مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران می‌گوید: برای تکمیل سد هراز در این استان حدود هشت هزار میلیارد ریال اعتبار جدید مورد نیاز است.
کد خبر: ۸۱۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 22 January 2020

به گزارش روابط عمومی آب منطقه‌ای مازندران: محمد ابراهیم یخکشی گفت: تاکنون برای ساخت سد هراز که ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی اضافه کرد: به طور متوسط سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب آب در دشت هراز مورد نیاز است که براساس برنامه ریزی ۶۵٠میلیون مترمکعب از طریق سد هراز و مابقی نیازها از طریق کانال انتقال آب چالوس و آب زیرزمینی تامین می شود.
وی اضافه کرد: میانگین بارش باران منطقه در سال حدود ۵۰۰ میلیمتر است که سرجمع آب ناشی از این باران در خشک ترین سال به حدود پنج میلیارد متر مکعب ( هر یک میلیمتر باران ۱۰ میلیون متر مکعب) می رسد که سالانه حدود ٣/۵میلیون مترمکعب آب دراین استان به مصرف می رسد.
به گفته وی ٧٠درصد آب استان از طریق آب های سطحی و رودخانه ها و ۳۰ درصد دیگر نیز از آب های زیرزمینی تامین می شود.
رییس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای مازندران خاطرنشان کرد : هم اکنون ۲.۳ میلیارد متر مکعب آب تولیدی در استان مازندران در بخش کشاورزی مصرف می شود به طوری که ۷۰ درصد از آب های بهنگام رودخانه های مازندران را بخش کشاورزی می بلعد.
یخکشی کشت برنج را یکی از محصولات آب بر در مازندران بیان کرد و اظهارداشت : وابستگی شدید این محصول به آب باعث می شود این خطه شمال کشور در سال های کم آبی مشکلات زیادی را برای تامین، تقسیم و توزیع حق آبه مواجه می شود.
وی کاهش دغدغه کم آبی در استان مازندران را منوط به تکمیل سدهای در دست اجرا از جمله هراز بیان کرد.
تصویب اعتبار اجرایی
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت : مجتمع آب رسانی هراز به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع های ۹ گانه آبرسانی مازندران در بودجه سال ۹۸ ردیف اعتباری دریافت کرد.
یخکشی افزود : برای افق ۱۴۲۵ برای این مجتمع آبرسانی ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب پیش بینی شده است که این آب برای طرح های آبرسانی به شهرها و روستاهای محدوده دشت هراز مصرف می رسد.
وی میزان اعتبار اختصاصی سال جاری برای اجرای این طرح را تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار