متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کد خبر: ۸۲۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲ 20 February 2020

 

روز گذشته و در حاشیه جلسه هیئت دولت، سخنگوی دولت فرصت را غنیمت دانست و نشست خبری خود را با خبرنگاران برگزار کرد. خبرنگاری نیز از این فرصت استفاده کرد و درباره آمار جان‌باختگان وقایع بعد از گرانی بنزین در آبان پرسید و علی ربیعی نیز گفت آمار دقیق کشته‌شدگان حوادث آبان در چند روز آینده از سوی یکی از دستگاه‌های مسئول اعلام خواهد شد. رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود در روز یکشنبه درباره این حوادث گفته بود: «در این حادثه رسانه‌های خارجی مبالغه عجیب‌و‌غریبی کردند. صد نفر صد نفر بالا بردند تا هزار نفر را رد کردند. از ابتدا هم گفته بودم مشخص شوند؛ کسانی که از نیروهای خودی، بسیج، انتظامی، مردم عادی و عابر مشخص شوند و آنهایی که جزء معترضین بودند، به مرکز نظامی تهاجم کردند، مشخص شوند. این آمار در اختیار پزشکی قانونی کشور است. آنها می‌توانند اعلام کنند و مشکلی نیست. آمار واقعی با آمار در رسانه‌ها فاصله زیادی دارد». سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آمار جان‌باختگان آبان ۹۸ گفت: «آنچه رئیس‌جمهوری بیان کردند، بر این اساس بوده که پزشکی قانون مرجع اعلام علت مرگ و صدور جواز دفن است. ولی ما معطل نمی‌مانیم؛ چرا‌که این آمار باید به ‌صورت شفاف بیان شود. پزشکی قانونی در نامه‌ای (آمار کشته‌شدگان) را اعلام کرده است. قطعا ما باید منتظر اعلام رسمی پزشکی قانونی می‌ماندیم که این امر صورت گرفته است. ولی اعلام پزشکی قانونی کفایت نمی‌کرد». او عنوان کرد: «‌‌بررسی‌های میدانی و گزارش‌گیری از دستگاه‌های عمل‌کننده درخصوص چگونگی فوت و نحوه اقدام، از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هم اتخاذ شد. آمار دقیق همراه با چگونگی اقدام به‌زودی از طرف مراجع ذی‌ربط اعلام خواهد شد. در‌این‌باره تصمیم‌گیری شده است و در چند روز آینده این آمار از سوی یکی از دستگاه‌های مسئول اعلام خواهد شد».
 

واعظی: دولت موافق اعلام آمار است
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران، در ارتباط با اعلام آمار جان‌باختگان اعتراضات آبان گفت: «پزشکی قانونی باید آمار کشته‌شدگان را داشته باشد و دارد؛ اینکه گفته است شورای امنیت باید اعلام کند، ما نیز از شورا پیگیری کردیم که آیا چنین موضوعی مصوبه شده است یا خیر. هرچه مصوبه باشد، باید همان را انجام دهیم و همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفتند، این آمار و ارقامی که برخی اعلام می‌کنند، اصلا صحیح نیست و آمار خیلی پایین‌تر از ارقام اعلام‌شده است».
محمود واعظی افزود: «ما هم موافق هستیم که دستگاه ذی‌ربط آمار را اعلام کند. در آن صورت، معلوم می‌شود میان کشته‌شدگان چند نفر نیروی بسیج و مرم عادی و عابر بودند یا آنجایی که آتش زدند، مردمی زیر آوار ماندند و ربطی به اعتراضات نداشته است. همه این‌ آمار که چند زن یا بچه بوده‌اند، به صورت روشن مشخص و اعلام می‌شود».

او با بیان اینکه معمولا در دنیا این موارد و آمار را پزشکی قانونی اعلام می‌کند، گفت: «رئیس پزشکی قانونی اعلام کرده که مصوب شده است شورای امنیت این آمار را اعلام کند؛ البته در نامه‌اش ننوشته کدام شورا باید اعلام کند و ما به همین دلیل نامه را هم برای آقای رحمانی‌فضلی «شورای امنیت کشور» و هم برای آقای شمخانی «شورای عالی امنیت ملی» فرستادیم». اما سخنگوی قوه قضائیه در همین خصوص در نشست خبری این هفته خود گفته بود: «در مصوبات ۱۰ و ۲۲ دی ۹۸ شورای امنیت کشور، متولی این موضوع خود شورای امنیت کشور مشخص شده و آمار به جداسازی و تعیین‌تکلیف نیاز دارد؛ مثلا چند نفر از کشته‌شدگان از نیروهای مسلح بودند و به شهادت رسیدند، چند نفر به وسیله اشرار و اغتشاشگران کشته شدند و چند نفر جزء خود اغتشاشگران بودند».
 

هیچ‌کس به اندازه ایران مایل به خواندن جعبه سیاه نیست
سؤال دیگری که از سخنگوی دولت پرسیده شد، درباره آخرین مواضع ایران نسبت به بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی بود. ربیعی در این خصوص گفت: «جای سؤال دارد چرا حاضر نیستند نرم‌افزار جعبه سیاه را برای ایران ارسال کنند. با‌این‌حال ما اقدامات خود را همراه با کشور اوکراین ادامه می‌دهیم. دولت این تصمیم را گرفته که اگر امکان بازخوانی جعبه سیاه در کشور فراهم نشود، بازخوانی در خارج از ایران اما با حضور ما انجام شود. تمایل ما این است که نرم‌افزار وارد کشور شود اما اگر این اتفاق هم نیفتاد، مانعی برای خواندن جعبه سیاه در کشوری دیگر البته با حضور ایران نداریم».

وزیر خارجه نیز در حیاط دولت درباره اظهارات وزیر راه درباره امکان ارسال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به کشوری ثالث و تناقض آن با گفته‌های قبلی خود گفت: «آنچه من گفتم، این بود که ما حق داریم جعبه سیاه را خودمان بخوانیم. ما حق داریم در هر بررسی جعبه سیاه حضور داشته باشیم. اگر قرار باشد جعبه سیاه را به دیگران بدهیم که به‌جای ما آن را بخوانند، حتما این کار نمی‌کنیم. ایران در حال مشورت با کشورهای مختلف به‌ویژه اوکراین است».
 
جواد ظریف درباره اظهارات وزیر خارجه کانادا مبنی بر انتقال ابزارهای خواندن جعبه سیاه به ایران افزود: «هم درخواست کردیم نرم‌افزار را در اختیار ما قرار دهند و هم درخواست کرده بودیم سخت‌افزار لازم را به ما بدهند. همچنین از لابراتوارهای مختلف درخواست کرده‌ایم مقرراتشان را برای آزمایش، بررسی و خواندن جعبه سیاه به ما بگویند؛ یعنی بگویند بر اساس چه ضوابطی این کار را انجام می‌دهند. وقتی نتیجه مناسبی را بگیریم، اقدام لازم را خواهیم کرد».
 

او گفت: «قبلا هم در جلسه با وزرای پنج کشور در حاشیه نشست مونیخ و هم در دیدار با وزیر خارجه و همچنین نخست‌وزیر کانادا گفته‌ام هیچ‌کس به اندازه جمهوری اسلامی نیازمند و مایل به خواندن جعبه سیاه نیست. ما باید جعبه سیاه را بخوانیم؛ چون ما داغدیده هستیم و نیاز داریم بدانیم چه اتفاقی افتاده است».

 

شرق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار