کاهش محسوس و به حداقل رسیدن تلفات پرندگان مهاجر در بخش مازندرانی تالاب بین‌المللی میانکاله نشان می‌دهد که کارایی سم بوتولیسم به عنوان عامل تلفات با توجه به سرما و بارندگی‌های اخیر تقریبا از بین رفته است.
کد خبر: ۸۲۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷ 25 February 2020

علت تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق استان مازندران که از چهارم بهمن ماه شروع شده بود ، طبق اعلام رسمی سازمان دامپزشکی کشور مسمومیت طبیعی و یا همان بیماری بوتولیسم بوده است.

از آن جایی که بیشترین تلفات پرندگان مهاجر در منطقه ای از میانکاله بوده که تالاب ، آب راکد و باتلاقی داشت ، دامپزشکی کشور بیماری بوتولیسم را علت مرگ پرندگان کرد و توضیح داد که آب راکد و باتلاقی منجر به تولید سم در گیاه و آب در این منطقه شد و با تغذیه پرندگان از این آب و گیاه تلفات به وجود آمده است.

گزارش های رسمی از مسئولان و دوستداران محیط زیست مازندران حاکیست که در حال حاضر با توجه به بارندگی ها و افزایش ورودی آب ، مشکل راکد بودن و باتلاقی بودن آن بخش از تالاب که محلی ها با نام قلعه پایان می شناسند رفع شده و به همین دلیل شرایط سمی بودن منطقه نیز در حال از بین رفتن است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفت و گو با ایرنا تایید کرد که تلفات پرندگان در روزهای اخیر بسیار کم شده است.

دکتر سیدحسین رضوانی افزود : اگر چه تلفات پرندگان مهاجر زمستان گذران هنوز به صورت کامل قطع نشده ، اما به حداقل ممکن رسیده است به طوری که برخی از گروه های گشت زنی در منطقه وسیعی از تالاب حتی یک پرنده تلف شده را نیز پیدا نمی کنند.

وی با تاکید بر این که گشت زنی ، جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه های پرندگان بدون درنگ توسط پنج گروه در طی روز همچنان ادامه دارد ، پیش بینی کرد که تلف شدن پرندگان تا زمان بازگشت این پرندگان ممکن است به صورت حداقلی و تصادفی ادامه یابد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین اظهار داشت : وضعیت آب و باتلاقی بودن منطقه قلعه پایان میانکاله که بیشترین تلفات در این منطقه رخ داده است ، تغییر کرده و به نظر می رسد با جریان آب و از بین رفتن شرایط باتلاقی ، سم بوتولیسم نیز کارایی خود را از دست داده است.

رضوانی افزود : این که پرندگان مبتلا به بوتولیسم با پرواز در مسافت های مختلف شبه جزیره میانکاله تلف می شوند ، سبب شده است تا شاهد وجود پرندگان تلف شده در همه نقاط تالاب و ادامه دار شدن وضعیت باشیم اگر چه بسیار کم شده است.

وی با تاکید بر این نکته که طبق اعلام و تاکید گذشته همچنان شرایط قرنطینه ای بر میانکاله حاکم و شکار پرندگان در این منطقه ممنوع است ، گفت : دامنپزشکی مازندران همچنان با قوت و طبق برنامه در منطقه حضور دارد.

طبق اعلام رسمی و غیر رسمی از تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله از چهارم بهمن ماه که نخستین تلفات مشاهده شده تا کنون حدود ۱۵هزار بال پرنده وحشی از سوی دامپزشکی و بیش از ۱۸هزار بال از سوی محیط زیست در ۱۲ گونه از پرندگان زمستان گذران گزارش شده است . بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار