سکوت استاندار مازندران در این زمینه ، این شائبه را تقویت نموده است که شاید مدیریت ارشد استان موافق این طرح است . مسئله انتقال آب دریای خزر برای آینده استانهای شمالی مسئله ای حیاتی است و هرگز نمی توان در پرتو نگاه سیاسی و پوپولیستی به آن نگریست.
کد خبر: ۷۹۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵ 26 October 2019

به گزارش تابناک مازندران، بی تردید باید گفت مسئله انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران یکی از چالش های بنیادین توسعه برای استان مازندران است که با وعده رئیس جمهور به همشهریانش و همچنین موافقت سوال برانگیز سازمان حفاظت محیط زیست کلید خورد.
بر اساس این گزارش، طبق اعلام نظر تمامی کارشناسان غیردولتی و دانشگاهی ،انتقال آب دریای خزر به سمنان دارای آثار مخرب زیست محیطی برای استانهای شمالی است و این مسئله بارها در اظهارات نمایندگان استانهای شمالی و کارشناسان غیردولتی مورد تاکید قرارگرفته است. متاسفانه این بار هم مازندران در آستانه قربانی شدن بواسطه بازیهای سیاسی و تصمیمات بی منطق سیاسیون قرارگرفته و درحالیکه همه دانشمندان و اساتید برجسته دانشگاهها بر مخرب بودن این پروژه تاکید دارند ، شماری از سیاسیون نگاه نامهربان خود را باردیگر بر خطه شمال زوم نموده و با تصمیمات غیر علمی خود قصد دارند مهلک ترین ضربه را بر پیکر نحیف این گستره زیبا وارد سازند.
با این وجود، سکوت استاندار مازندران در این زمینه ، این شائبه را تقویت نموده است که شاید مدیریت ارشد استان موافق این طرح است و حتی عده ای براین عقیده اند که پیش شرط رئیس جمهور و وزیرکشور برای انتصاب احمد حسین زادگان به سمت استاندار مازندران ،تسهیل پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان بوده است.در چنین شرایطی انتظار قاطبه مردم استان از نماینده عالی دولت آن است که منافع مردم را فدای ملاحظات سیاسی نکند و بصورت کاملا شفاف نظر خود را در این خصوص اعلام نماید.آنچه مسلم است ادامه سکوت استاندار در باره این موضوع،قطعا تقویت کننده بسیاری از شائبه ها و شایعه ها خواهد بود که به سود هیچکس نخواهد بود. به اعتقاد کارشناسان، زیست بوم استان مازندران در پیوستگی کامل با اکوسیستم دریای خزر تعریف می شود و اساسا هویت بخشی به اقلیم مازندران متاثر از موجودیت گستره آبی دریای خزر است که هم اکنون بواسطه مسئولیت ناپذیری مدیران شهری ، استانی و کشوری از چالشهای زیست محیطی عدیده ای رنج می برد.
بی شک استان مازندران در بسیاری از جهات قربانی بده بستانهای سیاسی و البته غیرعلمی در سطوح مختلف بوده است و یکی از مهمترین دلائل توسعه نیافتگی این استان مستعد را نیز باید در همین چالش بررسی نمود. شهروندان استان انتظاردارند مقامات استان بیش از آنکه به ملاحظات سیاسی کوتاه مدت ناشی از جایگاه اداری خویش بیاندیشند به فکر منافع درازمدت ساکنان این خطه مظلوم باشند که نه از دلار 7تومانی نصیبی شایسته برده اند و نه از نفت 120 دلاری!
خلاصه کلام اینکه؛ مسئله انتقال آب دریای خزر برای آینده استانهای شمالی مسئله ای حیاتی است و هرگز نمی توان در پرتو نگاه سیاسی و پوپولیستی به آن نگریست. درچنین شرایطی از همه مقامات ارشد استان و صاحبان تریبون به خصوص از استاندارمازندران انتظار می رود بصورت جدی و شفاف به این مسئله ورود پیداکنند و در دفاع از منافع عمومی استان از شهروندان عقب نمانند.

*کوروش غفاری چراتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار