دکتر میترا طبری عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه:
برنامه زماني منظمي براي وعده هاي غذايي اصلي كودك و نيز ميان وعده ها طرح ريزي کنید و تعداد ميان وعده ها را به حداقل برسانید.كودك را تشويق کنید بعنوان ميان وعده از ترکیبات غير پوسيدگي زا مثل پنير، ماست، ميوه، سالاد و مغزها مثل پسته و بادام استفاده كند.
کد خبر: ۸۰۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱ 11 December 2019

به گزارش تابناک مازندران، دکتر میترا طبری عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل تغذیه مکرر کودک با مایعات توسط شیشه شیر و استفاده از پستانک جهت آرام کردن و خوابیدن کودک در طول شب از مهمترین علل ایجاد پوسیدگی زودرس در کودکان برشمرد.


بر اساس این گزارش، دکتر میترا طبری استادیار دانشکده دندانپزشکی بابل با بیان اینکه يكي از مشکلات شایع در دندانپزشكي كودكان، پوسيدگي های زودرس دندان هاي شيري است، گفت: وجود هر ضايعه حفره دار يا بدون حفره، دندان ترمیم شده یا از دست رفته دراثرپوسيدگي، در هر کدام از دندان هاي شيري در كودكان زير 6 سال، پوسيدگي های زودرس دوران كودكي نامیده مي شود.
متخصص دندانپزشکی کودکان بیان داشت:

تغذیه مکرر کودک با مایعات اعم از شیر مادر، شیر خشک یا آبمیوه از شيشه، و استفاده از آن بعنوان پستانك، جهت آرام كردن وكمك به خوابيدن كودك در طول شب از مهمترين علل ايجاد پوسيدگي زودرس در کودکان می باشد.
وی گفت: خوردن تنقلات یا نوشیدنی های شیرین و تميز نكردن دهان كودك، عدم مراجعه والدين به دندانپزشك در زمان رويش اولين دندان هاي شيري از عوامل دیگر موثر در پوسیدگی زودرس کودکان زیر 6 سال می باشد،
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تاکید کردند: هدف از معاینه زود هنگام کودک توسط دندانپزشک، دادن آگاهی لازم به والدین و در صورت لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه بوده و .بر خلاف تصور بسياري از والدين، قطره آهن در ايجاد اين پوسيدگي ها نقشي ندارد، بلكه فقط سبب تغيير رنگ دندان های پوسیده مي گردد.
دکتر میترا طبری با اشاره به اینکه چهار دندان پيشين شيري فك بالا، آسياهاي اول شيري و دندانهاي نيش شيري هر دو فك ، معمولا دندانهايي هستند كه زودتر به پوسيدگي دچار ميشوند، تصریح کرد: دندانهاي درگير، معمولا به صورت قرينه در دو سمت دهان كودك قرار دارند. دندان پيشين شيري فك پايين، معمولا پوسيده نمي شود كه دليل اين امر، نقش محافظت كننده زبان از اين دندانها حين مكيدن شير و نيز شستشوي طبيعي اين دندانها توسط جريان بزاق مي باشد.
وی در همین راستا ادامه داد و گفت: دندانهاي آسياي دوم شيري هم به دليل اينكه در سن بالاتری رويش مي يابند، معمولا مبتلا نمي شوند و با رعایت مواردی ساده میتوان از پوسیدگی زودرس دندان کودکان جلوگیری نمود.
دکتر میترا طبری با ذکر این نکته که پوسیدگی دندانی یک بیماری مسری است و میتواند از دهان والدین (بویژه مادران) به کودک منتقل شود، عنوان کرد: لازم است مادران قبل از بارداری از سلامت دندانهای خود مطمئن شوند و در صورت لزوم با مراجعه به دندانپزشک، دندانهای پوسیده خود را درمان کنند.
متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: توصیه میشود حداکثر تا 6 ماه بعد از رویش اولین دندان شیری، جهت معاینه و دریافت اطلاعات و مشاوره های بهداشتی مناسب، کودک خود را نزد دندانپزشک متخصص کودکان ببرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در سن 12-14 ماهگي تعداد دفعات شیرخوردن شبانه کودک را کاهش دهیم، بیان داشت: بعد از هر بار شیردهی به او آب بخورانید تا اضافات شیر از روی دندانهای او پاک شود و او را به نوشيدن از فنجان يا ليوان تشويق نمایید.
وی ادامه داد : اجازه ندهید كودك در طول روز، مكررا ميان وعده هاي پوسيدگي زا از قبيل: انواع شيريني، كلوچه، كيك، بيسكويت، پفك، چيپس وغيره مصرف كند. در صورت تمايل كودك به اينگونه خوراكي ها بهتر است آنها را به طور يكجا و بعد از صرف وعده هاي غذايي اصلي به او داده شود.
دکتر میترا طبری متخصص دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: بهتر است برنامه زماني منظمي براي وعده هاي غذايي اصلي كودك و نيز ميان وعده ها طرح ريزي کنید و تعداد ميان وعده ها را به حداقل برسانید.كودك را تشويق کنید بعنوان ميان وعده از ترکیبات غير پوسيدگي زا مثل پنير، ماست، ميوه، سالاد و مغزها مثل پسته و بادام استفاده كند.
متخصص دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه مهمترین عامل پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان کوچکتر از یک و نیم ساله، تمیز کردن دهان کودک با پارچه یا گاز استریل توسط والدین می باشد، گفت: بهتر است تا سن سه سالگی کودکان با کمک بزرگترها مسواک بزنند و از خمیردندانهای بدون فلوراید استفاده کنند و از سن 3 تا 6 سالگی از خمیردندانهای فلورایددار مخصوص کودکان استفاده شود.
وی بیان داشت: توصیه میشود مسواک زدن روزانه دو نوبت یک بار بعد از صبحانه و یک بار قبل از خواب شب صورت بگیرد تا پوسیدگی زودرس به حداقل برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار