حال عمومی آیت‌الله نوراله طبرسی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه ساری که به دلیل ضایعه مغزی در بیمارستان کسری تهران تحت عمل جراحی قرار گرفت، رضایت بخش اعلام شد.
کد خبر: ۷۹۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴ 06 November 2019

دکتر محمد مهدی ناصحی که نسبت خانوادگی با نماینده ولی فقیه در مازندران دارد، عصر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل تثبیت وضعیت جسمی آیت الله طبرسی ایشان از بخش مراقبت های ویژه خارج و به بخش عمومی انتقال یافت.
وی اضافه کرد: عمل جراحی ادامه برنامه درمان تکمیلی امام جمعه ساری است که پیش از این از سوی پزشکان معالج در بیمارستان تهران انجام شده بود.
آیت الله طبرسی پیش از بستری شدن در بیمارستان تهران برای درمان از سمت نمایندگی ولی فقیه در استان مازندران که حدود ۲۰ سال آن را بر عهده داشت، استعفا کرد و اواخر هفته جاری آیین تجلیل از خدمات ۴۰ ساله ایشان در کسوت امام جمعه شهر ساری و دو دهه نمایندگی ولی فقیه با حضور آیت الله گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و حجت الاسلام علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در استانداری مازندران برگزار می شود.

نورالله طبرسی در فروردین ۱۳۱۹ شمسی در روستای «سوچلما» بخش هزار جریب مازندران از توابع شهرستان نکا متولد شد. پدر وی حسن طبرسی سوچلمایی فرزند آخوند ملا یدالله از علمای سرشناس هزار جریب بود. حسن طبرسی از علمای برجسته مازندران و منطقه هزار جریب بود که پس از تحصیلات در حوزه علمیه مشهد مقدس و نجف اشرف به مازندران مراجعت کرد. وی در اواخر عمر در شهرستان ساری مقیم شده بود و در مسجد شاه غازی سابق و سجاد فعلی مشغول امامت و فعالیت‌های دینی بود.

نورالله طبرسی تا سن حدود دوازده سالگی و در روستای خود سوچلما در مکتب خانه قرآن خواندن و نوشتن را فرا گرفته و پس از آن در حوزه علمیه کوهستان و در خدمت کوهستانی و در آن مدرسه قسمت اعظم جامع المقدمات، ادبیات عرب و صرف و نحو را فرا گرفته و به مدت دو سال در آن حوزه حضور داشت.

پس از دو سال تحصیل در کوهستان راهی حوزه علمیه قم شده و در آنجا حدود بیست سال مشغول تحصیل علوم دینی بود. سطوح مقدماتی و عالیه را در نزد استادان و مدرسینی همچون اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی؛ مکاسب و کفایه را در خدمت فاضل لنکرانی و مشکینی و سلطانی طباطبایی و بروجردی و اساتیدی همچون جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و دیگران خواند.

وی از آغاز انقلاب در سال ۴۲ به صف مبارزه با دولت وقت پیوسته و با شرکت در تظاهرات مردم قم و تمامی فعالیت‌های سیاسی مرسوم و متداول، از پیشگامان عرصه مبارزه محسوب می‌شود. وی همچنین یکی از دست اندرکاران مراسم استقبال از امام خمینی به قم پس از فاجعه مدرسه فیضیه و بازداشت وی در تهران بود.

طبرسی بعدها از قم مهاجرت کرد و در سال ۱۳۵۲ در ساری مقیم شد و در شهرستان ساری به فعالیت‌های سیاسی و مذهبی پرداخت. در ابتدای انقلاب اسلامی با سرپرستی مصطفی صدوقی کمیته انقلاب اسلامی در ساری تشکیل داد که اداره امور شهری را به عهده داشت. نورالله طبرسی در طول جنگ هشت ساله با عراق به فعالیت‌های پشتیبانی از جنگ می‌پرداخت. بارزترین نقش وی در کنار هادی روحانی در مرحله سازندگی، بازسازی سوسنگرد بوده است.

وی در سال ۱۳۵۹ از سوی امام خمینی به عنوان امام جمعه دائم ساری و در سال ۷۸نماینده ولی فقیه در استان مازندران منصوب شد و سرانجام در نهم آبان سال ۱۳۹۸ به دلیل بیماری از این سمت استعفاء داد. او همچنین در دو دوره از سوی مردم استان مازندران به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد. وی در ۲۷ سالگی (سال ۱۳۴۶) ازدواج نموده و دارای چهار دختر و سه پسر می‌باشد.

پرواپیشگان در کلام امیرالمومنین، خطبه متقین و آیینه هدایت از تالیفات آیت الله نورالله طبرسی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار