اجاره واحدهای مسکونی خارج از اختیار ستادها و کمیته های ستانی است ، گفت: تنها راه مقابله با این وضعیت فرهنگ سازی وهمراهی مردم مازندران است.
کد خبر: ۸۳۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 10 March 2020

با وجود اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا و بنا به دستور قانونی مقام عالی استان مازندران اجاره خانه ، ویلا و هر واحد مسکونی به افراد غیر بومی ممنوع است، اما گویا راه‌های قانونی برای دور زدن این دستور وجود دارد.

با ورود ویروس کرونا به مازندران گردشگری نخستین ایستگاهی بود که به تعطیلی کشیده شد و مازندران با محدودیت های سخت ممنوعیت ورود مسافران روبرو شد.

یکی اقدامانی که برای جلوگیری از ورود مسافر به مازندران اجرایی شد، ممنوعیت خدمات دهی مجموعه های گردشگری به مسافران و گردشگران بود تا در شرایطی که مسئولان راضی به قرنطینه نیستند، حداقل بتوان با روش سلبی جلوی ورودمسافر را گرفت.

اما از آنجا که گردشگری مازندران بر پایه ویلاخوابی بنا شده و نه اقامتگاه های رسمی ، مقررات مذکور نتوانست جلوی هجوم سیل مسافران را به مازندران بگیرد که منجر شد ستاد استانی مقابله با کرونا به عنوان عالی ترین مقام قانونی در استان برای پیشگیری از ویروس کرونا ممنوعیت اجاره واحدهای مسکونی را به افراد غیر بومی مصوب کند.

اما گویا همواره سودجویان از مسئولان یک قدم جلوتر بوده و آگاه تر از مجریان دولتی با استفاده از یک ماده قانونی توانستند مصوبه شورای مقابله با ویروس کرونا را بلا استفاده کنند.

بنا به گزارشات میدانی و گزارشات مکرر خبرگزاری ایرنا که در روزهای اخیر منتشر شده است ، اجاره دهندگان واحدهای مسکونی برای اینکه بتوانند با قانون یک مصوبه قانونی را دور بزنند به مشتریان خود وعهده دادند که می توانند با وضع یک قرارداد یک ساله اما صوری ، از برخورد قانونی جلوگیری کنند، زیرا در این شرایط فرد اجاره کننده مستاجر یکساله بوده و قانون نمی تواند با آن به عنوان یک مسافر یا گردشگر برخورد کند.

این روش اکنون به شیوه ای مرسوم تبدیل شده است که به دارندگان واحدهای مسکونی این اجازه را می دهد که در شرایط کنونی که ویروس کرونا به یک بحران ملی تبدیل شده است ، به راحتی قوانین را دور زده و به مسافران خانه اجاره دهند.

در گزارش خبرنگار ایرنا که در روزها اخیر منتشر شد آمده است که این شیوه به صورت گسترده در سایت های اجاره خانه ودر میان مشاوران املاک در حال استفاده است.

بی خبری گردشگری

دبیر ستاد مقابله با ویروس کرونا اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران در پرسش خبرنگار مبنی بر اجاره یکساله ویلاها و واحدهای مسکونی به افراد غیر بومی ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: تاکنون با چنین روشی برخورد نکردیم.

مهران حسنی اجاره یکساله را یک اصل قانونی توصیف کرد و افزود: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با ویروس کرونا اجاره هر واحد مسکونی به افراد غیر بومی ممنوع است اما اینکه این مصوبه با چنین قانونی چه برخوردی خواهد کرد ، باید گفت نمی دانیم.

وی اظهار داشت: طبق قانون در شرایط اجاره یکساله ، مستاجر از سوی قانون به عنوان مالک دوم شناخته می شود و نمیتوان به آن ورود کرد.

خارج از اختیارات میراث فرهنگی

دبیر ستاد مقابله با ویروس کرونا میراث فرهنگی مازندران گفت: حوزه اختیارات ما مجموعه های گردشگری و ویلاهای استیجاری است که از گردشگری دارای پروانه فعالیت هستند.

حسنی با اشاره به اینکه اجاره یکساله یک واحد مسکونی و حتی میراثی خارج از دخالت میراث فرهنگی است ، افزود: باید در این زمینه مقام عالی استان تصمیم گیری کند.

وی شیوه مذکور را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: در برخورد با چنین اتفاقاتی باید مردم هشیار باشند و برای سلامت خود و خانواده به چنین اقدامی دست نزنند.

به گفته حسنی متاسفانه هواره عده ای هستند که بدون توجه به سلامت و امنیت دیگران و برای کسب سود دست به هر کار غیر قانونی و قانونی می زنند و توجهی به صلاح مردم ندارند.

دست بسته مازندران در مقابل اجاره کرونایی

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران به عنوان متولی نظارت بر فعالیت املاک گفت: مصوبه ستاد مقابله با کرونا مازندران مربوط به واحدهای گردشگری است و شامل خانه های شخصی استیجاری نمی شود.

حسینقلی قوانلو افزود: سند و یا اجاره نامه رسمی از اهمیت قانونی بالاتری برخودار است و نمی توان با این شرایط برخورد کرد.

وی با اشاره به اینکه اجاره واحدهای مسکونی خارج از اختیار ستادها و کمیته های ستانی است ، گفت: تنها راه مقابله با این وضعیت فرهنگ سازی وهمراهی مردم مازندران است.

 ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار