هشدارهای مراجع مسئول و متخصصان و پزشکان در خصوص راه‌های موثر مقابله با شیوع ویروس کرونا در مازندران طی یک هفته گذشته اکنون تا حدودی زیادی به ثمر نشسته است ، وضعیتی که امروز دوشنبه با خلوت شدن مراکز تجاری ، اماکن عمومی ، خیابان ها و استفاده از ماسک تنفسی توسط بیشتر شهروندان مازندرانی قابل مشاهده است.
کد خبر: ۸۲۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ 24 February 2020

به گزارش تابناک مازندران، از اواسط هفته گذشته که شیوع ویروس کرونا به صورت جدی تر در مازندران مطرح و روز پنجشنبه گذشته هم قرنطینه ۲ مورد مشکوک تایید شد ، برای بسیاری از مردم مازندران باور پذیر نبود که این ویروس چینی با این سرعت به تهدیدی جدی برای سلامتیشان تبدیل شده باشد و به عبارتی تا پیش از این طبق معمول تصور بر این بود که کرونا پشت مرزهای مازندران باقی خواهد ماند حتی اگر در قم منجر به تلفات شده باشد.

اعلام این موضوع که ۲ مورد مشکوک مشاهده شده در مازندران شهروندانی بودند که به قم سفر داشتند ، شوکی را به مازندرانی ها وارد کرد که سبب شد تا باور کنند که ویروس کرونا پشت مرزهای استان منتظر اجازه ورود نمی ماند ، چنان که منتظر نمانده بود و همراه دو شهروند بابلی خودش را به داخل مرزها رساند.

هجوم یکباره برای خرید لوزام بهداشتی پیشگیرانه مانند ماسک ، ژل ضدعفونی کننده و دستکش طبی نخستین واکنش جمعی مازندرانی ها به جدی شدن احتمال شیوع کرونا بود تا جایی که سبب شد این اقلام ظرف چند ساعت در داروخانه ها و مراکز رسمی توزیع کمیاب شده و بازار سیاه با قیمت های چند برابری پیدا کند.

اگر چه دستگاههای ذیربط در مازندران از جمله ۲ دانشگاه علوم پزشکی و مجموعه دستگاههای مرتبط با مدیریت بحران و پدافند غیرعامل از زمان ورود کرونا به ایران آمادگی نسبی برای احتمال ورود این ویروس به استان را داشتند ، ولی حساس شدن شهروندان سبب شد تا آنها نیز تلاششان را مضاعف کنند که نتیجه آن فعال کردن قرارگاه پدافند زیستی در استان و برگزاری ۲ نشست ، تعیین تکلیف برای دستگاههای مختلف و تشدید نظارت ها ، اطلاع رسانی از زوایای مختلف به شهروندان در باره چگونگی محافظت از خویش در برابر ویروس کرونا و اقداماتی از این دست بود.

تنهایی کشنده

با این که مازندران چندمین استان در کشور بود که میزبان مهمان ناخوانده ای به نام " کروناویروس " شد ، ولی تا اینجای کار نخستین استانی است که به نظر می رسد اقدمات همه جانبه آن با بروز رفتار " شهروندی " مردمش به ثمر نشسته است تا کرونای چینی در کوچه و خیابان و اماکن و مراکز عمومی تنها شود ، وضعیتی که پزشکان و متخصصان از آن به عنوان موثرترین راهکار مقابله با این ویروس یاد می کنند.

یافته های دانشمندان در باره ویروس کرونا تاکنون ثابت کرده است که این ویروس به خاطر سرعت شیوعی که در مقایسه با سایر ویروس ها مانند سارس ، مورس و حتی آنفلوانزا دارد ، بشدت " جمع دوست " است و موثرترین راه مقابله با آن هم در رعایت نکات بهداشتی توسط تک تک شهروندان نهفته است. به عبارتی ویروس کرونا اگر تنها شود می میرد.

این یافته پزشکان و محققان را ظاهرا شهروندان مازندرانی آویزه گوششان قرار داده اند چون گزارش میدانی خبرنگاران ایرنای مازندران از شهرستان های مختلف استان طی امروز دوشنبه حاکیست که خیابان های شهرها ، اماکن و مراکز عمومی و جاهایی که تا پیش از نخستین ساعات صبح تا پاسی از شب مملو از جمعیت بود ، تا حدود زیادی خلوت شده است.

این گزارش ها همچنین حاکیست که از هر پنج شهروند مازندرانی که امروز در خیابان ها و مراکز و اماکن عمومی مشاهده شدند ، دستکم سه نفرشان ماسک بر چهره داشتند.

یکی از نکات قابل توجه و امیدوار کننده هم این است که بر خلاف روزهای گذشته و روال عادی ، شهروندان خوش اخلاق مازندرانی امروز تقریبا در مواجهه با یکدیگر ، دست نمی دادند و با رعایت فاصله حتی با وجود بر صورت داشتن ماسک ، خوش و بش و صحبت می کردند.

این وضعیت از رعایت نکات ایمنی و بهداشتی برای استانی که مدارس ، مهدهای کودک و دانشگاههایش از ابتدای هفته به مدت یک هفته تعطیل شده و در روال عادی و تجربه شده بازار ، خیابان و اماکن عمومی اش باید مملو از جمعیت باشد ، به اعتقاد کارشناسان فرهنگی بسیار امیدوار کننده و نشانگر ارتقای فرهنگ شهروندی است.

خبرنگاران ایرنا که برای تهیه گزارش به سطح شهر ساری مرکز استان رفته اند ، گزارش داده اند که امروز برای پیدا کردن جای پارک خودرو در شلوغ ترین خیابان های این شهر مانند فرهنگ و قارن مشکلی نداشتند چون تقریبا از جمعیت خلوت شده بود.

بر اساس گزارش این خبرنگاران ، اکنون مردم استان مازندران به صورت خودجوش از حضور در محافل عمومی، بازارها، مراکز پرجمعیت و غیره خودداری می کنند و در حال حاضر شاهدیم ساختمان های پزشکان، داروخانه ها و خیابان ها تقریبا خالی از جمعیت و خلوت است و مردم با حضور در منزل به نوعی قرنطینه خودجوش روی آورده اند.

علاوه بر این با توجه به اینکه مازندران به عنوان استانی پزشکی شناخته می شود و ترافیک مراجعات پزشکی در استان در حالت عادی بسیار بالا است ، اما در روزهای اخیر مطب های پزشکان به طور محسوسی خالی از مراجعین شده است.

توصیه‌های پزشکی و تایید رفتار مازندرانی ها

بر اساس توصیه‌های پزشکی جهانی و دانشگاه علوم پزشکی یکی از بهترین راه های جلوگیری از شیوع وانتقال کرونا کاهش حضور در مراکز عمومی و تجمعات است.

توصیه ها حاکی از آن است که چنانچه ضرورتی برای حضور در اماکن عمومی وجود دارد، حتما مردم از دستکش و ماسک استفاده کنند و سعی شود کمترین میزان تماس با وسائل عمومی همچون دستگاه های خود پرداز ، میله های اتوبوس و وسائل حمل و نقل عمومی ودیگر موارد ایجاد شود.

همچنین توصیه شده است که پس از حضور در مراکز عمومی باید دست و صورت و در صورت امکان تمامی بدن شست و شو شود. علاوه بر این شست و شوی لباس هایی که در بیرون از خانه استفاده شده است نیز می تواند یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باشد.

براساس سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت، مهم‌ترین نکاتی که رعایت آن به مردم به ویژه در کشورهای در معرض شیوع کرونا از سوی کارشناسان و متخصصان این نهاد بین‌المللی توصیه شده ، به شرح زیر است:

= دستان خود را مرتب با آب و صابون بشویید یا اگر به نظر می رسد که دستانتان به ظاهر آلوده نیست، آنها را با ژل های حاوی الکل تمیز کنید، زیرا شستن دست ها با آب و صابون یا استفاده از ژل های بر پایه الکل سبب می شود چنانچه ویروسی هم بر روی دستان شما باشد، از بین برود.

= هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و بلافاصله دستمال را در سطل زباله بیندازید و دستان خود را با آب و صابون یا ژل های بر پایه الکل تمیز کنید به این خاطر که پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه از شیوع میکروب و ویروس جلوگیری می کند. اگر بر روی دستان خود عطسه یا سرفه کنید، ممکن است اشیاء یا افرادی را که با انها در تماس هستید آلوده کنید.

= هنگامی که شخصی به یک بیماری تنفسی مانند کرونا آلوده است و سرفه یا عطسه می کند، قطرات کوچک خارج شده از دهان و بینی آنها حاوی ویروس است. اگر فاصله شما با این افراد کم باشد، ممکن است ویروس وارد دستگاه تنفسی شما باشد. به همین خاطر توصیه می شود که دستکم یک متر فاصله میان خود و سایر افراد بخصوص افرادی که سرفه و عطسه می کنند و یا تب دارند، حفظ کنید.

= از لمس چشم، بینی و دهان خودداری شود زیرا دست بسیاری از سطوح آلوده به ویروس را لمس می کند. اگر با دستان آلوده به چشم، بینی یا دهان دست بزنید، ویروس را از سطحوح به بدن خود انتقال می دهید.

کروناویروس‌ (Coronaviruses)، خانواده گسترده‌ای از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ «کروناویریده» هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

کروناویروس‌ها نخستین‌بار در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

این ویروس به طور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می‌کند. با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌ که آخرین نوع آن در دسامبر (آذر-دی) ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد.

به گفته متخصصان علوم پزشکی از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، دو نفر (به طور تقریبی) در معرض خطر مرگ قرار می گیرند.

بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان تاکنون ۴۷ نفر در ایران مبتلا قطعی به ویروس کرونا شدند که از این تعداد ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند. /ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار