سامانه ضدهوایی سعیر براساس نیاز‌های دفاعی کشورمان ساخته شده است.
کد خبر: ۸۲۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶ 24 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: نیروی پدافند هوایی ارتش، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء و نیروی هوافضای سپاه به عنوان مدافعان آسمان ایران اسلامی همواره نقش فوق‌العاده‌ای در حفط امنیت هوایی دارند و به همین خاطر فرمانده معظم کل قوا پدافند هوایی را خط مقدم دفاع از کشور نامیدند.

اگر بخواهیم تاریخچه این نیرو را بررسی کنیم باید به دوران پیش از پیروزی انقلاب بازگردیم. آن زمان این نیرو نیز مانند سایر بخش های ارتش کشورمان وابسته به تجهیزات غربی و مستشاران خارجی بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و اعمال تحریم های ضالمانه آمریکا و متحدانش و همچنین آغاز جنگ تحمیلی، متخصصان جوان و بومی صنایع دفاعی کشورمان کار ساخت تجهیزات و تسلیحات دفاعی را شروع کردند. اما نقش قهرمانانی همچون سرلشکر شهید منصور ستاری که بعدها به فرماندهی نیروی هوایی ارتش رسید در این میان بسیار چشمگیرتر و پررنگ تر بود.

سامانه سعیر؛ دستان توانمند نیرو‌های مسلح در حفاظت از آسمان ایران

ایران در سال های اخیر و عمر پر برکت انقلاب اسلامی و توصیه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که همواره تاکید بر خودکفایی داشتند همواره امن ترین آسمان منطقه غرب آسیا و یکی از امن ترین آسمان ها را در جهان دارد، این امنیت مرهون تلاش و زحمات متخصصان صنایع دفاعی و تسلیحاتی کشورمان است. متخصصانی که همیشه در جهت تلاش و امنیت ملت ایران تلاش کردند و هر روز با طراحی و ساخت تجهیزات به روز و جدید در این راه تلاش می کنند.

به همین دلیل باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه بررسی دستاورد‌های بومی دفاعی کشورمان در حوزه توپ‌های ضدهوایی این دستاورد‌ها را بررسی می‌کند. در نخستین گزارش از این مجموعه سامانه مصباح ۱ را بررسی کردیم و در این گزارش سامانه سعیر را بررسی و تحلیل می‌کنیم.

توپ سعیر

رونمایی و تحویل انبوه سامانه سعیر به نیروی هوافضای سپاه

سامانه سعیر

این سامانه نهم آذر سال ۱۳۹۰ و با حضور سردار احمد وحیدی وزیر دفاع وقت و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه سامانه توپخانه ضدهوایی سعیر که در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع به تولید انبوه رسیده است به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحویل داده شد.

توپ سعیر

یک نمونه از سامانه سعیر

طراحی و ساخت

این سامانه در واقع نمونه بومی و مهندسی معکوس شده سامانه توپ ۱۰۰‌میلی‌متری KS-۱۹ ساخت اتحاد جماهیر شوروی است که متخصصان وزارت دفاع با برطرف کردن ضعف ها و نواقص موجود در سامانه اصلی، اقدام به طراحی و ساخت سامانه سعیر کردند.

توپ سعیر

تحویل سامانه سعیر به نیروی هوافضای سپاه

مشخصات فنی

سامانه سعیر ۱۱ تُنی وزن با داشتن قابلیت شلیک ۱۲ تا ۱۵ گلوله در هر دقیقه یکی از سامانه‌های مناسب پدافند ضدهوایی است. میدان شلیک در برد منفی سه درجه تا مثبت ۸۵ درجه، میدان شلیک در سمت ۳۶۰ درجه، حداکثر فشار مجاز محفظه سه هزار و ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و برد مؤثر ۲۰ تا ۴۰ کیلومتر تا ارتفاع ۱۵ کیلومتری از دیگر مشخصات اصلی این سامانه است. دارابودن رادار کنترل آتش و سیستم هدف‌گیری و تنظیم جهت اتوماتیک ویژگی‌های مهم سامانه سعیر هستند.

مهم‌ترین ویژگی این سامانه که آن را نسبت به سامانه قدیمی برتری داده، بهره‌گیری از سیستم اتوماسیون است. سیستم عملیاتی این سامانه به گونه‌ای است که با مجموعه راداری و یا اپتیکی هدف را رهگیری و بصورت خودکار بدون نیاز به خدمه، توانایی شلیک به سمت اهداف مورد نظر را دارد.

توپ سعیر

سامانه سعیر متحرک شده

سعیر متحرک شد

سامانه KS-۱۹ اصولا یک سامانه ثابت است که فقط از طریق بسته شدن به محمول بر قابلیت تحرک و جایجایی داشت. اما سازمان صنایع دفاع کشورمان پس از بومی‌سازی و ساخت سامانه سعیر، برای افزایش قدرت آتش موثر این سامانه را بر نصب بر روی کشنده های مخصوص نصب کردند. این سامانه متحرک شده امسال و در روز ۳۰ تير  ۹۸ در بازدید سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه از جزایر سه‌گانه کشورمان در خلیج فارس به نمایش درآمد.

توپ سعیر

شلیک سامانه سعیر

کلام آخر

آنچه امروز و در بررسی دستاوردها و توان بومی کشورمان اهمیت دارد این موضوع است که ایران در ساخت هیچ یک از تسلیحات و تجهیزات خود به هیچ کشوری وابسته نبوده و تمام این دستاوردها به صورت بومی و با دانش ایرانی طراحی و ساخته شده است. امروزه بهره گیری از این دانش بومی سبب شده است که دیگر دشمنان همچون گذشته چشم طمع به مرزهای کشورمان نداشته باشند چراکه می دانند در صورت تهاجم احتمالی حتما پاسخ کوبنده ای دریافت خواهند کرد. یعنی همان هشداری که فرمانده کل قوا نیز با این عنوان بیان کردند که " دوران بزن و دررو تمام شده است، یکی بزنند ده تا می‌خورند. این‌جور نیست که شما بگویید می‌زنیم و درمی‌رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می‌کنیم."

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار