در بسیاری از مناطق خوزستان فرا رسیدن ماه "ربیع" را مبارک می‌دانند و پایان ماه "صفر" را جشن می‌گیرند. این یک سنت قدیمی است که اهالی، فرا رسیدن ربیع را به یکدیگر شادباش و تبریک بگویند. حالا چند سالی است که نوجوانان مناطقی از شادگان برای جشن گرفتن ربیع، لاستیک آتش می‌زنند و به اصطلاح، نحسی صفر را دود می‌کنند که به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان موجب آلودگی زیست محیطی منطقه می‌شود. وی پیشاپیش از اهالی خواسته است امسال برای جشن گرفتن ربیع، نهال بکارند.
کد خبر: ۷۹۲۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 29 October 2019

رحیم مجدمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با اشاره به ایام پایانی ماه صفر و آغاز ماه ربیع، اظهار کرد: در دو سه سال اخیر برخی از نوجوانان شادگان به میمنت فرارسیدن ماه ربیع و پایان ماه صفر اقدام به آتش زدن لاستیک خودرو در منازل، محله‌ها و در مجاورت جاده‌ها می‌کنند تا از این طریق پایان ماه حرام و آغاز ماه بهار را به همگان اطلاع دهند. این اقدام تنها توسط نوجوانان انجام می‌شود و به عنوان رسم مردم شادگان تلقی نمی‌شود.

وی این اقدام را نوعی تخلف زیست محیطی دانست و افزود: سوختن کربن موجود در لاستیک منجر به تولید گاز کشنده منوکسید کربن و فلزات سنگین می‌شود و آلودگی گسترده‌ای در هوا ایجاد می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان بیان کرد: این افراد پس از سوزاندن لاستیک خودرو، آهن موجود در لاستیک را نیز می‌فروشند. یعنی هم نحسی ماه صفر را با آتش زدن لاستیک دود کرده‌اند و هم از آهن موجود در لاستیک استفاده مالی می‌کنند.

مجدمی تصریح کرد: آلودگی‌های ناشی از این اقدام برای کلیه شهروندان مضر است و خطری جدی نیز برای لایه اٌزون دارد بنابراین به جای این اقدام می‌توان کاشت نهال و یا درختان بومی را جایگزین این اقدام کرد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: محیط زیست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار