سود حاصل برای دولت
درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین ( آمار ۹۴ میلیون لیتر روزانه ) با میانگین ۲۰۰۰ تومان نیز ماهانه برای دولت ۵ تریلیون و ۶۴۰ میلیارد تومان خواهد بود. یعنی دولت کمتر از ۵۰درصد منابع به دست آمده را به ۶۰ درصد مردم بازمی گرداند .
کد خبر: ۸۰۱۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷ 29 November 2019

به گزارش تابناک مازندران، در ابتدا باید این را بدانیم که براساس اعلام شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران و نیز سخنگوی دولت؛ این تصمیم براساس مصوبه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا گرفته شده است نه فقط دولت و یا شخص رئیس جمهور و به عبارتی تصمیم حکومتی بوده است نه دولتی
و اما چند نکته :

بر اساس این گزارش، علی ربیعی سخنگوی دولت جامعه هدف این طرح را اقشار متوسط و ضعیف جامعه دانست که مجموعا پیش‌بینی می‌شود ۶۰ میلیون نفر را در برگیرد. به گفته او، با اجرایی شدن این طرح پیش‌بینی می‌شود که قدرت خرید گروه‌های هدف در این شرایط بهبود یابد. به گفته ربیعی، با توجه به شرایط موجود، سیاست‌های حمایتی اثر تورمی محدودی خواهد داشت و اثری بر تغییر روند رشد نقدینگی نخواهد گذاشت.
سخنگوی دولت «هدف‌گذاری حمایت از خانوارهای کم درآمدو متوسط»، «افزایش قدرت خرید طبقات کم درآمد» و «کم بودن اثر تورمی» را سه ویژگی مهم طرح حمایتی دولت اعلام کرد.

آمار می گوید که جمعیت کشور حدود ۸۳ میلیون نفر است و حدود ۲۵ میلیون خودرو داریم که از این تعداد حدود ۲۰ میلیون آن خودروی شخصی است.
طبق گفته های مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ؛ مصرف میانگین بنزین در کشور روزانه ۹۴ میلیون لیتر می باشد.
باید بدانیم که افزایش قیمت بنزین با افزایش نرخ تورم رابطه مستقیمی دارد و با افزایش نرخ سوخت شاهد تبعات اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی زیادی در جامعه هستیم.
میزان تقاضا و عرضه بنزین تابع قیمت، متوسط درآمد جامعه و قیمت سایر کالاها است. با افزایش قیمت بنزین بدون شک میزان تقاضا برای خرید آن نیز کاهش پیدا می‌کند که چنین موضوعی بر روی اقشار متوسط و زیر خط فقر تاثیر مستقیم می‌گذارد زیرا این افراد با خودروهای شخصی خود درآمد کسبرمی‌کردند که با افزایش قیمت بنزین با مشکل جدی روبه‌رو خواهند شد. پس بدون شک افزایش نرخ بنزین تاثیر منفی اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی زیادی را به همراه خواهد داشت.

صنایع غذایی و کشاورزی نیز همچون سایر بخش های اقتصادی کشور از این تکانه های حاصل از افزایش قیمت بنزین مستثنی نخواهد بود. به خصوص در بخش حمل و نقل جاده ای موادغذایی بدون شک هزینه های حمل و نقل و پس از آن هزینه های تولید بالا خواهد رفت و این موضوع با توجه به تاثیری که بر افزایش قیمت مواد غذایی خواهد گذاشت قطعا قدرت خرید مردم را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

با توجه به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین تاثیر آن بر بخش کشاورزی ۳ درصد و بر بخش صنعت ۲/۵ درصد و بر حمل نقل ۱۵ درصد خواهد بود.

برآوردها نشان می دهد در حوزه صنایع غذایی میزان وابستگی قیمت تمام شده کالاها به هزینه حمل و نقل 4 درصد، به نرخ دستمزد 3 درصد، به حامل های انرژی یک درصد و به هزینه بسته بندی 5 درصد است.

اما در شرایط اقتصادی فعلی در صورتی که دستگاههای نظارتی دولت و ارگانهای ذیربط نظارت دقیقی بر کنترل قیمت ها نداشته باشند قطعا با افزایش قیمت بنزین مجددا شاهد صعود افسارگسیخته قیمت ها خواهیم بود.

حال با توجه به مبالغی که دولت برای یارانه های حاصل از افزایش سوخت در نظر گرفته است می توان گفت میانگین پرداختی حدود ۱۴۰ هزار تومان به هر خانواده خواهد بود که با توجه به آمار (حدود ۱۸ میلیون خانوار مشمول این طرح ) ماهانه مبلغ ۲/۵ تریلیون تومان باید پرداخت شود.
درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین ( آمار ۹۴ میلیون لیتر روزانه ) با میانگین ۲۰۰۰ تومان نیز ماهانه برای دولت ۵ تریلیون و ۶۴۰ میلیارد تومان خواهد بود.
یعنی دولت کمتر از ۵۰درصد منابع به دست آمده را به ۶۰ درصد مردم بازمی گرداند ...

سیدرضاحسینی
فعال سیاسی ؛ رسانه ای

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار