رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بحث اقتصاد دانش‌بنیان یکی از راه‌هایی است که کمک می‌کند که اقتصاد کشور به نفت وابسته نباشد.
کد خبر: ۸۰۹۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 29 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس، محمود‌رضا مرادی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه، اظهار داشت: از اصلی‌ترین علل پیشرفت هر کشوری نیروی انسانی آن است و معمولا منابع انسانی با آموزش و پژوهش و ارتباط بین این دو ایجاد می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: با وجود اینکه سهم بودجه پژوهش کم است اما رتبه پژوهش ایران در دنیا 16 و در خاورمیانه رتبه اول را در میان کشورهایی دارد که با منابع عظیم مالی بسیار مورد حمایت کشورهای غربی نیز هستند.

وی گفت: ما نباید از تحریم ها بترسیم بلکه با کمک مدیریت خوب نیروهای تخصصی و حمایت نیروهای سیاسی تحریم‌ها را مدیریت کنیم و آن‌ها را فرصت بدانیم.

مرادی خاطرنشان کرد: ما باید به عنوان طلایه داران حرکت علمی کشور بکوشیم، فعالیت های تحقیقاتی خود را بر حل مشکلات کشور خود متمرکز کنیم و با تولید ثروت از طریق دانشی که با مشقت به دست آمده گامی کوچک برای استقلال و آزادی کشور برداریم.

وی تصریح کرد: بحث اقتصاد دانش بنیان یکی از راه‌هایی است که می‌شود از آن طریق می توان کشور را به پیشرفت برسانیم و بتوان دانش را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی خلق کرد و بدست آورد.

وی گفت: خلق ورود ایده‌های جدید، ایجاد محیط مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی، جهت‌گیری بین‌المللی، افزایش اشتغال نیروهای متخصص و شکوفایی پایدار اقتصادی از ویژگی‌های اقتصاد دانش بنیان است و مهمترین مزیت آن این است که کمک می‌کند ما به نفت وابسته نباشیم.

مرادی اظهار داشت: برای اینکه از دانش به ثروت برسیم یک سری ابزارها مانند پارک علم و فناوری نیاز داریم که باید ایجاد شود تا یک ایده نو در این پارک پرورده شده و به ثمر بنشیند.

وی افزود: بیش از 500 شرکت مختلف در دره سلیکون فعالیت می‌کنند، وجود دانشگاه‌هایی با محوریت دانشگاه استنفورد، ترغیب اعضای هیأت علمی به جذب گرنت از صنعت،سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شکل‌گیری فضای نوآوری و خلاقیت و از همه مهمتر انگیزه بالا میان دانشجویان برای تولید ثروت از دانش از مهمترین دلایل موفقیت دره سلیکون بود.

این مسؤول گفت: صنعت هم باید پا به پای دانشگاه پیش رود و نظام علم و فناوری باید به رسمیت شناخته شود تا تولیدکنندگانی که فعالیت می کنند بتوانند به نتیجه نهایی برسند.

*دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تولید علم و فناوری در کشور مشکلی ندارد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اعلام نتایج رسمی رنکینگ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بین دانشگاه‌های کشور رتبه هشتم و در بین دانشگاه‌های تیپ دو رتبه اول را هم در حوزه فناوری و هم در حوزه تحقیقات کسب کرد.

فرید نجفی ادامه داد: علی رغم وجود مشکلات اقتصادی و بالا بودن آمار بیکاری در استان، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جایگاه بسیار خوبی در کشور قرار دارد و بسیار خوب عملکرده است.

وی به جایگاه مطلوب کشور در تولید علم اشاره و بیان کرد: رنکینگ کشور در تولید دانش در دنیا 16 است و در دندانپزشکی جایگاه دهم و در داروسازی رتبه هشتم دنیا را داریم.

نجفی افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رنکینگ جهانی در پزشکی بالینی رنکینگ 200 تا 300 است و هیچ دانشگاهی در غرب کشور تاکنون نتوانسته به این جایگاه برسد.

وی تصریح کرد: ما در تولید علم و فناوری در کشور مشکلی نداریم و در صورت بهبود عملکرد بخش‌های مدیریتی ، پیشرفت قابل توجهی در تمام زمینه ها حاصل خواهد شد.

نجفی گفت: تمام شاخص‌ها نشان دهنده این است که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این قابلیت را دارد که در بین دانشگاه‌های تیپ یک ارزشیابی شود.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اجرای بسیاری از طرح‌های کشوری را عهده‌دار است از جمله برنامه کشوری کتابداری بالینی که در این دانشگاه انجام شد و توانستیم بالاترین امتیاز را در این زمینه کسب کنیم.

نجفی ادامه داد: نامناسب بودن فضای مطالعه در کتابخانه، عدم حمایت همه‌جانبه و قانونی در زمینه صادرات از فناوری ‌های تولید شده در استان و عدم وجود پارک علم و فناوری مستقل در حیطه سلامت در استان و مهاجرت نخبگان با توجه به شرایط اقتصادی جامعه از جمله چالش‌های پیش روی دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری است.

وی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه‌ها کماکان در حیطه تخصصی بسیار خوب عمل می کنندف اما فاصله میان عملکرد دانشگاه‌ها و حجم مشکلات مدیریتی در سطح کشور بسیار زیاد و معنادار است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار