آنچه با لغو بازي پرسپوليس و سپاهان در اصفهان اتفاق افتاد، بي‌حرمتي به ميليون‌ها هوادار فوتبال در ايران بود. اگرچه نبرد كلاسيك و جذاب اين دو تيم تا به حال حواشي ريز و درشت زيادي داشته كه برخي از آنها به هيچ وجه خوشايند نبوده‌اند، اما هرگز كار به اين درجه از «دهان‌كجي» آشكار خطاب به مردم نرسيده بود. اين بار اما در اصفهان يك ركورد شكست؛
کد خبر: ۸۲۶۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹ 26 February 2020

بانک ورزش- رسول بهروش:  ركورد خودخواهي، ركورد بي‌اعتنايي به درك و شعور افكار عمومي و البته عدم توجه به قانون‌محوري و نظم‌گرايي. در حال حاضر و مطابق روال، پرونده اين بازي براي تعيين تكليف به كميته انضباطي ارجاع شده است و چه بسا زماني كه شما اين مطلب را مي‌خوانيد حكم كميته صادر هم شده باشد، اما به نظر مي‌رسد ركن قضايي فدراسيون بايد با صدور يك راي بي‌ملاحظه و قاطعانه، از شأن و حرمت ميليون‌ها مخاطبي كه عصر يكشنبه رسما به استهزا گرفته شدند، صيانت كند. حقيقت آن است كه نتيجه اين بازي بايد سه بر صفر شود؛ حكمي كه در آن پيروزي پرسپوليس اهميت چنداني ندارد، بلكه جنبه مهمش شكست سپاهان و تفكري است كه گمان مي‌كند مي‌تواند با توسل به هر وسيله و ابزاري به هدف خود برسد. به اين چند نكته توجه كنيد.

يك- مسلما محروميت از حضور تماشاچي در بازي به اين مهمي براي باشگاه سپاهان قابل هضم نبود، اما گاهي تصميماتي گرفته مي‌شود كه تابع اولويت‌هاي بالاتر است. ليگ ايران امسال به اندازه كافي تعطيلي و وقفه داشته و با تاخير و تعلل‌هاي بيشتر، ممكن است عملا ناقص بماند. ديدار سپاهان و پرسپوليس به دليل بيم از شيوع ويروس كرونا بدون تماشاگر شد؛ ويروسي كه روشن نيست چه زمان از كشور رخت برخواهد بست. اگر قرار است منتظر بمانيم اين مشكل كاملا از بين برود و همه مسابقات با حضور تماشاگر برگزار شود، شايد مثلا بايد يك ماه بازي‌ها را تعطيل كنيم؛ آيا چنين چيزي ممكن است؟ مگر خون سپاهان از استقلال و شهرخودرو رنگين‌تر است كه همان روز در ورزشگاه بدون تماشاگر ميزباني كردند و هر دو هم برنده شدند؟ آيا اگر مقرر كنند بازي پنجشنبه پرسپوليس و شهرخودرو هم بدون تماشاگر باشد، سرخ‌ها حق خواهند داشت به بهانه ازدحام در مقابل هتل و پنچري اتوبوس و ... در زمين حاضر نشوند؟ همين امسال بازي پيكان و استقلال در آخرين ساعات به دلايل امنيتي از ورزشگاه شهرقدس به آزادي منتقل شد، همانطور كه بازي پرسپوليس و نفت مسجدسليمان تا صبح روز مسابقه صد بار لغو و تثبيت شد و نهايتا در روزي كه پرسپوليس باخت، تعداد بسيار كمي از هواداران توانستند به ورزشگاه بروند. اين مسايل در سال پرماجراي ايران در حوزه فوتبال پيش آمده و ممكن است همچنان هم ادامه داشته باشد. در اين ميان تنها تيمي هم كه ساز خودش را زده، سپاهان بوده؛ واقعا چرا؟ تافته جدا بافته هستيد؟

دو- لابلاي توجيهات شلخته و پريشان سپاهاني‌ها اما دو استدلال خاص وجود دارد كه رسما «توهين‌آميز» است. اولي به مقايسه اين بازي با تاخير دو ساعته رخ داده در فينال جام حذفي فصل پيش مربوط مي‌شود. اول اينكه آيا درست است چون يك جا بي‌نظمي شده، جاي ديگر هم بي‌نظمي صورت بگيرد؟ آيا يك ناهنجاري، مي‌تواند دليل مشروع براي خلق ناهنجاري جديد باشد؟ نكته ديگر اينكه ماهيت آن اتفاق به طور كامل فرق داشت. پرسپوليس ميزبان نبود و تقصيري در به هم خوردن تقسيم‌بندي سكوها نداشت. بازيكنان هر دو تيم هم در زمين حاضر بودند و صرفا مقاومت مديران داماش براي صيانت از يك بند قانوني منجر به تاخير در آغاز بازي شد. چهره سرخ و برافروخته برانكو، قاب ماندگار از آن شب عجيب است كه به وضوح نشان مي‌داد تعلل رخ داده خوشايند پرسپوليس نبوده؛ خب اينها چه ربطي به غيبت سپاهان در زمين خودش دارد؟ اگر امروز سپاهان براي ارتكاب به بي‌نظمي به مصداق فينال جام حذفي استناد كند، چه تضميني هست كه فردا تيمي ديگر براي انجام تخلفي تازه، به رفتار اخير سپاهان استناد نكند؟ استدلال غلط دوم اما ربط دادن اين داستان به منافع ملي است؛ اينكه «اگر در ورزشگاه خالي بازي مي‌كرديم، كنفدراسيون براي هوا كردن ميزباني‌هاي ايران بهانه به دست مي‌آورد.» خداوكيلي خودتان از اين حرف‌ها خنده‌تان نمي‌گيرد؟ ويروس كرونا نصف دنيا را تعطيل يا معطل كرده و حتي در سري‌آ ايتاليا هم خيلي از مسابقات را به تعويق انداخته است. يعني AFC شعور ندارد كه فرق بحران گذراي ناشي از يك بيماري با مسايل و موانع امنيتي را تشخيص بدهد؟ بعد شما به خاطر منافع ملي(!) بازي نكرديد، شهرخودرو و استقلال كه بازي كردند، منافع ملي را به خطر انداختند؟

سه- يك لحظه تعلقات رنگي‌تان را بگذاريد كنار و به آنچه رخ داده، با عينك بي‌طرفي نگاه كنيد؛ تيمي كه بهترين مهاجم و ستاره‌اش مصدوم بوده، در شهر و ورزشگاه خودش حاضر به انجام بازي نشده. به ورزشگاه رفته، اما فايل صوتي سرمربي‌اش هست كه به بازيكنان توصيه مي‌كند بالا نروند. مديران اين تيم با افتخار ادعا مي‌كنند تا آخرين لحظه به جاي آماده‌سازي تيم، در حال مذاكره با مقامات كشوري براي لغو ديدار بوده‌اند. ناظر مسابقه هم به صراحت مي‌گويد حتي خواهش‌هاي او براي به زمين آمدن ميزبان افاقه نكرده؛ حالا به نظر شما اگر چنين تيمي تنبيه نشود و قسر در برود، سنگ روي سنگ بند خواهد شد؟ آيا اين رفتار، به بدعتي جديد و بسيار خطرناك در فوتبال ايران تبديل نخواهد شد؟ موضوع به اندازه كافي روشن است، مگر اينكه نخواهيم سر صلات ظهر، خورشيد داغ را وسط آسمان ببينيم كه خب اين يك بحث ديگر است.

همشهری ورزشی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار