ادارات و دستگاههای دولتی موظفند سامانه گرمایشی با سوخت گاز را ساعت ۶ صبح روشن کرده و ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه هم خاموش کنند. همچنین دمای محیط ادارات نیز در زمان روشن بودن سامانه گرمایشی گازی باید ۱۸ تا ۲۱ درجه باشد.
کد خبر: ۸۱۷۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۵ 26 January 2020

شرکت گاز مازندران به ادارات ، سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری و اجرایی دولتی و عمومی هشدار داده است که بخشنامه وزارت نفت را پیرامون صرفه‌جویی در مصرف گاز از طریق زمان‌بندی روشن و خاموش کردن سامانه گرمایشی و تنظیم درجه آن رعایت کنند.

وزارت نفت اخیرا با هماهنگی معاون اول رییس جمهوری طی بخشنامه‌ای از استانداران خواست تا بر رعایت صرفه جویی در مصرف گاز برای فصل سرما به منظور حفظ پایداری شبکه برای مصارف خانگی از طریق شرکت های گاز منطقه ای نظارت کنند.

بر اساس این بخشنامه ادارات و دستگاههای دولتی موظفند سامانه گرمایشی با سوخت گاز را ساعت ۶ صبح روشن کرده و ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه هم خاموش کنند. همچنین دمای محیط ادارات نیز در زمان روشن بودن سامانه گرمایشی گازی باید ۱۸ تا ۲۱ درجه باشد.

طبق اعلام رسمی شرکت ملی گاز ایران مصارف گاز خانگی ، تجاری و صنایع غیره عمده در ماه آبان هفت درصد و آذر ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است ولی تاکنون قطعی یا افت فشار گاز در هیچ نقطه ای از کشور رخ نداده است.

شرکت گاز مازندران با اعلام این که مصرف گاز در استان امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته ، تاکید کرده است که این شرکت برابر بخشنامه وزارت نفت ، مکلف شده است تا گاز اداراتی را جدول زمان بندی روشن و خاموش کردن سامانه گرمایشی و درجه بندی در نظر گرفته شده را رعایت نکنند ، قطع کند.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : ما در مازندران امسال شاهد گازرسانی به بخش زیادی از مناطق کوهستانی بودیم که به طور طبیعی مصرف ما را حدود ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داده است .

جعفر احمدپور افزود : درخواست ما از همه مشترکان این است که با توجه به سرما ، در مصرف بهینه گاز همکاری بیشتری داشته باشند.

وی متوسط مصرف روزانه گاز در مازندران را ۳۴تا ۳۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و توضیح داد: از آن جایی که تعداد مشترکان امسال بیشتر شده و بیشتر این مشترکان جدید ساکن نقاط سردسیر و کوهستانی هستند ، مصرف گاز نیز افزایش یافت ولی با این وصف اگر هر مشترک فقط یک درجه از درجه شوفاژ و یا بخاری گازی را کمتر کند به طور متوسط مصرف گاز تا پنج درصد کاهش می یابد.

بازرسی نامحسوس شرکت گاز از ادارات

وی به بخشنامه وزارت نفت و معاونت اول رئیس جمهوری مبنی بر روشن و خاموش کردن بموقع سامانه انرژی گاز طبیعی ادارات و دستگاههای دولتی اشاره کرد و گفت : مصرف انرژی و زمان روش و خاموش شدن سامانه گرمایشی ادارات به صورت محسوس و غیر محسوس رصد و پایش می شود و تا کنون همه مسئولان این نهادها طبق مقررات عمل می کنند.

احمد پور زمان روش کردن سیستم گرمایشی با سوخت گاز را ۶ صبح و زمان خاموش کردن آن را ساعت ۱۴ و ۳ دقیقه اعلام کرد و گفت: تا کنون افت فشار گاز محسوسی در استان نداشته ایم.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران به محدودیت های قانونی تامین گاز نیروگاه نکاء و صنایع پر مصرف از جمله صنایع چوب و کاغذ مازندران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مشکلی در این واحدها وجود ندارد و همکاری لازم نیز وجود دارد.

بر اساس داده های هواشناسی مازندران ، مناطق کوهستانی امسال یکی از سردترین سال های پاییزی را تجربه کردند به طوری که میانگین دمای این مناطق به ۹.۶ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید در حالی که سال گذشته ۱۰.۲ درجه و میانگین بلند مدت هم ۹.۸ درجه بود.

همچنین آمار روزهای یخبندان در مناطق کوهستانی مازندران طی پاییز امسال به ۲۹ روز رسید در حالی که پاییز پارسال تنها ۱۰ روز یخبندان داشت و میانگین پاییزی هم ۲۱ روز بود.

داده های هواشناسی مازندران همچنین این نکته را هم روشن کرد که پاییز امسال ۱۸۶ میلی متر بارندگی در مناطق کوهستانی استان بارید که نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۳۲ درصد افزایش داشته است.

در حال حاضر ۵۵ شهر بزرگ و کوچک و ۲ هزارو ۱۵۱ روستای استان مازندران از نعمت گاز برخوردارند و گاز رسانی به دو شهر کوهستانی گزنگ و بلده و ۴۲۵ روستای مناطق کوهستانی هزار جریب نکا ، بهشهر و گلوگاه ، بخش لاریجان ، کجور و بلده نور در حال انجام است.

استان مازندران ۲۲ شهرستان ، سه هزار و ۵۰۰ روستا و حدود سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار