استاندار مركزي:
استاندار مرکزی در نشست شورای مسکن استان گفت: اجرای مطلوب طرح اقدام ملی مسکن در این استان تکلیف است و دستگاه‌های مرتبط باید همه تلاش خود را برای تحقق آن به‌کار بندند.
کد خبر: ۸۱۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ 15 January 2020

به گزارش تابناک مرکزی سید « علی آقازاده»  افزود: طرح اقدام ملی مسکن  از راهبردهای موثر دولت در راستای خانه‌دار شدن افراد فاقد خانه است و باید با قدرت و قوت اجرا شود.

وی بیان کرد: در سایه تعامل و همکاری مطلوب می‌توان بیش از سهم تعیین شده در طرح اقدام ملی مسکن در این استان برای اقشار نیازمند خانه ایجاد کرد.

استاندار مرکزی ادامه داد: ایجاد یک‌هزار واحد مسکونی برای افرادی که زیر پوشش حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان قرار دارند نهایی شده که این طرح خارج از اقدام ملی مسکن است و در دهه فجر عملیات اجرایی ساخت آن آغاز می‌شود.

آقازاده تصریح کرد: در راستای اجرای مطلوب اقدام ملی مسکن، همکاری موثر بانک‌ها و شرکت‌های سازنده انبوه بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی نیز امری ضروری است که انتظار است این مهم روز به روز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح اقدام ملی مسکن نه تنها در ایجاد خانه‌دار شدن برای اقشار نیازمند موثر است، بلکه در ایجاد اشتغال و رونق در بازار کسب و کار نیز نقش موثری دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سهم این استان در اجرای طرح اقدام ملی مسکن ۲۰ هزار و ۸۹۰ واحد است که ایجاد چهار هزار و پنج واحد تعهد سازمان ملی است و باید به‌صورت مشارکتی ساخته  شود، ۲ هزار و ۴۰ واحد در تعهد بنیاد مسکن، ۲ هزار و ۸۴۵ واحد در تعهد بازآفرینی شهری و ۱۲ هزار واحد در شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران است.

«احمد مرزبان» افزود: در مرحله نخست ثبت‌نام این طرح، چهار هزار و ۵۰۰ نفر برای شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران و یک‌هزار و ۹۹۱ نفر برای سایر شهرهای استان مرکزی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس بند ۱۰ مصوبات پانزدهمین نشست شورای هماهنگی مسکن که با حضور وزیر راه و شهرسازی در ۱۸ آبان‌ماه امسال برگزار شد، قرار است در شهرهایی که دچار مشکل تامین زمین در اجرای اقدام ملی مسکن هستند الحاق زمین به محدوده شهر امکان‌پذیر شود و یا از ظرفیت کمیسیون ماده پنج برای اصلاح کاربری استفاده کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: شرایط متقاضیان در بهره‌مندی از این طرح، متاهل و سرپرست خانوار بودن، داشتن سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن ملک از سال ۸۴، بهره‌مند نبودن از امکانات و تسهیلات دولتی در خرید زمین یا واحد مسکونی از ابتدای انقلاب اسلامی، نداشتن منع قانونی دریافت و توانایی تامین هزینه ساخت است.

مرزبان عنوان کرد: واگذاری زمین در این طرح با ۲ روش صورت می‌گیرد که یا به‌صورت اجاره‌ای ۹۹ ساله برای شهرهای کوچک برای تعداد افراد کمتر از ۱۰ نفر و از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، و یا از طریق فروش اقساطی به کارگزار و به قیمت کارشناسی روز به‌صورت پنج ساله قابل پرداخت خواهد بود که اقساط این تسهیلات ۲ سال استراحت دارد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در ادامه این نشست گفت: راه و شهرسازی متولی شهرسازی است و مسوولیت اصلی آن باید در این حوزه معطوف شود اما بحث مسکن در این نهاد به حدی بزرگ شده که تمام مسایل شهرسازی کنار رفته است.

«حمیدرضا نوازنی» افزود: تغییر کاربری‌های پارکینک و فضای سبز برای مسکن اتفاق مطلوبی نیست و اگر زمین دولتی کم است نباید سراغ تغییر کاربری رفت.

وی بیان کرد: اراک ۷۰۰ هکتار کمبود فضای خدماتی دارد و اگر قرار باشد اندک فضایی که در این راستا وجود دارد نیز تغییر کاربری  شود شاکله توسعه شهری برهم می‌ریزد.

در نشست شورای مسکن استان مرکزی در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای مختلف این استان بحث و تبادل نظر شد و قرار است نشستی در این خصوص تا یک ماه آینده برگزار و پیشنهادات لازم نیز تا ۱۰ روز آینده از سوی اعضا به دبیرخانه ارسال شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار