دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جلسه امروز کمیسیون مشترک مجمع از وزارتخانه‌های اقتصاد و امور خارجه خواستیم به پرسش‌ها و ابهامات اعضا درباره پیوستن به FATF پاسخ دهند.
کد خبر: ۸۱۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 02 January 2020

محسن رضایی دبیر مجمع در حاشیه جلسه روز چهارشنبه 11 دی کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما امروز هم جلسه کمیسیون مشترک متشکل از سه کمیسیون "اقتصاد" ، "سیاسی، دفاعی و امنیتی"و "حقوقی، قضایی"را برگذار کردیم. در این جلسه ادامه مباحث جلسات پیش را پیگیری کردیم. هنوز سوالات و ابهاماتی باقی مانده که باید پاسخ های آن مستند شود.

وی افزود: از وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد تقاضا کردیم که این ابهامات و سوالات اعضای مجمع را پاسخگو باشند و اگر لازم می بینند از دبیرخانهfatf  یا شورای این گروه کمک بگیرند تا به این سوالات ما پاسخ داده شود و بعد از آن، ما بتوانیم به نتیجه برسیم. به همین دلیل رای گیری انجام نشد و قرار شد تا بحث ها و بررسی های ما ادامه پیدا کند.

رضایی گفت: هر چه زودتر پاسخ این سوالات و ابهامات را وزارت خارجه و همچنین وزارت اقتصاد بدهند ما بهتر می توانیم مساله را در دستور مجمع طرح کنیم. با این حال یک گزارش اولیه هم به صحن مجمع داده شد و گزارش کمیسیون مشترک استماع شد و تقریبا همه اعضا قبول داشتند که ما فعلا باید به بررسی ها را ادامه بدهیم و دولت کمک کند تا آن سوالات و ابهامات پاسخ داده شود .

وی خاطرنشان کرد: اگر نیاز می بینند با کشورهای دوستی که تجربه بیشتری دارند گفتگو بشود و حتی این مورد مطرح شد که برخی سیستم های داخلی کشور، مانند سیستم  بانکی، ممکن است هنوز آموزش های لازم را ندیده باشند که در صورت پیوستن ایران به fatf با یک سری مشکلاتی مواجه شوند. قرار شد تمام این ابعاد روشن، دسته بندی و گروه بندی شوند و در اختیار دولت قرار داده شود تا ان شا الله دولت هم تلاش خودش را انجام دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره نظر اعضای مجمع و سناریوهای مطرح در مجمع برای اتکا به تضمین های بین المللی در قبال پیوستن ایران به fatf  گفت: امروز خوشبختانه، همه گروه ها در مجمع به یک نتیجه واحد رسیده اند و همه پذیرفته اند که این سوالات و ابهامات اگر پاسخ داده نشود ما هیچ یک از سناریوها را نمی توانیم تصویب کنیم. به قول معروف نمی توان در تاریکی تیر انداخت. باید فضای کار کاملا روشن باشد.

وی افزود: تجارب دیپلماسی ایران در چهل سال گذشته هم همین را به ما نشان داده است که ما سعی کنیم با چشم باز حرکت کنیم و از آنجایی که ایران در حال تعامل و همکاری است، مساله فرق می کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یک وقتی ایران نمی خواهد همکاری کند و تعامل بین المللی را قبول نداشت. این یک بحث دیگر بود. اما الان که ایران با آنها درحال همکاری است چرا باید شتابزدگی صورت بگیرد و مسائل ناشناخته ای به وجود بیاید که همه ی اعضای مجمع نتوانند به آن رای بدهند.

رضایی اضافه کرد: پیوستن به این کنوانسیون ها به خاطر اینکه اختلاف میان شورای نگهبان با مجلس شورای اسلامی است نیاز به دو سوم آرا دارد. همه گروه ها و همه دیدگاه های مختلف به نتیجه رسیده اند که این سوالات و ابهامات را مجدداً در اختیار دولت قرار بدهند و نظرات دولت را اخذ کنند. لذا بررسی های ما ادامه خواهد داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین زمان برای جلسات بررسی کمیسیون مشترک و صحن مجمع گفت: قرار شد که هفته آینده هم جلسات کمیسیون مشترک را داشته باشیم و در هفته آینده بهتر می توانیم آینده را ترسیم و سوالات و ابهامات را مشخص مط کنیم.

وی ادامه داد: در کمیسیون مشترک هفته ی آینده روی این ابهامات و سوالات بحث خواهیم کرد. قبلا یازده سوال بوده که دولت آنها را پاسخ داده است ولی بعضی از پاسخ ها قانع کننده نبود. از دل آن پاسخ ها، دو سه ابهام تازه در آمده است. اینها را در جلسه آینده دقیق می کنیم که این سوالات و ابهامات شامل چه مواردی می شود و همان ها را در اختیار وزارت خارجه و وزارت اقتصاد قرار می دهیم.

رضایی درباره برخی فشارها بر روی اعضای مجمع از سوی افراد و بعضی نهادها برای تصمیم گیری شتابزده مجمع و ترساندن مردم از لیست سیاه FATF  گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام باید یک کار کارشناسی را انجام دهد و از هر نوع انتقاد و پیشنهاد و هر نوع راهکار ما استقبال می کنیم ولی اینکه حساب شده و برنامه ریزی شده حجم انبوهی از نگرانی ها را در کشور مطرح کنند تا دل مردم و صاحبان کسب و کار خالی شود، به ضرر کشور است. به کسانی که این کار را می کنند، توصیه می کنیم که دست از این کار بردارند و بگذارند آرامش در جامعه حاکم باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما هفت سال در فضایی که به اشتباه به آن لیست سیاه می گویند بودیم. عنوان لیست یک عنوان من درآوردی و  غیر حقوقی و غیر فنی است. یک عنوان ژورنالیستی است. اسم حقوقی آن  عمل متقابل است. ما هفت سال در این حالت عمل متقابل بودیم یا به تعبیر غلط ژورنالیستی، در لیست سیاه بودیم.

وی تصریح کرد: تجربه داریم و محدوده این فضا را می شناسیم و از آسیب های آن باخبر هستیم و مجمع دنبال این هست که راهکارهایی پیدا کنیم که ما بیشترین منفعت را از تعاملات بین المللی پیدا کنیم، لذا اگر کسانی هستند که راهکاری را پیشنهاد دارند یا نقد منصفانه ای دارند، می پذیریم اما هیاهو کردن و جار و جنجال کردن و دل صاحبان کسب و کارها را خالی کردن، خلاف مصالح ملی و خلاف عقلانیت اجتماعی و نخبگی است. باید افکار عمومی در این خصوص روشن شوند. از فضاسازی تخریبی باید پرهیز شود که به مصلحت کشور و هیچ فرد و گروهی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار