و یک شی را داخل اتاق روبروی شخص قرار داده و از او خواسته با دو دور، دور خود چرخیدن مسیر را پیدا کند و آن شی را به جای اول خود بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: هرگاه این کار انجام شد نفر بعدی این کار را انجام می‌دهد و موقع انجام دادن این بازی یک نفر هم زمان بازی را در اختیار دارد که هر نفری در زمان کمتری این شی را به جای اول بیاورد، برنده محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار