دبیر تشکل های زیست محیطی مازندران با اظهار این که انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی مشکلی را از کشور حل نمی‌کند، گفت: تنها نتیجه این کار افزایش مصرف‌گرایی زاید بدون توجه به توان تولید و ارزشمندی منابع خواهد بود.
کد خبر: ۷۹۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 11 November 2019

مسعود مولانا یکشنبه شب در نشستی با عنوان توسعه پایدار و نقش سازمان های مردم نهاد در بابل افزود: این که تصور کنیم با انتقال آب خزر به طور کلی مشکل آب شرب و صنعت سمنان برطرف می‌شود یک اشتباه است چرا که با این کار روند مصرف گرائی را افزایش می‌دهیم .

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست که سرمایه های کلان کشور را در طرح انتقال آب دریای خزر هزینه کنیم تا مصرف گرایی را در طرحی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شکست خورده است، افزایش دهیم .

مولانا اظهار داشت: برای انتقال آب بین حوزه‌ای باید ‌نظر جامعه محلی و مبدا را در تصمیم گیری لحاظ کرد و این یک قانون جهانی است که سازمان ملل وضع کرده است. بدون در نظر گرفتن خواسته‌های جامعه محلی یعنی سه استان شمالی اجرای این طرح قابل قبول نیست .

وی با اظهار این که در طرح انتقال آب خزر ۹۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی از بین خواهد رفت و این اقدام برای محیط زیست یک فاجعه است، گفت: در حال حاضر ضرورت دارد احزاب سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا هشدارهای لازم را در خصوص خطرات انتقال آب خزر اعلام کنند.

این فعال زیس محیطی گفت: اگر احزاب خود را خادم مردم معرفی می‌کنند، در حال حاضر بزرگترین خدمت به مردم جلوگیری از تغییر اقلیم و حفظ محیط زیست است و فعالان سیاسی مازندران هم اگر برای توسعه پایدار و حل مشکل پسماند و حفظ محیط زیست استان برنامه ای نداشته باشند، نمی توانند خدمتی برای مردم انجام دهند .

مولانا افزود: تجربه تاریخی صد سال اخیر نشان داد که جا به جایی قدرت در کشور توسعه پایدار به ارمغان نمی‌آورد بلکه توسعه پایدار باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود، چنان که اگر کشورهای اروپایی به پیشرفت رسیدند نتیجه تلاش جامعه مدنی بوده و گرنه با جا به جایی افراد مشکلی حل نخواهد شد و توسعه پایدار شکل نمی‌گیرد .

وی ادامه داد: امروز همه فعالان مدنی و اجتماعی باید فرهنگ استفاده درست از منابع و انرژی را در جامعه نهادینه کنند و اجازه ندهند مصرف گرایی بیش از این در کشور افزایش یابد .

مولانا گفت: اگر ما به دنبال توسعه پایدار هستیم این توسعه باید به صورت هماهنگ در بخش اقتصادی ،اجتماعی ، سیاسی ، محیط زیست و حفظ حقوق برای نسل بعد باشد که در غیر این صورت توسعه پایدار حاصل نمی شود .

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر سازمان های مردم نهاد یک دوران طلایی را پیش رو دارند چون حرف‌هایی را مطرح می کنند که پذیرش آن برای مردم قابل قبول است و تردیدی نیست که در ۱۰ سال آینده قدرت نهادهای مدنی در ایران ۱۰برابر می شود چون طرف مقابل سوختش تمام شد و حرف تازه ای برای گفتن به مردم ندارد .

این نشست به دعوت حزب ملت ایران شاخه بابل در دفتر این حزب برگزار کرد.

 

برچسب ها: انتقال آب خزر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار