پوریا جراحی مربی بدنساز فوتبال کشور به مقایسه اجمالی ای میان روش های ثبت آمار در ایران و اروپا پرداخته است.
کد خبر: ۷۹۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲ 03 November 2019

ورزش سه: در فصل جاری لیگ برتر فوتبال ایران بیش از نیمی از تیمها از GPS استفاده می کنند. استفاده از GPS باعث شده آمار تیم‌های فوتبال ایران با فوتبال روز دنیا مقایسه شود. برای نمونه وحید حیدریه بازیکن فولاد سرعتی بیش از 35 کیلومتر بر ساعت ثبت کرده و این عدد بیشتر از بهترین رکورد سرعت در لالیگا، جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا است.

اما آیا مقایسه درست است؟ نه!

در تمام استادیوم های لیگ برتر انگلیس، یک سیستم متشکل از 6 دوربین نیمه اتوماتیک برای آنالیز بازی‌ها نصب شده و تمام بازی‌ها با استفاده از این سیستم به نام تراکاب (Tracab) تجزیه و تحلیل می شوند. در واقع اطلاعات استخراج شده بر اساس یک سیستم واحد و یکسان انجام می شود و مقایسه بین آنها قابل قبول است. اما هنگامی که قرار باشد اطلاعات سیستم با دستگاه دیگری مانند GPS مقایسه شود، قابل پذیرش نیست.

تحقیقات علمی ثابت کرده اند مقایسه اطلاعات استخراج شده بین دستگاه‌های مختلف با اختلاف قابل توجهی همراه است. برای نمونه مقایسه اطلاعات سیستم آنالیز ویدئویی PRoZone با دستگاه جی پی اس Catapult نشان داد در فاکتور سرعت 40 درصد اختلاف وجود دارد! یا مقایسه سیستم آنالیز ویدئویی State Sport با دستگاه GPS Sport، اختلاف قابل توجه بین آنها را در عملکرد سرعت نشان داده است.

به عبارت ساده در مقایسه اطلاعات بین دستگاههای مختلف، ابتدا بایستی اختلاف بین آنها بررسی شود و صرفا تفسیر بدون در نظر گرفتن این تفاوت ها، مبنی و پشتوانه علمی ندارد. در فوتبال ایران تا زمانی که یک سیستم واحد و یکسان وجود نداشته باشد (حتی بین دستگاههای مختلف GPS هم اختلاف اساسی وجود دارد) مقایسه بین تیم‌ها شدنی نیست. با این وجود، این اطلاعات بسیار هم کاربردی خواهد بود به ویژه اگر این مقایسه ها در درون تیم و عملکرد بازیکنان با خودشان انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار