عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: بخش کشاورزی ۸۵ درصد آب کشور را می‌بلعد و این حوزه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب کشور است.
کد خبر: ۷۹۷۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱ 13 November 2019

عزیر عابسی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به گرمایش جهانی زمین و تاثیر آن بر منابع آبی اظهار کرد: در کره زمین به عنوان اکوسیستم پویا، طی میلیون‌ها سال، دی اکسید کربن اتمسفر زمین توسط گیاهان مصرف می‌شد و گیاهان نیز در نهایت دفن می‌شدند و همه این‌ها به اعماق زمین نفوذ می‌کرد.

وی تصریح کرد: چند سالی است که ما از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنیم و آنچه در اعماق زمین دفن شده بود را بالا کشیده و مصرف می‌کنیم و در نتیجه دوباره به اتمسفر برمی‌گردانیم یعنی این تعادل به خاطر فعالیت انسان بهم خورده است.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه نوشیروانی بابل خاطرنشان کرد: به این جهت که مواد کربنی از اعماق زمین دوباره سوزانده می‌شوند و به اتمسفر زمین می‌آیند در نتیجه موجب افزایش غلظت دی اکسیدکربن شده است.

عابسی با بیان اینکه امواج طولی خورشید وارد زمین شده و نمی‌توانند به راحتی خارج شوند که سدی مقابل انعکاس می‌شود، افزود: این امواج گرمای خورشید را در اتمسفر نگاه می‌دارد و موجب بیشتر شدن دی اکسید کربن در اتمسفر، مصرف انرژی و سوخت‌های فسیلی به شکل‌های مختلف از جمله نوع مصرف آب باعث این افزایش است.

وی گفت: برای تامین آب نیاز به انرژی است و مصرف انرژی یعنی اینکه باید سوخت فسیلی سوزانده شود تا به تولید برق منتهی شده و آب پمپاژ شود و تجهیزات باید ساخته تا آب برای مصرف به شهرها برسد.

فرهنگ صحیح مصرف آب در حد حرف باقی ماند

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره به اینکه فرهنگ صحیح مصرف آب در حد حرف باقی ماند، ادامه داد: اتفاق بدی که می‌افتد این است که آبی که اینهمه انرژی برای آن صرف شده است و سدهای زیادی نیز ساخته شد به شکل‌های مختلف در شهرها تلف می‌شود.

عابسی فرهنگ نادرست استفاده از آب را مهم‌ترین چالش‌ها دانست و عنوان کرد: فرهنگ نادرست یعنی در شهرها از فشار آب به عنوان جارو و شستن حیاط و کوچه و خیابان استفاده می‌شود و در بیشتر نقاط نیز فرسودگی و قدیمی بودن شبکه موجب نشست و نشت آب در خیلی از نقاط حتی در آسفالت خیابان‌ها شده است و باید گفت ۱۰ تا ۳۰ درصد آب شبکه در شهرها بر اثر نشت و نشست در شبکه از بین می‌رود.

وی با ابراز تاسف از اینکه به هیچ عنوان آب به درستی مصرف نمی‌شود، افزود: اسراف آب بیشتر از همه در بخش کشاورزی و آبیاری نادرست نمود دارد، آنجا که با روش سنتی بخصوص در مازندران، این آب ساعت‌ها برای آبیاری در زمین کشاورزی و پای درختان هدر می‌رود در حالیکه در بسیاری از نقاط دنیا به صورت قطره‌ای و فشرده آبیاری صورت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه نوشیروانی بابل یادآور شد: آب تصفیه شده‌ای که در شهرها استفاده می‌شود و برای تصفیه و پمپاژ آن هزینه زیادی نیز صرف شده برای شستن خودرو در منازل استفاده می‌کنند که مقدار آب مصرفی آن ۱۰ برابر کارواش است.

تشدید پدیده گرمایش زمین

عابسی اظهار کرد: نشت و مصرف نادرست آب باعث می‌شود هزینه محیط زیستی آب بالا برود و همه اینها سوختن نفت، بنزین و برق و تشدید پدیده گرمایش زمین را به همراه دارد.

وی متذکر شد: وزارت نیرو به سمت مدیریت مصرف حرکت کرده است که آن‌چنان موفق نبود و حتی سازگاری با اقلیم و ادبیات آن در کشور مطرح شده است اما اینکه مثال عینی از آن پیدا کنیم، در ذهن نیست.

عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه نوشیروانی بابل به ارائه راهکار مناسب در این رابطه پرداخت و گفت: وزارت نیرو در بسته‌ای تحت عنوان سازگاری با اقلیم و سازگاری با خشکسالی را پیش‌بینی کرده است و به سمت کشاورزی مدرن و کاهش مصرف آب در صنعت، بهبود شبکه‌ها، تصفیه آب بازاستفاده شده، بهبود کشاورزی گلخانه‌ای، صنعتی و دامپروری صنعتی در حال حرکت است.

عابسی تصریح کرد: کشور ما به دلیل اینکه همیشه خشک بوده است، تجربیات موفقی از قدیم دارد و در مناطق خشک ایران از جمله یزد، سمنان واصفهان سازگاری به نوعی با روح مردم نهادینه شده است اما در نگاه مدرن به اینها توجهی نشد و مشکل ایجاد کرد.

وی یادآور شد: تاریخ آبیاری قنات و کوزه‌ای در مناطق خشک وجود دارد و تجربه ناموفق نیز شهرهای بزرگ و مدرنی است که بدون توجه به این موارد ساخته شد.ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار