شرکت آب منطقه ای به عنوان متولی رودخانه ها به دنبال تغییر رویکرد و نگاه سنتی در زمینه اعلام حریم رودخانه ها است و به همین منظور با امضای تفاهم نامه همکاری با شهرداری ها و بخش خصوصی ، تلاش دارد تا طرح های گردشگری در حریم رودخانه ها اجرا شود.
کد خبر: ۸۱۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 13 January 2020

شرکت آب منطقه‌ای مازندران با شهرداری بابلسر قرارداد توسعه گردشگری بابلرود را به طول حدود پنج کیلومتر منعقد کرده است.

شهرستان بابلسر از شهرهای ساحلی در استان مازندران است و یکی از دلایل جذابیت شهر بابلسر عبور رودخانه " بابلرود " از میان این شهر است و از گذشته بخشی از مسیر این رودخانه به امکانات رفاهی همچون قایق های تفریحی مجهز شده است که با عملیاتی شدن این قرارداد شاهد توسعه دوچندان گردشگری ساحلی رودخانه ای در این شهرستان خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران به آماده سازی بستر رودخانه بابلرود برای استفاده تفریحی توریستی با مبادله قرارداد بین آب منطقه‌ای و شهرداری بابلسر خبر داد و گفت: طبق این قرارداد شهرداری به عنوان مستاجر این طرح گردشگری باید با رعایت کلیه قوانین و مقررات و موارد پیش‌بینی شده در قرارداد نسبت به اجرای پروژه‌های مورد نظر با نظارت آب منطقه‌ای اقدام کند.

'محمد ابراهیم یخکشی با بیان این که تعدد و طولانی بودن مسیر رودخانه های مازندران ویژگی منحصر بفردی است که باید از آن برای توسعه گردشگری و جذب توریست استفاده کرد، افزود: به همین منظور شرکت آب آماده همکاری با شهرداری، تعاونی ها و تشکل های مرتبط در این زمینه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: در نگاه جدید اجرای سازه ها و زیرساخت های گردشگری ، مدیریت سیلاب و آزادسازی حریم مد نظر شرکت است زیرا اعمال این نگاه علاوه بر ایجاد مدیریت یکپارچه بر رودخانه ها ، زمینه ساز استفاده بهینه از این فضا را فراهم می کند.
وی بر حفاظت و صیانت از رودخانه های مازندران تاکید کرد و افزود : شرکت آب منطقه ای به عنوان حافظ رودخانه ها ، اجازه ترویج دیدگاه برداشت شن و ماسه بی رویه و سو استفاده کنندگان از این فضا را نمی دهد.
یخکشی اجازه برداشت شن و ماسه از رودخانه را منوط به رعایت مسائل کمی ، کیفی ، مقطع و مسائل فنی و مهندسی دانست و گفت : با تعامل دستگاه های اجرایی مرتبط و تشکل های مردمی در حفظ و صیانت از رودخانه ها ، کاهش میزان خسارت سیل را شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با تاکید بر این نکته که اجرای طرح های گردشگری رودخانه های استان مورد نظر است، گفت: با توجه به ظرفیت بالای موجود ، مجریان طرح های گردشگری رودخانه ها مورد حمایت جدی قرار می گیرند.

وی با اشاره به این نکته که شرکت آب منطقه ای مازندران بدنبال استفاده از ظرفیت گردشگری رودخانه ها برای استفاده شهروندان است ، ادامه داد: شهرداری ها می توانند بعنوان سرمایه گذار و مجری طرح های گردشگری رودخانه ها وارد عمل شوند .
وی ادامه داد : رودخانه ها موهبت الهی که در زیباسازی فضای شهرها تاثیر بسزایی دارند و می بایست از این فضا استفاده شود .

یخکشی با بیان این که هزینه تهیه طرح جامع سیلاب رودخانه های حوزه شهری را شرکت آب منطقه ای پرداخت می کند، تصریح کرد: این شرکت آماده واگذاری مدیریت رودخانه های حوزه شهری در قالب تفاهم نامه به شهرداری ها است.

عبور حدود ۵۰۰ کیلومتر از مجموع هفت هزار کیلومتری رودخانه های مازندران از درون شهرها بعنوان ظرفیت قابل استفاده برای اجرای طرح های گردشگری است و طبق آمار شرکت آب منطقه ای استان تاکنون ۱۳ قرارداد واگذاری رودخانه های پر آب و دائمی در شهرهای استان با شهرداری ها منعقد شده است.

همسو با اجرای طرح مطالعات جامع رودخانه های مازندران شرکت آب منطقه ای کار نقشه برداری از۵۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان را انجام و حد بستر ، حریم و پهنه بندی سیلاب را تعیین و مشخص کرده است.

طبق مصوبه کمیسیون عمران استانداری مازندران منافع تفریحی و گردشگری ، تغییر کاربری حاشیه رودخانه ها ، بهره مندی از مصالح و بستر رودخانه ، ایمن سازی ، زیبا سازی و بهسازی در مدیریت رودخانه های حوزه شهری با شهرداران است و دیواره سازی، بستر متروکه و بستر مرده باید توسط شهرداری ها با رعایت کلیه قوانین و مقررات و موارد پیش‌بینی شده مورد توجه قرار بگیرد.

شرکت آب منطقه ای به عنوان متولی رودخانه ها به دنبال تغییر رویکرد و نگاه سنتی در زمینه اعلام حریم رودخانه ها است و به همین منظور با امضای تفاهم نامه همکاری با شهرداری ها و بخش خصوصی ، تلاش دارد تا طرح های گردشگری در حریم رودخانه ها اجرا شود.

هراز، تجن ، شیررود ، سردابرود ، چشمه کیله ، بابلرود و تلار از مهمترین رودخانه های استان مازندران هستند که آب دائمی در تمام طول فصول سال داشته و بویژه اینکه این رودخانه ها در یک مسیر نه چندان طولانی از کوه به جلگه سرازیر شده و با مناظر طبیعی بی نظیر خود جاذبه های بسیاری برای گردشگری آبی دارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار