یک هزارکارگر شرکت فولادین ذوب آمل، بزرگ‌ترین قطعه‌ساز خودرو در مازندران، به دلیل بدهی و کاهش سفارش خودروسازان کماکان در حال دریافت بیمه بیکاری به سر می‌برند و منتظر افزایش سفارش برای بازگشت به کار هستند.
کد خبر: ۸۰۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 15 December 2019

کارخانه فولادین ذوب آمل به همراه مجموعه فولادین تلاش و فرا صنعت بزرگ ترین مجموعه قطعه سازی ایمنی و فوق ایمنی در مجموعه اکسل سازی کشور را تشکیل می دهند که در مجموع دارای یک هزار و ۶۰۰ نیروی کار مستقیم هستند.

این سه شرکت به دنبال یک سری تغییرات در صنعت خودروسازی کشور که تابستان امسال رخ داد با مشکلات جدی روبرو شد و باعث شد تقریبا تمامی نیروی کار این کارخانه و ۲ کارخانه دیگر یاد شده تابعه بیکار شوند.

مشکل از آنجا شروع شد که بر اساس تعهد و تفاهم ایران خودرو در گذشته باید ماهیانه ۲ هزار ۵۰۰ تن قراضه به شرکت فولادین ذوب آمل به عنوان مواد اولیه تحویل می‌شد که به یکباره حدود پنج ماه این مواد اولیه تامین نشد و عملا فعالین این سه کارخانه متوقف و نیروهای آن بیکار شدند.

مشکلات مجموعه قطعه سازان آملی فقط مربوط به مواد اولیه نشده و مواردی همچون بدهی شرکت های خودروسازی به مجموعه فذا ، چک های برگشتی خودروسازان ، بدهی های معوقه انشعابات شرکت فذا ، مشکلات در بیمه تامین اجتماعی کارکنان و بدهی به تامین اجتماعی ، قرارگیری این شرکت در فهرست بدهکاران بانکی و برداشت بدهی از حساب ضامنین شرکت از جمله این موارد است.

البته ماه گذشته پس از پیگیری های استاندار مازندران و وزیر صنعت حدود ۶۰۰ نفر از کارگران این سه کارخانه به کار بازگشتند، اما هنوز یک هزار نفر دیگر در بیکاری به سر می برند.

ناگفته نماند بنابر گفته های خود کارگران و مسئولان، تمامی کارگران فذا در حال حاضر از بیمه بیکاری و مزایای کامل آن برخوردارند. همچنین کارخانه فذا اعلام کرد در صورت افزایش تولید تمامی این کارگران باز خواهند گشت و تعهد کردند نیروی جدیدی جایگزین نخواهند شد.اما هنوز سایه نگرانی بر روی کارگران فذا سنگینی می کند و نگرانی آنها همچنان ادامه دارد.

مشکلات فذا در حال رفع شدن است

مدیرکل صنعت معدن و تجارت مازندران با اظهار اینکه نباید کارگران نگران باشند، به خبرنگار ایرنا گفت: مشکلات فذا رفته رفته در حال برطرف شدن است.

حسینقلی قوانلو با اشاره به اینکه مشکلات فذا بزرگ و چند وجهی بودند ، افزود: این مسئله تا عادی شدن شرایط زمان بر بوده و نیازمند صبوری کارگران و تلاش مدیران آن است.

وی با بیان اینکه وقفه های خوبی از طلبکاران کارخانه فذا همچون دستگاه های آب ، برق ، گاز و دیگر نهادها گرفته شده است، اظهار داشت: مطالبات این کارخانه نیز در حال وصول است و بخشی از آن نیز وصول شد.

تحویل ۸۰ درصد سفارش خودروسازان

مدیرکل صمت مازندران یکی دیگر از مشکلات فولادین ذوب آمل را عدم تحویل قطعات ساخته شده توسط خودروسازان و تلنبار شدن آنها در انبارهای فذا عنوان کرد و گفت: خوشبختانه پس از رایزنی های انجام شده در حال حاضر حدود ۸۰ درصد سفارشات تحویل گرفته شد.

قوانلو همچنین به کمبود مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در این مسئله نیز پیشرفت های خوبی انجام شده اما هنوز خودروسازان نتوانسته اند به میزان توان کارخانه فذا و همچنین تعهد خود قراضه تحویل این کارخانه بدهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان تحویل قراضه به شرکت فولادین ذوب آمل حدود یک هزار تن است که کمتر از نصف تعهد خودروسازان می باشد.

بازگشت نیروهای فذا در گرو افزایش تولید خودرو

مدیرکل صمت مازندران همچنین درباره سرنوشت کارگران بیکار کارخانه فذا گفت: بازگشت کارگران بستگی به افزایش تولید دارد.

قوانلو با بیان اینکه در تابستان امسال تعداد تولید خودرو در ایران خودرو ۶۰ درصد کاهش یافته و روزانه به حدود ۸۰۰ عدد رسید ، افزود: خوشبختانه در ماه های اخیر شاهد افزایش تولیدات هستیم.

وی ادامه داد که اگر روند به همین شکل ادامه داشته باشد و تولید خودروسازان تا قبل از پایان سال به شرایط گذشته باز گردد، تمامی کارگران فذا به شغل خود باز می گردند./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار