کد خبر: ۸۱۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴ 18 January 2020

کشاورزان برنج کار در مناطق مرکزی مازندران از جمله بابل ، بابلسر ، محمود آباد ، قائمشهر ،فریدونکنار ، آمل و حتی ساری این روزها در حال انجام نخستین شخم زمستانی شالیزارهایشان هستند تا از این طریق هم از روان آب هایی که هرز به دریا می ریزد بهره مند شوند و هم این که با زیر و رو شدن خاک ، کرم ساقه خوار در اثر سرما زمستانی از بین برود.
شخم، عملیاتی است که منجر به زیر و رو و نرم کردن خاک و هم چنین خرد کردن کلوخ ها می شود و بر اساس نظر کارشناسان کشاورزی این عملیات نفوذ پذیری خاک نسبت به هوا و آب، افزایش توان ذخیره آب، ازبین رفتن بذرعلف های هرز به دلیل قرار گرفتن در معرض دید پرندگان و تاثیر سرما بر آنها، زیر خاک کردن بقایای گیاهی فصل قبل و از بین بردن آفت کرم ساقه خوار را که به صورت زمستان گذران در بقایای گیاهی وجود دارد ،به همراه خواهد داشت .

افزایش تولید محصول ، استفاده بهینه از نزولات جوی ، کاهش مصرف سموم شیمیایی و در نتیجه ارتقای سلامت محصول از مزیت های مهم مهم شخم زمستانه است.

کشت برنج در مازندران به طور معمول با شخم و شیار ،خزانه گیری و آب تخت کردن شالیزار از ماه اسفند آغاز می شود و به طور معمول در اواخر ماه فروردین به مرحله نشاء می رسد. 
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ، بیش از ۴۰ درصد نیاز کشور به این محصول راهبردی را تامین می کند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تمام شالیکاران  خواست تا هرچه سریع تر نسبت به شخم و شیار زمین های شالیزاری با هدف استفاده از آب فراوان و از بین بردن علف های هرز اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار