پایداری اقتصادی، ارزآوری و تغییر سیمای منطقه از مزایای صنعت گردشگری در حال رشد است اما باید دید که آیا تغییراتی که رخ می‌دهد باعث نابودی سیمای منطقه خواهد شد یا خیر.
کد خبر: ۷۹۶۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ 12 November 2019

یک کارشناس گردشگری گفت: در پی احداث مجتمع‌های تفریحی گردشگری، تغییر کاربری اراضی و در نهایت از بین رفتن زمین‌های مرغوب کشاورزی را در مازندران شاهد هستیم.

محمدرضا اورمزدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سودآور یا زیان‌آور بودن مجتمع‌های توریستی تفریحی یکی از دغدغه‌های فکری بسیاری از افراد و حتی مسئولین کشور است، اظهار کرد: متاسفانه در کنار احداث مجتمع‌های تفریحی و گردشگری اقداماتی چون جنگل‌تراشی، زمین‌خواری، دریاخواری رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: پایداری اقتصادی، ارزآوری و تغییر سیمای منطقه از مزایای صنعت گردشگری در حال رشد است اما باید دید که آیا تغییراتی که رخ می‌دهد باعث نابودی سیمای منطقه خواهد شد یا خیر.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: تغییر کاربری اراضی یکی از مهم‌ترین تغییرات در احداث مجتمع‌های تفریحی گردشگری بوده که متاسفانه باعث نابودی زمین‌های مرغوب کشاورزی می‌شود.

اورمزدی افزود: به روز نبودن قوانین و نظارت ضعیف بر آن از دیگر ضعف‌های جامعه در بحث گردشگری است.

وی با اشاره به نقش پررنگ دستگاه‌های نظارتی گفت: دریافت مجوز و وام در جهت ایجاد منطقه تفریحی و توریستی در درجه اول باید به نفع مردم آن منطقه باشد نه اینکه این موضوع بالعکس عمل شود.

عدم نظارت بر تغییر کاربری‌ها

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه در بعضی از مواقع شاهد تغییر کاربری با عدم نظارت درمجوزها رو به رو می‌شویم، ادامه داد: متاسفانه بسیاری از مراکز بوم‌گردی حتی با دریافت وام چند صد میلیون تومانی به قلیان سراها تبدیل شده است و یا گاهی اوقات مجوزی در خصوص مجتمع تفریحی و توریستی صادر می‌شود اما خبری از مجتمع نیست.

اورمزدی با اشاره به اینکه در کنار تمام اتفاقات خطر زیست محیطی را هم باید به دیگر معایب اضافه کرد، افزود: وقتی محیط زیست روستا، جنگل، دریا و ساحل دستخوش تغییراتی می‌شود که شاید تا صد سال آینده امکان جبران آن وجود ندارد، همان تبعات در پروژه‌های ساختمانی و گردشگری نیز به شیوه صحیح صورت نمی‌گیرد.

کارشکنی بعضی از دستگاه‌های دولتی به بهانه‌های مختلف

وی بیان کرد: کارشکنی بعضی از دستگاه‌های دولتی به بهانه‌های مختلف مزید برعلت شده و درواقع پروژه‌های که به تعویق می‌افتد نکات منفی بسیاری برای مردم، اقتصاد و سیمای آن منطقه دارد مانند پروژه آزاد راه تهران شمال که چقدر این تعویق خسارات زیست محیطی فراوانی را باعث شده است.

عدم عدالت در نظارت

این کارشناس گردشگری گفت: متاسفانه گاهی اوقات نگاه چشم‌پوشی دستگاه‌ها به یک مجتمع و بالعکس نگاه تیزبینانه به مجتمع دیگر اصلا منصفانه نیست.

اورمزدی در ادامه با بیان اینکه مازندارن دارای اکوسیستم بسیار شکننده‌ای است که اگر از دست برود به راحتی ساخته نخواهد شد، یادآور شد: با توجه به پدیده مهاجرت وموضوع خشکسالی و پیش‌بینی کم آبی، طی سال‌های آتی سیل مهاجران از این به بعد در مازندران چندین برابر خواهد شد و می‌توان گفت اگر هم اکنون کنترل منطقی و عدالت‌مند و نظارت محوری صورت نگیرد، این استان به تاراج خواهد رفت.ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار