انتخابات مجلس در مازندران
اگر چه نتیجه انتخابات مجلس یازدهم در مازندران از زوایای مختلف قابل بررسی و درس آموز است ، ولی به اعتقاد کارشناسان سیاسی یکی از پیام‌های مهم آن رصد عملکرد کلیت پارلمان توسط رای‌دهندگان فارغ از نگاه سیاسی - جناحی و قومی - منطقه ای است ، موضوعی که می توان از آن به عنوان انتخاب بر اساس تلفیق عملکرد مجلس در وضعیت موجود با عملکرد نامزدها یاد کرد.
کد خبر: ۸۲۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ 25 February 2020

اثبات این که مردم مازندران با آرای خود در روز جمعه دوم اسفند بر این نکته تاکید کرده اند که از عملکرد مجلس دهم راضی نیستند ، چندان پیچیده نیست چرا که از ۹ نماینده مجلس دهم که در گردونه رقابت انتخاباتی مجلس یازدهم باقی ماندند و با تمام توان هم تلاش های تبلیغاتی خود را به کار گرفتند ، هیچ یک نتوانستند رای اعتماد مجدد مردم را کسب کنند و مازندرانی ها با برگزیدن چهره های جدید این پیام را فریاد زدند.

شاید برخی کاهش مشارکت رای دهندگان را دلیل رای نیاوردن نمایندگان کنونی بدانند ، ولی واقعیت این است کسانی که رای نداده اند بیشتر از آنانی که مشارکت کردند از عملکرد مجلس ناراضی هستند و اگر هم مشارکت می کردند به احتمال قریب به یقین باز هم در نتیجه انتخابات تغییری ایجاد نمی شد.

در استان مازندران برای ۱۲ کرسی پارلمان ۱۲۸ نامزد با هم رقابت کردند و نتیجه ای که پس از شمارش آراء به دست آمد رای آوری چهره هایی بود که بیشتر مردم بویژه در روستاها خاطراتی از عملکرد اجرایی و عمرانی آنان داشتند.

بر اساس نتایج نهایی اعلام شده توسط وزارت کشور و استانداری مازندران، علی کریمی فیروزجایی و مهدی سعادتی بیشه‌سری منتخب شهرستان بابل، منصورعلی زارعی و علی بابایی کارنامی منتخب حوزه انتخابیه ساری و میاندرود، کیوان مرادیان کوچکسرایی و کمال علیپور خنکداری برای قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ و علی‌اصغر باقرزاده برای بابلسر و فریدونکنار از سوی مردم مازندران مجوز حضور در مجلس یازدهم را دریافت کردند.

همچنین غلامرضا شریعتی انداراتی در بهشهر، نکا و گلوگاه، رضا حاجی‌پور برای آمل، ولی الله فرزانه برای نور و محمودآباد، محمدعلی محسنی بندپی در حوزه انتخابیه نوشهر ، چالوس و کلاردشت و سید شمس الدین حسینی برای تنکابن ، رامسر و عباس‌آباد از سوی مردم مازندران برای یادهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

رقابت عملکردها با خاطرات

یک نگاه کلی به نتایج انتخابات مجلس یازدهم در مازندران برای کسانی که بر مسایل این استان اشراف دارند و نمایندگان مجلس دهم و منتخبان مجلس یازدهم را می شناسند و یا از سابقه آنان اطلاعی دارند، این نتیجه حاصل می شود که گویی رقابت انتخاباتی در این دوره بر سر عملکرد نمایندگان کنونی با خاطراتی از عملکرد نامزدهای پیروز بوده است. در بیشتر مناطق استان مردم به چهره هایی رای دادند که اگر چه کمتر شناخته شده هستند ، ولی در دوره ای به هر دلیلی عملکردی داشته اند که در خاطرات بخش زیادی از رای دهندگان باقی ماند و به همین دلیل هم معیارهای سیاسی و قومی منطقه ای را تحت الشعاع قرار داد.

این که عملکرد نمایندگان مازندران در مجلس دهم و یا شاید کلیت عملکرد این مجلس مهم ترین علت شکست در رقابت مجلس یازدهم بوده را می توان از تحلیل محتوای مجموعه صحبت ها و مصاحبه های منتشر شده طی چند روز گذشته نیز ردیابی کرد ؛ ضمن این که رای دهندگان در فضای پیش از انتخابات و دوره تبلیغات انتخاباتی با صراحت بیشتری نارضایتی خود را از عملکرد مجلس دهم ابراز می داشتند ، اگر چه انتظاراتشان از مجلس فراتر از وظایف نمانیدگان بوده است.

چهار سال گذشته نمایندگان کنونی وعده‌ها و شعارهای بسیاری برای توسعه مازندران به مردم استان دادند که شامل تصویب منطقه آزاد در بنادر استان، ساخت مترو، حمایت از کشاورزی، توسعه صنعتی مازندران و ایجاد اشتغال و دیگر وعده‌های می‌شود که هیچکدام محقق نشد.

همچنین در عملکرد نیز نمایندگان حاضر مازندران در مجلس نتوانستند کارنامه قبولی از خود ارائه دهند و نه تنها عملکردشان به مذاق مردم استان خوش نیامد، بلکه در برخی موارد با جبهه گیری علیه دولت و مسئولان استانی مانع از نتیجه بخشی طرح های توسعه ای استان نیز شدند که عصبانیت عمومی را به همراه داشت.

تخریب چهره دولت برای پوشاندن ضعف های عملکردی، نزاع های درونی مجمع نمایندگان، ارتباط ضعیف با مردم، حضور منفعلانه در خانه ملت ، عدم اجرایی کردن وعده‌های عمرانی و توسعه‌ای و همچنین موارد دیگر که در قالب این گزارش نمی گنجد از جمله مواردی است که رای دهندگان مازندران به عنوان علل شکست نمایندگان حاضر در رقابت انتخاباتی یاد می کنند.

علاوه بر عملکرد ضعیف نمایندگان کنونی مازندران از نگاه مردم استان، بسیاری معتقد هستند که شکست طرح ها و لوایح اجتماعی و اقتصادی ، عدم نظارت مناسب بر عملکرد نهادهای حاکمیتی و مسائلی این چنینی منجر به دلسردی مردم از رای دادن به نمایندگان کنونی مازندران شد.

پیروزی عملکرد عمرانی بر فعالیت سیاسی

در روی دیگر سکه، بیشتر نامزدهای مازندران برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بر شعار تکیه نکردند و در تبلیغات انتخاباتی خود بر سوابق عملکردی خود تکیه کردند.

در میان منتخبین مردم مازندران چهره هایی به چشم می خورند که بیشتر سابقه اجرایی در حوزه فعالیت های اجتماعی و عمرانی دارند و چهره های فعال سیاسی آن طور که باید در جمع منتخبین مردم جایی نیافتند.

در حوزه های انتخابیه مرکزی و شرقی استان مازندران چهره عملکرد عمرانی نامزدها بر چهره سیاسی آنها غلبه کرد و غالب انتخاب شوندگان برای خانه ملت دارای سابقه اجرایی و عمرانی هستند ، نامزدهایی که سوابق حضور آنها در جهاد سازندگی ، بسیج سازندگی ، معاونت‌های عمرانی وزارتخانه و یا دستگاه های اجرای، فعالیت در سازمان های وابسته به شهرداری ها و دیگر منصب هایی که حوزه عمرانی محسوب می شود بیشتر از چهره سیاسی آنها به چشم می خورد.

در حوزه های انتخابیه مناطق غربی مازندران نیز شرایط به همین منوال بود و بیشتر محور آرای مردم متعلق به نامزدهایی بود که فعالیت های اقتصادی و عمرانی را در کارنامه خود یدک می کشیدند.

گذشته از نامزدهایی که چهره علمی آنها توانست بر دیگر رقبا پیروز شود، مهم ترین فاکتوری که تقریبا بین همه نامزدهای انتخاباتی مشترک است، توجه به سابقه عملکرد اجرایی آنها بوده و نه وعده‌های آینده نگرانه .

پیام مردم مازندران به بهارستان

اگر بخواهیم جمع بندی از انتخابات مازندارن در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشته باشیم ، باید گفت که خواست مردم مازندران مجلسی عملگرا، مقتدر و کارآمد است.

مردم مازندران در روزهای اخیر نشان دادند که به دنبال چهره هایی نیستند که دارای وعده های بیشتر در کارنامه های خود است ، بلکه بیشتر به دنبال نمایندگانی هستند که در مسیر توسعه و پیشرفت استان قدم بر دارند.

همچنین مردم مازندران نشان دادند که از سیاسی بازی و منطقه گرایی نمایندگان دلسرد شده و خواهان آرامش اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در استان و کل کشور هستند.

با توجه به اینکه بسیاری از مردم و کارشناسان معتقد هستند انتخابات اخیر خارج از نگاه سیاسی و حزبی بود، میتوان اینگونه نتیجه گرفت که جامعه مازندران از رقابت های سیاسی و جناحی دلزده است و به دنبال ایجاد فضایی آرام برای پیشرفت استان و کشور است.

اما اگر بخواهیم از میان انتخاب و نظرات مردم در روزهای اخیر به پیامی واحد برسیم ، باید گفت که مهم ترین پیام مردم مازندران نمایندگی مردم جهت پیشرفت و آرامش اقتصادی است و نه سیاست بازی .

مازندرانی ها خسته از اصلاح و اصول

دکتر جواد جمالی دکترای جامعه شناسی سیاسی با این گزاره موافق است و در باره نوع انتخاب این دوره مردم مازندران برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه مشخص است انتخاب مردم مازندران این بار فارغ از نگرش سیاسی اطلاح طلب و اصولگرا بوده است.

وی با بیان اینکه شاید بتوان چهره های منتخب مردم را در قالب اصلاح طلب و اصولگرا جای داد،افزود: اما انتخاب مردم بر پایه نگرش سیاسی نبوده و عمده شرکت کنندگان در رای گیری توجهی به گرایش سیاسی افراد نداشتند.

این جامعه شناس توضیح داد : آن طور که به نظر می رسد انتخاب این دوره مردم مازندران بیشتر بر پایه خاطرات شخصی و یا محلی از کاندیدا در حل مشکلات و سابقه عملگرایی نامزدها بود و این بدان معنی است که نباید علت انتخاب نامزدهای آینده مازندران در مجلس را بر پایه وعده های آنان بررسی کرد ، زیرا سوابق اجرایی منتخبان اولویت اصلی رای دهندگان بود.

جمالی با اشاره به اینکه برخی از نامزدها حتی دارای سوابق طولانی در دستگاههای متولی محرومیت زدایی همچون بسیج سازندگی هستند، افزود: این مسئله خود به تنهایی عامل تعیین کننده برای پیروزی آنان بود.

آرای غیر سیاسی و لیدرهای سیاسی

جمالی با تایید این که در این دوره رای دهندگان مازندرانی بیش از هر زمان دیگر غیر سیاسی بودند، گفت : اما نباید این را فراموش کرد که رای دهندگان بدون اینکه خودشان بخواهند توسط لیدرهای قوی سیاسی در یک جریان خاص قرار گرفتند.

این جامعه شناس سیاسی افزود : باید پذیرفت که مردم این بار بر عمل گرایی رای دادند و نه وعده گرایی ، اما این مساله را نیز باید در نظر گرفت که نامزدهای عملگرا آیا همانند دیگر نامزدها دارای فرصت بودند یا از بسترهای بهتری برای خدمت رسانی به مردم برخوردار بودند.

وی توضیح داد : مساله دیگر این است که چه کسانی و چگونه عملگرایی افراد و سوابق اجرایی نامزدها را که مربوط به شاید بیش از یک دهه پیش است توانستند به رای دهندگان تحمیل کنند؟

جمالی در پایان گفت: مهم تر از مجلس یازدهم با ترکیبی که اکنون انتخاب شدند و هر نوع علتی برای انتخاب ، نتیجه عملکرد آن است که می تواند جایگاه برخی از گرایش های سیاسی کشور را تعیین کند و خروجی مهمی برای انقلاب اسلامی داشته باشد./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار