احساس ضربان در نزدیکی ناف ، وجود یک توده ضربان‌دار در شکم ، احساس التهاب یا درد در شکم یا سینه، کمر درد از علائم بزرگ شدن آنوریسم آئورتی است.
کد خبر: ۸۲۴۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲ 20 February 2020

دانشگاه علوم پزشکی بابل برای اولین بار موفق به انجام ۲ عمل آنوریسم آئورت شکمی یا اندووسکولار به روش بسته بدون بیهوشی بر روی ۲ بیمار شد.

عمل ترمیم آنوریسم آئورت شکمی به روش بسته " اووار EVAR " ، جراحی نوینی است که به عنوان جایگزین عمل جراحی باز آئورت و با ایجاد دو برش کوچک در کشاله ران و با دستگاه آنژیوگرافی انجام می شود.

آنوریسم به معنای بزرگ شدن و یا انسداد یک رگ خونی تضعیف شده و یا شریان خونی است که معمولا در نتیجه بیماری و یا فشار خون غیر نرمال به وجود می آید. آنوریسم شدید می تواند منجر به متلاشی شدن رگ یا شریان خونی شده و بیمار با خون ریزی داخلی مواجه شود و پیامد های کشنده ای به وجود آورد.

عمل اندووسکولار بر روی ۲ بیمار در بیمارستان آیت الله روحانی بابل انجام شده است.

عضو هیات علمی و جراح عروق دانشگاه علوم پزشکی بابل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : عمل پیچیده ترمیم آنوریسم آئورت شکمی به روش بسته بر روی ۲ بیمار با آنوریسم آئورت شکمی همراه با درد که تهدید پارگی و مرگ ناگهانی داشت، با موفقیت در بیمارستان آیت الله روحانی (ره) بابل انجام شد.

دکتر پویا طیبی افزود : آنوریسم شریانی در آئورت به دلیل گشاد شدن قطر شریان بیشتر از یک و نیم برابر قطر طبیعی است که با خطر پاره شدن و مرگ ناگهانی و عوارض عروق محیطی همراه است.

این جراح گفت : عمل جراحی آنوریسم آئورت شکمی در چند سال اخیر در ایران با کمک روش های اندووسکولار با استفاده از دستگاه آنژیوگرافی و کارگذاری استنت گرافت آماده شده برای جایگزینی آئورت در اتاق عمل هیبرید انجام می شود.

وی افزود : اکثر آنوریسم های آئورت شکمی که کوچک هستند و روند رشد آنها آهسته است دچار پارگی نمی‌شوند، اما آنهایی که بزرگ بوده و بسرعت رشد می‌کنند، دچار پارگی می‌شوند و بسته به میزان رشد آنوریسم آئورتیک، درمان آن ممکن است از حالت عادی تا عمل جراحی اورژانسی آن متفاوت باشد.

دکتر وفایی جراح قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل هم با ابراز خرسندی از انجام نخستین عمل اووار EVAR در بابل با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت آنوریسم های آئورت شکمی ، افزایش فشارخون است که موجب تضعیف سرخرگ می شود؛ گفت: آنوریسم آئورت شکمی به ناحیه ای ضعیف و برآمده در قسمت تحتانی آئورت و اصلی ترین سرخرگی که به بدن خون رسانی می کند، اطلاق می‌شود.

وی افزود : آنوریسم آئورت شکمی اغلب به آهستگی رشد می کند و به طور معمول نشانه ای ندارد که این امر تشخیص آن را دشوار می سازد و برخی از آنوریسم ها هیچگاه دچار پارگی نمی شوند و بسیاری از آنها در ابعاد کوچک رشد کرده و کوچک باقی می مانند و این در حالیست که بسیاری از آنها نیز به مرور زمان رشد می کنند.

جراح قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : احساس ضربان در نزدیکی ناف ، وجود یک توده ضربان‌دار در شکم ، احساس التهاب یا درد در شکم یا سینه، کمر درد از علائم بزرگ شدن آنوریسم آئورتی است.

عمل ترمیم آنوریسم آئورت شکمی به روش بسته پیش از این از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز انجام شده بود.

دانشگاه علوم پزشکی بابل مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار