پای توافق پنهانی در میان است؟
اکنون که رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در حال عزیمت به ایران برای نظارت بر حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست، درباره ریشه‌ها و چرایی این اتفاق بایستی عمیق‌تر نگاه کرد.
کد خبر: ۷۹۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸ 10 November 2019

 در خبرها عنوان شده که جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای دومین بار در یک سال اخیر،‌ قرار است وارد ایران شود. هر دو بار هم یک موضوع واحد داشت؛ حضور بانوان در ورزشگاه‌ها.

 فارس،در نوبت اول،‌ رئیس اروپایی فیفا که مشهور به رویکردهای اقتصادی و بازاریابی در فوتبال است، در دیدار پرسپولیس و کاشیماانتلرز ژاپن به تهران آمد تا نظاره‌گر نبرد نهایی لیگ قهرمانان آسیا باشد. جایی‌که او از جایگاه شیشه‌ای ورزشگاه آزادی تهران پایین آمد و از نزدیک به سکوهای طراحی شده برای حضور بانوان رفت. یک نمایش دیدنی و جذاب برای او که خود را فاتح این موضوع می‌دانست؛ با ژست‌های مختلف و جذابش برای عکاسان. اما این نقطه، آغاز ماجرایی بود که این روزها، در حال آشکار شدن ابعاد و زوایای پنهان آن برای همگان است.

* توافقات پنهان برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها؟

آن دیدار، نقطه آغازینی برای اینفانتینو و آنهایی بود که در پس این ماجرا، در پی رسیدن به اهدافی خارج از مستطیل سبز بودند. اتفاقی که به سرعت رنگ و بوی فشار به فدراسیون فوتبال و دستگاه های اجرایی ورزش کشورمان را به خود گرفت و تبدیل به مطالبه‌ای جدی شد. البته، در این بین، روایت‌هایی نیز از دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران با رئیس فیفا به بیرون آمد که هرگز تائید یا تکذیب نشد؛ وعده حل موضوع!

روایتی که اگرچه واکنشی رسمی در پی نداشت و مسکوت ماند، اما پیگیری روند ماجرا در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که در حال گرفتن شکل اجرایی به خود است. اتفاقات و نامه‌نگاری‌هایی در آستانه دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان برابر کامبوج در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، ناگهان از ضرب‌الاجل و تهدید ضمنی به محرومیت می‌گفتند. نتیجه نیز مشخص است؛ حضور بانوان در ورزشگاه آزادی با فشار بیرونی. فقط چند دقیقه از پایان بازی ایران و کامبوج نگذشته که بیانیه اینفانتینو در رسانه‌ها منتشر می‌شود و نام خود را پای این اتفاق می‌زند. این پیام مکتوب، سوالی بی‌جواب را ایجاد می‌کند؛ تفاهم یا توافق گام به گام؛ اما پنهان؟

* وقتی اینفانتینو وارد امور داخلی ما هم می‌شود!

اما این دیدار نقطه پایان حضور و بروز رئیس اروپایی فیفا در تصمیم‌سازی‌های فوتبال ایران نیست. او این بار پا را درازتر می‌کند و به یک باره از حضور بانوان در دیدارهای داخلی لیگ می‌گوید؛ البته با نظارت خودش! اتفاقی که نشان می‌دهد در چنین موضوعی که مشخصا داخل در امور داخلی کشور است، خود را محق می‌داند و برای اجرایی شدن تصمیم، نقش ناظر میدانی را می‌گیرد؛ اتفاقی که مانندی برای آن را یا نمی‌توان یافت یا بسیار نادر است.

"حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، الزامات و موانع آن"، سرفصلی است که در جای خود بایستی مورد بررسی قرار گیرد که نیازمند یک توجه واقع‌بینانه، میدانی و کارشناسی توسط داخلی‌هاست؛ اما تصمیم‌سازی یک شخص خارجی در فوتبال ایران، در چه قالب و چهارچوبی قابل ارزیابی است؟ آیا توافقات پنهانی در دیدارهای صورت گرفته با برخی مقامات ارشد، انجام شده که اینک اینفانتینو را اینگونه یکه‌تاز کرده است؟ چه اتفاقی روی داده که شاهد دخالت یکجانبه و افسار گسیخته رئیس فیفا در این موضوع هستیم؟ و ...

سوالات بسیاری پیشروی دلسوزان و علاقه‌مندان به فوتبال قرار دارد که منتظریم تا مقامات مسئول در دستگاه ورزش و فدراسیون به آنها پاسخ دهند و در عمل نیز شاهد رفتاری در شان باشیم. این ورود و مطالبه‌گری رئیس یک سازمان بین‌المللی در امور داخلی یک کشور، ابهامات زیادی را ایجاد کرده که بدان مفصل خواهیم پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار