رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:بیانیه سه کشور اروپایی درباره کمک به ایران برای مقابله با کرونا / زیباکلام: پیروزی اصولگرایان نتیجه رأی ندادن مردم است / روحانیِ کتاب‌سوز: ضریح رضوی ضد ویروس است! و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱ 02 March 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
طرح جلوگیری از خروج افرادِ مشکوک به کرونا از قم اجرا نشد!

علیرغم اعلام مسوولان مبنی بر اجرای غربالگری افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در خروجی‌های قم از ابتدای دیروز یکشنبه، اما این طرح اجرا نشد و در طول روز گذشته در ورودی‌های شهر قم، رفت‌وآمد خودرو‌ها به‌صورت عادی در جریان بود. /ایرنا

فردی گفته ۲۰۰ میلیون ماسک می‌دهد دم‌کلفت و لو نمی‌رود

محمد مهاجری در توییتر خود نوشت: وزیربهداشت نوشته که فردی گفته ۲۰۰ میلیون ماسک را ۴۸ ساعته تحویل می‌دهد. موضوع به وزارت اطلاعات ارجاع شده. کسی که در شرایط حاد کرونا می‌تواند چنین معامله بزرگی انجام دهد قطعا یک آدم دم‌کلفت است که مطمئن است لو نمی‌رود. منتظر افشای مشخصاتش باشیم؟ آقای سیدمحمودعلوی بسم الله

ضربه ۱۰۰ میلیون دلاری کرونا به خطوط هوایی خاورمیانه

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی اعلام کرد که خطوط هوایی کشور‌های خاورمیانه به علت گسترش ویروس کرونا در این منطقه حدود ۱۰۰ میلیون دلار ضرر کرده اند. این انجمن پیشتر ارزیابی کرده بود که ناوگان‌های هوایی منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال جاری میلادی متقبل ۲۷.۸ میلیارد دلار خسارت خواهند شد. / ایرنا

مقایسه رفتار با کرونا؛ از چین تا ایران

رایزن فرهنگی ایران در چین درحالی از فرهنگ مقابله مردم چین با ویروس کرونا در مقایسه با ایران و تعطیلی فرهنگ در آن کشور به دلیل شیوع این ویروس می‌گوید که معتقد است:مردم ایران کرونا را شوخی گرفته‌اند. قصد ترساندن ندارم، اما اگر همکاری مردم نباشد و دولت تصمیم‌های بهتری اتخاذ نکند و از تجربه چین در این مقابله استفاده نکند، کشور بیشتر متضرر می‌شود. من آن‌جا دیدم که بسیاری از مسئولان به شهر ووهان رفتند، اما هیچ نشانه‌ای از این‌که مبتلا شده باشند در آن‌ها پیدا نشد. اما برخی از مسئولان ما مبتلا و گرفتار شدند و این نشان می‌دهد ما حتما نوع مقابله با این ویروس را نمی‌دانیم. کما این که نمی‌بینیم در هیچ کجای چین همان تعداد اندکی هم که بیرون هستند از ماسک استفاده نکنند، اما هنوز هم پزشکان ما بر این باورند که نیازی نیست، وقتی چنین باوری وجود دارد، ویروس این‌طور گسترش پیدا می‌کند. / ایسنا

بدنه رأی اصولگرایان بیشتر از ۱۶ میلیون شده

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به خبرآنلاین گفت: بخشی از از آراء، معروف به آرای خاکستری است که اصولگرایان توانستند آن را جذب کنند. رأی خاص جریان اصولگرا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است و هرچه بیشتر از آن کسب شده بالتبع رأی خاکستری به حساب می‌آید. اگر اصولگرایان در مجلس یازدهم بتوانند وعده‌های خود را دنبال کنند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم باید مشابه انتخابات مجلس باشد. بدنه رأی اصولگرایان بیشتر از ۱۶ میلیون سال ۹۶ شده است. آن ۱۶ میلیون را باید رأی سنتی تلقی کرد. مابه تفاوت ۱۶ میلیون رای در انتخابات ۹۶ و ۲۴ میلیون رایی که در این انتخابات به صندوق‌ها ریخته شد افزوده‌ای است که اصولگرایان به دست آوردند. این ۴۵ نماینده متعلق به اصلاح طلبان و مستقلین بیشتر از شهرستان‌هایی هستند که تعداد آرا در آن‌ها کم است. غلبه در مجلس یازدهم با جریان اصیل اصولگراست نه نواصولگرایان.

اجازه ورود مسافران به گیلان را ندهید

نماینده رشت اوضاع رشت در پی شیوع کرونا را نگران کننده خواند و گفت: با توجه به افزایش ویروس کرونا در این شهر بعد از زیاد شدن حجم مسافران درخواست داریم که اجازه ورود مسافران به رشت را ندهند. جبار کوچکی نژاد در گفتگو با ایسنا در توضیح وضعیت شهر رشت بعد از شیوع کرونا در کشور گفت: در حال حاضر دو استان قم و گیلان کانون بحران کرونا هستند؛ به این دلیل که بیشترین مبتلایان مربوط به این دو استان می‌باشند. طبیعتا این موضوع می‌تواند بحران ایجاد کند. وی با بیان این که امکاناتی همچون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی در استان در حالت عادی کم است افزود: در شرایط فعلی این کمبود بیشتر شده و حتی ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کمیاب است؛ حال این که بیمارستان‌ها و کادر پزشکی و پرستاری باید بتوانند از چنین امکاناتی برای حفاظت از خود استفاده کنند. متاسفانه این کمبود باعث شده بسیاری از پزشکان و پرستاران در این استان مبتلا شوند.

لاریجانی و هیات رئیسه تفحص از خودروسازی‌ها را معطل کردند

«محمدرضا نجفی» رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گفت: تعارض منافع خودروساز و وزارت صمت دلیل باتلاق بازار خودرو است. وزارت صمت به جای پاسخگویی درباره عملکردش، قیمت‌گذاری هم می‌کند. دولت تکلیف سهام تو در تو در خودروسازی‌ها را مشخص کند. واگذاری سهام دولت در خودروسازان به مصلحت نیست. کم لطفی و کوتاهی هیأت رئیسه و شخص رئیس مجلس درباره اجرای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بخشودنی نیست. در شهریور ۹۷ تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس به تصویب رسید، اما در هیأت‌رئیسه مجلس و به‌طور مشخص از سوی علی لاریجانی تمامی اقدامات مرتبط با عملیاتی شدن این مصوبه متوقف و بلااقدام باقی ماند.
 
نامه تُند وزیر بهداشت به وزیر صمت درباره تولید ماسک

وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر صمت اخبار مبنی بر تولید چندین میلیون ماسک را «عوامفریبانه» خواند و مدعی شد تنها یک میلیون ماسک به آن‌ها تحویل شده است. در بخشی از نامه سعید نمکی آمده است: علیرغم جلسات مکرر همکاران اینجانب در آن وزارتخانه، متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنیده احتکار ماسک در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب زندگی‌شان را شبانه روز فدای مردم می‌کنند و مردم در خطر ابتلا به بیماری قرار دارند محصولات خود را احتکار و با واسطه با قیمت ۱۰ برابری به دلالان معرفی می‌کنند. از هفته پیش تا کنون طبق اظهار نظر مدیران وزارت بهداشت حداکثر یک میلیون ماسک تحویل شده که با شعار فریبنده روزی چند میلیون تولید و متاسفانه انتقال این عوام فریبی به مردم، اینجانب و همکارانم به شدت مورد شماتت و تحت فشار قرار گرفته ایم. به نظر اینجانب این شیوه برخورد و پیگیری بوروکراتیک مشکلی از مملکت حل نخواهد کرد و آبروی نظام و سلامتی مردم به شدت زیر سوال خواهد رفت. لازمست مقامات امنیتی، قضتیی و انتظامی کشور نه تنها در گرفتن تعدادی ماسک از انبار‌های متفرقه بلکه با در دست گرفتن کارخانه‌های تولیدی و گذاردن مدیر دولتی مستقل سریعاً این مشکل را حل کنند.

دادسرای قم: فرد مرتکب اقدام غیر متعارف در حرم حضرت معصومه (س) بازداشت شد

فرد مرتکب اقدام غیر متعارف در حرم حضرت معصومه (س) دستگیر شد. حسب اعلام روابط عمومی دادسرای مرکز استان قم، با توجّه به انتشار فیلم اقدام غیر متعارف یک فرد در حرم حضرت معصومه (س) و وصول گزارش به سامانه گزارشات مردمی قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم، با دستور دادستان مرکز استان و با تلاش عوامل نیروی انتظامی این فرد شناسایی، دستگیر و بازداشت شد و برای وی پرونده قضایی تشکیل و در حال رسیدگی می‌باشد.

لغو قانون عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان توسط ارمنستان

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان روز دوشنبه، گفت: ارمنستان موقتا قانون عدم نیاز به ویزا برای ایرانی‌ها را در پنج روز آینده تعلیق می‌کند. وی همچنین گفت: مقام‌های ایران و ارمنستان در تعامل هستند و ارمنستان در حد توان خود برای کمک به ایران آماده است. /ایلنا

ناصری: انتخابات ۲ اسفند فرصت طلایی برای انحلال شورای عالی سیاست‌گذاری است

عبدالله ناصری در پاسخ به اینکه تاثیر مدیریت محمدرضا عارف در رسیدن شورای عالی به وضعیت فعلی چقدر بوده است؟ گفت: بالاخره این در ذات آقای عارف و هیات رئیسه نبود که غیر از این عمل کنند. یعنی اگر از سال ۹۴ که این شورا شکل گرفت مدیریت و موضع گیری همه جانبه در حوادث و ترکیب هیات ریسه به گونه‌ای بود که انتقاد به آن نمی‌شد، شاید در این انتخابات می‌توانست صدای واحدی داشته باشد، اما من باورم این است که اصلاح طلبانی از جنس آقای کمالی و کواکبیان و کرباسچی که من اسمشان را شکاف اصلاحات گذاشتم؛ دیگر نمی‌توانند با احزاب جامعه محوری مثل توسعه و اتحاد عملا مواضع همسو داشته باشند، زیرا واقعیت‌های جامعه ایران نسبت به سال‌های قبل خیلی تغییر کرده است فلذا به نظر من این موضع دوگانه در انتخابات دو اسفند فرصت طلایی برای انحلال شورای سیاست گذاری و شکل گیری یک نهاد قابل دفاع‌تر.

روحانیِ کتاب‌سوز: ضریح رضوی ضد ویروس است!

شیخ عباس تبریزیان از مدعیان طب اسلامی که با آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون حاشیه‌ساز شده بود به تازگی در اظهارنظری قابل تامل گفته است: جنس ضریح حرم امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (س) از نقره است و نقره قوی‌ترین میکروب‌کش با هزار سال سابقه است.

توکلی: با مافیای ماسک و دستکش برخورد کنید

رئیس سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار حمایت از وزارت بهداشت برای مقابله با مافیای تجهیزات پزشکی مقابله با کرونا شد. در بخشی از نامه احمد توکلی آمده است: دویست میلیون ماسک عددی نیست که دو سه دلال معمولی بتوانند بی پشتیبانی صاحبان قدرت کارش را سامان دهند و از آن بسیار مهمتر، این که با کمال بی شرمی و نهایت گستاخی این جنایت را علنی کنند. چنین حوادثی که بر زخم مردم نمک می‌پاشد و آبروی و مشروعیت نظام را در خطر قرار می‌دهد. جنابعالی طبق وظیفه قانونی و وظیفه شکرگذاری نعمت درایت و شجاعتی که خداوند به شما ارزانی داشته است باید یاری بیشتری نصیب وزارت بهداشت درمان و آموزش پرشکی بفرمایید. این کمک معطوف به کشف و تعقیب صاحب منصیان و کارگزاران مفسدی است که پشت ماجرا هستند. شاید همان طور که در سازمان غذا و دارو توفیق مبارزه با فساد در عرصه دارو، فراهم شد، با حمایت دستگاه قضا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جناب دکتر نمکی بتواند با فساد در عرصه تجهیزات پزشکی نیز توفیق به دست آورد. دیده بان شفافیت و عدالت در کمک به این مجاهدت هم در کنار همه مجاهدان مبارزه با فساد در همه قوای کشور است.
 
راه حل بحران اخیر سوریه از نظر امیرعبداللهیان

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل مذاکرات سه جانبه تهران، مسکو و آنکارا را راه حل اساسی در مورد تنش‌های اخیر در سوریه دانست. به گزارش ایسنا، حسین امیر عبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏تحولات ⁧ادلب⁩ منجر به تشدید تنش‌های ژئوپلتیک در منطقه شده است. رفتار ⁧آمریکا⁩ و ⁧ترکیه⁩ شرایط را پیچیده‌تر کرده است. تمرکز بر تعهدات سوچی و مذاکرات سه جانبه تهران، مسکو و آنکارا در مورد ⁧سوریه⁩، راه حل اساسی است. تروریسم تکفیری، صهیونیستی، آمریکایی جایی در آینده منطقه ندارد.»
 
پیشنهاد کرونایی آشنا برای صدا و سیما

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری پیشنهاد کرد: شبکه سلامت صداوسیما به عنوان کانال اصلی مبارزه با کرونا انتخاب شود. «حسام الدین آشنا» روز دوشنبه در حساب توییتری خود نوشت: این شبکه (سلامت) می‌تواند با هدف گرفتن مخاطبانی به ترتیب شامل: «بیماران و کادر پزشکی در مراکز درمانی درگیر»، «کادر درمانی کل کشور»، «خانواده‌های بیماران درگیر» و «عموم مردم» به رسانه ۲۴ ساعته مبارزه با کرونا تبدیل شود.
 
زیباکلام: پیروزی اصولگرایان نتیجه رأی ندادن مردم است

صادق زیباکلام گفت: با توجه به شرایط و همچنین اتفاق‌هایی که طی سال جاری در کشور رخ داد، از همان اول مشخص بود تندرو‌ها صندلی‌های مجلس نهم را بعد از چهار سال حاشیه‌نشینی از آن خود خواهند کرد. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دلیل نوع تعیین صلاحیت‌ها با حاشیه‌های بسیار ولیکن مشارکتی نه‌چندان قابل توجه برگزار شد. صادق زیباکلام که پیشتر از رأی ندادن در انتخابات صحبت کرده بود، در گفت‌و‌گویی کوتاه با اعتمادآنلاین اظهار داشت: تندرو‌ها در حالی پیروزی در انتخابات را جشن گرفته‌اند که از همان اول هم معلوم بود به سبب شرایط کشور، در دوره یازدهم قوه مقننه مجلس‌نشین خواهند بود. این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه گفت: در واقع وقتی درصد بسیار بالایی از مردم به دلایل متعددی تصمیم گرفتند رأی ندهند؛ از همین رو تندرو‌ها دقیقاً مثل مجالس سه‌گانه هفتم تا نهم بیشتر کرسی‌های بهارستان را در اختیار خود می‌بینند.
 
حمله ارتش به کرونا

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: ارتش حالت تهاجمی نسبت به ریشه کن کردن ویروس کرونا دارد و تمام تجهیزات خود را در این زمینه پای کار خواهد آورد. امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش (نزاجا) در بازدید از خط‌های تولید ماسک و لباس‌های حفاظتی گفت: پس از تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با ویروس کرونا در ارتش، علاوه بر تولید ماسک و لباس‌های حفاظتی، برخی از تجهیزات خودرویی را بلافاصله با تغیر کاربری به تجهیرات ضد عفونی و مه پاش تبدیل کرده ایم. وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت خوبی در تولید تجهیزات در مقابله با ویروس کرونا هستیم، افزود: کارگاه‌های مختلفی را در سطح کشور در استان‌های کرمانشاه، ایلام، تهران، گلستان و خوزستان دایر کرده ایم تا پاسخگوی یگان‌های نیروی زمینی ارتش، بیمارستان‌ها و حتی در آینده بتوانیم در اختیار مکان‌های عمومی نیز ارسال کنیم، در این کارگاه نیز روزانه به صورت شبانه روزی تهداد ۱۰ هزار ماسک و لباس حفاظتی تولید می‌شود. امیر حیدری با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مقابله با ویروس کرونا در ارتش گفت: این قرارگاه قابلیت‌های مطلوبی در حوزه پیشگیری و همچنین ضدعفونی کردن اماکن و معابر شهری را دارد، از روز گذشته در تمامی قرارگاه‌های نیروی زمینی ارتش این قرارگاه شروع به فعالیت کرد و در چندین استان با حضور در اماکن عمومی آغاز به ضد عفونی و مه پاشی کرده است.
 
مصطفی پورمحمدی از بیمارستان مرخص شد

حال عمومی مصطفی پورمحمدی که در روز‌های اخیر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شده بود، رو به بهبود است. پورمحمدی از روز ۹ اسفند به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شده بود. علی پورمحمدی با اشاره به آخرین وضعیت سلامت مصطفی پورمحمدی اظهار کرد: حال عمومی ایشان رو به بهبود است. وی در گفتگو با ایسنا خاطرنشان کرد: ایشان وضعیت خوبی دارند و طبق گفته پزشکان که قرار بود یک یا دو روز آینده مرخص شوند، اکنون از بیمارستان مرخص شده‌اند. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و وزیر سابق دادگستری از روز ۹ اسفند به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شده بود.
 
وزیر صمت ابتلای خود به کرونا را تکذیب کرد

رحمانی وزیر صمت و حجت الاسلام پناهیان شایعه ابتلای خود به کرونا را تکذیب کردند. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم شایعه ابتلایش به ویروس کرونا را تکذیب کرد. همچنین پس از پیگیری خبرنگار تسنیم از حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان خطیب و مدرس حوزه و دانشگاه، ابتلای وی یه این ویروس نیز تکذیب شد. به گزارش تسنیم امروز برخی اخبار و شایعات درخصوص ابتلای وزیر صمت و حجت الاسلام پناهیان در فضای مجازی منتشر شده بود.
 
ضیا نبوی آزاد شد

ضیا نبوی فعال سیاسی، امروز دوشنبه ۱۲ اسفند، پس از ۶ روز بازداشت آزاد شد. ضیا نبوی، فعال سیاسی و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی امروز، دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۸ بعد از ۶ روز بازداشت توسط نهاد‌های امنیتی آزاد شد. وی روز ششم اسفندماه توسط نهاد‌های امنیتی به دلایل نامعلوم بازداشت شده بود؛ ضیا نبوی، پیشتر در ۲۵ خرداد ۸۸ یعنی سه روز پس از برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری در ستاد انتخاباتی مهدی کروبی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «پیرعباسی»، به اتهام محاربه از طریق ارتباط موثر با سازمان مجاهدین خلق به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد که بعد از تحمل هشت سال و هفت ماه حبس چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ از زندان سمنان آزاد شده بود.
 
بیانیه سه کشور اروپایی درباره کمک به ایران برای مقابله با کرونا

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با قربانیان ویروس کرونا در ایران، از ارسال کمک‌های پزشکی و مالی به کشورمان برای مقابله با شیوع سریع این ویروس خبر دادند. بر اساس این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شده، محموله کیت‌های آزمایشگاهی، دستکش و لباس‌های مخصوص حفاظتی امروز (دوشنبه) سریعا با هواپیما به تهران منتقل خواهد شد. سه کشور اروپایی همچنین متعهد شده‌اند که حدود ۵ میلیون یورو از طریق سازمان بهداشت جهانی و سایر آژانس‌های بین‌المللی برای ایران ارسال کنند. حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن نیز پیشتر با انتشار پیامی در توییتر این خبر را اعلام کرد و افزود که در کنار تلاش مهندسان و فن آوران ایرانی برای تامین نیاز‌های داخلی، هماهنگی با مقامات انگلیسی برای خرید برخی از اقلام مهم فوری پزشکی مقابله با کورونا از بازار این کشور نیز در جریان است. بر اساس آخرین آمار مقام‌های بهداشت و درمان ایران، شمار مبتلایان در کشور به بیش از یک هزار نفر و آمار جان باختگان به ۶۶ تن رسیده است.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار