این بار مهم ترین نبرد باشگاهی ایران، همآورد مردانی خواهد شد که تا پای نفس برای هواداران خود می‌جنگند. در این بازی یحیی و فرهاد تا قبل از سوت بازی نقش خواهند داشت.
کد خبر: ۸۱۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 03 February 2020

پنجشنبه هفته جاری از ساعت ۱۵:۳۰ دربی 92 در ورزشگاه آزادی بین دو بزرگ فوتبال ایران و آسیا برگزار خواهد شد. پرسپولیس با ۴۰امتیاز در صدر جدول جاخوش کرده و استقلال با یک بازی کمتر ۳۲ امتیازی است. بازی بزرگ فرارسیده، پنج شنبه تیم برنده کمربندها را برای قهرمانی در لیگ نوزدهم محکم تر خواهد بست. استقلال چاره ای جز برد ندارد تا همچنان در صف مدعیان باقی بماند و پرسپولیس هم می خواهد با غلبه بر استقلال راه را برای پوکر قهرمانی بازکند. آبی ها می خواهند سال ها ناکامی را برای هوادارانشان جبران کنند و قرمزها می خواهند تاثیر خودشان در قهرمانی های سه سال گذشته را بالاتر از برانکو به اهالی فوتبال نشان دهند.

برای خوب بودن همه باید وظایف تاکتیکی شان را درست انجام دهند، دوئل های بزرگ و فراموش نشدنی که تا ابد ذهن هواداران را درگیر خود می کند و موجب افتخار هواداران در هر کوی و بزمی می شود در دربی های گذشته کم نداشتیم:

ناصرمحمدخانی با رضاحسن زاده، صمدمرفاوی با مرتضی فنونی زاده، فرشاد پیوس با شاهین بیانی، شاهرخ بیانی با ضیا عربشاهی، مجیدنامجو مطلق با رحیم یوسفی و مجتبی محرمی با امیرقلعه نویی و نمونه های مختلف دیگری که همچنان ذهن هواداران باآن خاطره سازی می کند.

 

باهم نگاهی می کنیم به تقابل های مهم این دیدار که می تواند سرنوشت بازی و حتی جام را مشخص کند. می تواند بازیکنی را از عرش به فرش برساند و یا بالعکس. می توان تا ابد در ذهن هواداران جاودانه ماند، ۹۰دقیقه خوب باش یک عمر پادشاهی کن.

 

این شما و این بازیگران پرده بزرگ و تماشائی دربی ۹۲:

۱-علی علیپور - روزبه چشمی؛ روزبه اجازه هت تریک به علیپور را می‌دهد؟

در دربی دو سال قبل (آبان۹۶) بعد از ضربه سر سیدجلال توپ پشت روزبه چشمی افتاد، فرار علیپور که عنوان بهترین گلزن تاریخ لیگ برتری پرسپولیس را یدک می کشد با پنالتی چشمی و گلزنی اش از روی نقطه پنالتی و برد قرمزها همراه بود، انتقادات از روزبه به جهت کند بودن در دفاع زیاد شد. دو سال گذشته است و علیپور کم رمق و گل نزن دراوایل فصل با سابقه دو بار گلزنی به استقلال در دربی ها دوباره به روزهای اوج خود برگشته و چشمی در سه بازی گذشته خط دفاعی را رهبری کرده و استقلال را به سلامت از پلی آف لیگ قهرمانان آسیا گذرانده و به این دربی رسانده است. چشمی برای زدودن فرار علیپور از فضای پشتش در دربی ۸۶ روز سختی برابر علیپوری دارد که در آخرین بازی برابر نفت آبادان نشان داد هر وقت فرار کند، مدافع مستقیم را به مشکل می اندازد. برنده این دربی می تواند نتیجه دربی را رقم بزند.

 

۲- مطهری - کنعانی زادگان؛ کنسرت ارسلان در آزادی؟

پزشکان می گویند شیخ دیاباته دربی را به دلیل مصدومیت از دست داد و به بازی نخواهد رسید، شجاع خلیل زاده هم محروم است. دربی دوئل دیگری در پیش دارد. ارسلان مطهری جانشین ماشین گلزنی و ببر سیاه استقلال در دربی است. ارسلان مطهری با آمار ۳ گل در سه بازی گذشته آبی ها که دو بازی آن نیز به عنوان جانشین وارد بازی شد از شم گلزنی بالایی برخوردار است. پسر استقلالی که در رویاهاش همیشه برای این بازی و جشن و پایکوبی در کنار جایگاه ۸ با گیتار معروف خودش خیالبافی کرده، باید به مصاف کنعانی زادگانی برود که در تیم ملی ثابت و در پرسپولیس یحیی ذخیره است. توان دفاعی کنعانی زادگان برابر شم گلزنی ارسلان لحظات قشنگی ترسیم خواهد کرد. کنعانی زادگان و هواداران ارتش سرخ هر کاری خواهند کرد تا ارسلان گیتار به دست نشود.

 

۳- وحید امیری - مهدی دانشگر؛ دور از رفاقت برای هم باشگاهی ها

دو همبازی سابق در نفت تهران این بار رودروی هم در دربی. وحید امیری خوش تکنیک و جنگنده که یک تنه تراکتور را هفته قبل از پیش روی برداشت و قدرت حمل توپ بالایی دارد برابر دانشگری قرار خواهد گرفت که بعد از شروعی نامطمئن در استقلال این روزها یکی از ستون های خط دفاعی استقلال می باشد. جنگ این دو از دقیقه اول بازی شروع خواهد شد، امیری اگر روز خوبش باشد، دانشگر امتحان بزرگی را پشت سر خواهد گذاشت. وجود امیری از نفوذهای گاه و بی گاه دانشگر جلوگیری خواهد کرد و جنگ این دو تا دقیقه ۹۰ ادامه خواهد داشت. شناخت این دو بخاطر دو سال تمرین در کنار هم می تواند بر جذابیت های دربی اضافه کند.

 

۴-قائدی - شیری ؛ روز اثبات شایستگی ها

مهدی قائدی موثرترین بازیکن لیگ با ۹گل زده و ۵ پاس گل، زوج زهرآگین و خطرناک خودش دیاباته را در کنار خود نمی بیند و به جای او ارسلان مطهری در ترکیب استقلال است. قائدی که در حمل توپ و دریبل مدافعان روبروی خود توان بالائی دارد، جنگی تمام عیار با دفاع راست پرسپولیس مهدی شیری خواهد داشت. شیری که فوتبال درگیرانه را خوب بازی می کند پنج شنبه برای متوقف کردن بهترین بازیکن و گلزن لیگ کار سختی خواهد داشت. آیا مهدی شیری اجازه می دهد قائدی در ۲۱سالگی و در این دربی ره صد ساله را بپیماید و خاطره ای ماندگار برای خود و هواداران تشنه برد استقلال بسازد؟ هردوی بازیکنان می خواهند هنر خود را به رخ اهالی فن بکشند. شیری با مهار موثرترین بازیکن لیگ تاکنون و قائدی با ادامه راه باشکوه اول فصل.

 

۵ -کمال کامیابی نیا - آرش رضاوند؛ دوتیفوسی اینبار در مستطیل سبز

پرسپولیس یک بار در دربی ها از نبودن کمال در بهمن ۹۵ به جهت اخراج در بازی قبل برابر تراکتور صدمه بزرگی دید تا استقلال در یک نیمه تکلیف دربی روشن کند.کمال که مشکل کتفش را ریشه ای حل کرده است،انگار گلادیاتوری است که برای سرزمین خودش درحال جنگ است.با بودن کمال خط هافبک قرمزها با اطمینان خاطر به خط حمله اضافه می شوند و اکثریت به وجود می آورند.فرشید اسماعیلی نیست ، فرشیدی که برای جبران پنالتی از دست رفته دربی ۹۰هنوز فرضت بازی جلوی پرسپولیس ندارد.به جای او آرشی بازی خواهد کرد که یک زمانی پرچم بدست در سکوها برای استقلال سرود قهرمانی خوانده است .آرش با این بازی می تواند تا ابد در یادها بماند.هر دوی این ها با تمام وجودشان برای هوادارها می جنگند.روز موعد برای آرش فرارسیده تا به هواداها بقبولاند از پاتوسی بهتر است و کسی نباید غصه مصدومیت فرشید بخورد. جنگ این دو سال ها قبل و در زمان نوجوانی از سکوها شروع شده است.

 

۶- علی کریمی - بشار رسن؛ جنگ مدیریت و خلاقیت

بشار رسن که از دقیقه ۶۷ بازی با نفت درآبادان به جای کریستین اوساگوآنا وارد بازی شد، به احتمال فرآوان در ترکیب اصلی پرسپولیس خواهد بود تا وحید امیری زوج خط حمله علیپور شود. بشار خوش تکنیک و خوش فکر در برابر بهترین هافبک این روزهای استقلال قرار خواهد گرفت. اگر بشار روز خوبش نباشد و توان کریمی در کمک به خط دفاعی خرج نشود خط دفاعی پرسپولیس روز سختی را سپری خواهند کرد و کریمی که ریتم بازی استقلال در دستان اوست، به جهت جبران پنالتی از دست داده دربی ۹۰ بازی را برای آبی ها درخواهد آورد. شاید فقط شاید نقطه آغاز خوب بودن هر دو تیم از همینجا شروع شود. علی کریمی باانگیزه و مدیر و یا بشاررسن جنگنده و خوش فکر پیروز این میدان خواهند بود؟ نبرد این دو تا دقیقه۹۰ در نتیجه بازی موثر خواهد بود.

 

۷-مهدی ترابی - مسعود ریگی؛ یک دربی جدا

موثرترین بازیکن قرمزها برابر زحمتکش ترین مرد آبی ها قرار خواهد گرفت، مهدی ترابی خصایص منحصر به فردی دارد، دارای قدرت حمل توپ بالاست. خوش تکنیک، شوتزن و پاسور می باشد. او اگر روزش باشد خیال هواداران پرسپولس راحت خواهد بود. در نقطه مقابل استقلالی ها هم خیالشان راحت است اگر روز، روز مسعود ریگی باشد، او توان این را دارد که اجازه هیچ کاری را به واحد ترابری و لجستیک (ترابی) پرسپولیس ندهد. "مورچه کارگر" لقب ریگی است که کاملا فداکارانه در خدمت تیم زحمت می کشد تا بهره اش را کل تیم ببرد. اگر هردوی این دو بازیکن در بهترین فرم بدنی و ذهنی خودشان باشند می توانیم برای این بازی دو دوربین جدا تعبیه کنیم و در شبکه های دیگر تلویزیونی فارغ از دیدار دربی به یاد گذشته ها فوتبال "تک به تک" ببینیم پر از صحنه های ناب و ازش لذت ببریم .

 

۸-وریا غفوری - محمدانصاری؛ احترام هر دو واجب است

دو مرد دوست داشتنی و محبوب نزد هواداران هر دو تیم. کاپیتان و امید اول آبی ها با فرارهای دیدنی از لب خط، ارسال های خطرناک و کاشته های بی نقص به شهرآوردی رسیده که قبلا در مخالف ترین منطقه بازی‌اش جایی که صد سالی یه بار هم راهش در زمین به آنجا نمی افتد به قرمزها تیر خلاص زده. با تعصب و جنگنده است، او مثل ترابی برای قرمزها امید اول آبی ها است. او که در دل تک تک آبی ها جا بازکرده و می تواند یه تنه در سرنوشت بازی موثر باشد، روبروی او محمد انصاری مدافع قابل احترام قرمزهاست، مردی دوست داشتنی با بازی ساده و موثر و کاملا در خدمت تیم. او همیشه یکی از ۱۱ گزینه اصلی مربیان پرسپولیس در ترکیب اصلی بوده است که خود گواه توانائی های بالای این بازیکن می باشد. برنده جنگ وریا و انصاری هرچه باشد از احترام این دو نزد هواداران دو تیم کم نخواهد کرد.

۹-علیرضا بیرانوند - سیدحسین حسینی؛ دوئل نهائی و اصلی اینجاست

علیرضا بیرانوند دروازه بان اول ایران شاید آخرین دربی باشد که درون دروازه پرسپولیس است. او قرار است در آخر فصل مسافر بلژیک شود. سابقه برد، باخت و تساوی در دربی ها برای او لحظات تلخ و شیرینی را رقم زده است. قدرت بالای ذهنی او باعث شده بازیکنان استقلال در دو بازی آخر توان زدن پنالتی به او را نداشته باشند. قرمزها با داشتن او خیال‌شان از خط دروازه راحت است. سید این روزهای آبی ها در دربی قبل در دقایق آخر گلی خورد که شکست استقلال را رقم زد. دروازه بان اول آبی پوشان که این فصل از سایه دروازه بان بزرگ آبی ها رحمتی خارج شد می تواند در این بازی دوباره خود را ملی پوش معرفی کند. روز اگر روز حسینی باشد دروازه استقلال بیمه خواهد بود. آثار تمامی جنگ ها و دوئل های دربی اینجا رونمائی خواهد شد. هر گلری که بهتر باشد می تواند مرهم دل هواداران، سایر بازیکنان و مربیان باشد. نتیجه اینجا رقم می خورد.

نقش سایر بازیکنان دو تیم

سیدجلال حسینی: نیازی به تعریف او نیست، از سپاهان تا پرسپولیس هر جا بوده قهرمان بوده و سابقه گلزنی به استقلال را هم دارد. دوئل با او معنایی ندارد او باید همه جای خط دفاعی باشد.

شاهین طاهرخانی: اولین دربی خود را پشت سرخواهد گذاشت، او باید بداند مدافعان سابق استقلال امیرحسین صادقی و پیروز قربانی در اولین دربی دوران ورزشی خود بدون نقص کار کردند. جابجائی ها امیری، ترابی و علیپور در خط جلوی پرسپولیس او را به چالش خواهید کشید. شاهین می تواند جای خود را در ترکیب استقلال در این بازی تا پایان لیگ محکم کند.

احمدنورالهی: کاپیتان دوم قرمزها هم با سابقه گلزنی در دربی، در همه جای زمین هست. برای او فوتبال در تمام نقاط زمین بازی می شود و او از همه نقاط زمین خاطره می سازد. او کار خودش را می کند و مثل ماشین در خدمت تیم است.

هرویه میلیچ: او می تواند با اضافه شدن به قائدی فشار حملات استقلال از جناح چپ و راست پرسپولیس جایی که شیری و سیدجلال هستند بیشتر کند. میلیچ در زمان حمله خطرناک است. او می تواند برگ برنده فرهاد باشد اگر قرمزها در زمین فراموشش کنند.

 

ورزش سه

برچسب ها: دربی 92
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار