زن روستایی در چرخه تولید مواد غذایی نقش اصلی را دارد
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: زن روستایی در چرخه تولید مواد غذایی به عنوان اولین گام این فرآیند نقش اصلی را دارد و بسیار قدرتمند با تاب آوری بالا و با همت عالی در کنار همسران خود فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸ 18 October 2019

اطهره نژادی در اولین گردهمایی بزرگ زنان حامی محیط زیست با موضوع اصلاح فرهنگ مصرف گامی در جهت توسعه پایدار توسط جمعیت تلاشگران فرهنگ و توسعه که در سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار شد، اظهار کرد: دلنگرانی‌های مربوط به محیط زیست از دهه ۱۹۷۰ میلادی به صورت خاص آغاز و همچنان ماندگار است و روز به روز این نگرانی‌ها به دلیل کاهش ظرفیت زمین به واسطه کارهای نامناسب بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کشوری در دنیا وجود ندارد که قوانین و مقررات در مورد محیط زیست نداشته باشد چرا که برنامه، مدیریت‌ها، قوانین و استراتژی راهبردی بخشی از برنامه توسعه کشورها است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور خاطرنشان کرد: محیط زیست را حق همه مردم است و همه افراد با هر گرایش، مذهب و فرهنگی حق استفاده از محیط زیست را دارند بنابراین باید آموزش محیط زیستی نه به معنای آموزش آکادمیک بلکه به معنی آموزش مفاهیم حفظ محیط زیست در جامعه ترویج پیدا کند.

نژادی افزود: ارتقای آگاهی مردم جامعه باید در اطلاع کلی همه افراد در حفاظت و تخریب محیط زیست، مصرف گرایی و هماهنگی در مورد اهمیت زمین صورت گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه امروز ما ازاین مسئله که اجازه دهیم زنان خودشان را ثابت کنند، گذشته است، گفت: جامعه امروز ما نیازمند بهره‌وری ۱۰۰ درصد از سرمایه انسانی است که زنان نیمی از این سرمایه را تشکیل می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور ادامه داد: تشکل‌های اجتماعی در قالب سمن‌های اجتماعی یکی از بهترین مکان هایی است که حضور زنان می‌تواند در قالب مطالبه‌های اجتماعی شکل بگیرد.

نژادی یادآور شد: میانجی رابط ، بالا بردن آگاهی‌های جمعی و کارکرد ایجاد فشار از سه کاردکرد یک جنبش اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌ها ناظر بر فعالیت‌های دولت باشند، تصریح کرد: تشکل‌ها خود را با گرفتن ۵ تا ۱۰ میلیون از دولت در تجهیز منابع مالی وام دار نکنند که نتوانند نظارت صحیح خودرا انجام دهند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور با بیان اینکه تغییر در تقاضا بحث عمده‌ای که به طور خاص در مازندران باید به نوع دیگری برخورد شود، بیان کرد: فقط به تعداد مازندارنی‌ها زباله و شیرآبه نداریم چراکه در زندگی شخصی در مدیریت تقاضا برای کنترل تفکیک‌ها باید دقت شود و تغییر رفتا ر از طریق تغییر فرهنگ رفتار مسئولانه انجام گیرد.

زنان به عنوان اولین مربی بشریت در جهان هستند

مهدی جهانشاهی مدیرعامل سازمان تلاشگران فرهنگ و توسعه مازندران نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه زنان ثابت کردند در طول تاریخ از صدر اسلام تا کنون می‌توانند فصلی از تاریخ را به نام خودشان رقم برنند، اظهار کرد: حضرت خدیجه با انجام فعالیت‌های اقتصادی خود دررسالت پیامبر عظیم‌الشان اسلام، حضرت فاطمه(س)و حضرت زینب(س)با سخنرانی‌ها و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در روشنگری‌هایی که در عرصه اجتماعی و سیاسی داشتند، خدمات اثرگذاری را از خود بجای گذاشتند.

وی افزود: بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس شیر زنانی که به واسطه تشویق و حمایت از مردان و پسران خود را به جبهه‌های نبرد فرستادند و بعد با پیکر شهیدان با افتخار وداع کردند و باید به چنین شیر زنانی افتخار کرد.

مدیرعامل سازمان تلاشگران فرهنگ و توسعه مازندران تصریح کرد:همانگونه که درشرایط نا متعادل و بحرانی زنان دوشادوش مردان فعالیت کردند، بی انصافی است که در شرایط آرام و پایدار زنان را به حاشیه برانیم و از ظرفیت آنها استفاده نکنیم.

جهانشاهی با بیان به اینکه باید از تمام ظرفیت زنان استفاده شود، خاطرنشان کرد: اکنون کمترین فعالیت‌ها درحوزه اشتغال، اقتصادی، ورزشی، اجتماعی و سیاسی مربوط به زنان است که این مسیر باید اصلاح شود.

وی با اشاره به کارگیری از ظرفیت های بانوان و مردان به تساوی گفت: همان طور که ممکن است در جایی مردان توانمندی بهتر داشته باشند در مقابل جایی توانمندی زنان برتر است بنابراین باید تناسب بهره‌مندی از ظرفیت‌های خداوندی و اجتماعی زنان به درستی به کار گرفته شود.

مدیرعامل سازمان تلاشگران فرهنگ و توسعه مازندران ادامه داد: زنان در فرهنگ سازی و اصلاح برخی رویه های غلط در جامعه می توانند به شدت اثرگذاربوده و گره بزرگی از مشکلات کشور را برطرف کنند.

جهانشاهی شدت فرهنگ غلط در مصرف و بد مصرفی را بسیار فاجعه آمیز دانست و افزود: براساس آمارهای جهانی کشور ایران از لحاظ بد مصرفی رتبه یک در دنیا، مصرف آب ۳ برابر مصرف جهانی، انرژی ۳ برابر مصرف جهانی، دور ریز غذا برابر گزارش سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی رتبه یک در دنیا اعلام شده که این آمار برازنده کشوری که با این تمدن و عقبه فرهنگی نیست.

جهانشاهی بیان کرد: زنان به عنوان اولین مربی بشریت و کسی که بنیان و اساس خانواده ه بواسطه حضورو وجودش شکل می‌گیرد و استفاده از ظرفیت، کمک و توانمندی اجتماعی زنان با ورود در اصلاح الگوی مصرف در جامعه می‌توان مشکل عظیم کشور را حل کرد.

وی با بیان اینکه اصلاح فرهنگ مصرف اثرات مثبت زیادی را برای کشور دارد، یادآورشد: حفظ و خدمت به محیط زیست، اقتصاد خانوار، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی همه اثرات مثبت است.

انتقال آب دریای خزربه سمنان چالش اصلی مازندارن

مدیرعامل سازمان تلاشگران فرهنگ و توسعه مازندران در ادامه زباله و انتقال آب دریای خزربه سمنان را دغدغه و چالش اصلی مازندارن دانست و گفت: با توجه به اینکه سفره مازندارنی‌ها برای همه ایران پهن و هیچ کوتاهی در این مورد نداشتند اما بی‌انصافی است برای رفع مشکلات این استان به صورت منطقه‌ای و استانی عمل شود.

جهانشاهی با اشاره به اینکه زباله مازندارن معظل بزرگی که به حیات مردم و طبیعت مازندارن را به خطر انداخته است، تصریح کرد: نفوذ شیرابه‌ای زباله از بالادست به سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل دفن غیر بهداشتی و همچنن با برداشتی که از این سفره‌های زیر زمین انجام و به خورد مردم داده می‌شود، حیات مردم مازندران را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه زباله مازندارن نیاز به بودجه ملی دارد ونمی‌توان با بودجه‌های استانی مشکل را حل کرد، اظهار کرد: ۵۰ درصد از زباله استان متعلق به مسافران، گرشگران و غیربومی‌ها است و وقتی زباله مربوط به تمام ایران است بنابراین نگاه به مازندران باید در این حوزه ملی شود.

مدیرعامل سازمان تلاشگران فرهنگ و توسعه مازندران با اشاره به اینکه انتقال آب دریای خزربه سمنان موضوعی که مردم مازندران را ناراحت و برخی نمایندگان را مجبور به اعتراض کرد، خاطرنشان کرد: سمنان پاره‌ای از ایران و مردمانش برای ما عزیز است اما راه‌حل مشکل کمبود آب سمنان با انتقال آب دریای خزر نیست بلکه به واسطه مدیریت مصرف قابل حل است.

جهانشاهی ادامه داد: کارشناسان مستقل غیر دولتی نسبت به این موضوع اعلام خطر مراتب را به اطلاع ریاست جمهور رساند و در این گردهمایی هم به واسطه امضایی که پای این طومار زده می‌شود، این دغدغه را اعلام می‌کنیم.

وی یادآورشد: سازمان مردم نهاد تلاشگران توسعه که برای اولین بار در کشور با موضوع اصلاح الگوی مصرف و حفظ محیط زیست تاسیس شد، متعلق به تک تک مردم است و از همه مردم ایران برای حضور فعال و موثر دعوت می‌شود.

به گزارش ایسنا، پس از پایان گردهمایی توسط بانوان نوری در اولین گردهمایی بانوان حامی محیط زیست در دفاع از دریای خزر و معضل زباله طوماری امضا شد که در این طومار راهکاری جهت رفع معضل زباله و همچنین در خصوص انتقال آب دریای خزر در هشدار داده شد و رفع مشکل کم آبی در برخی نقاط کشور را مدیریت مصرف اعلام کردند و همچنین امضاء کنندگان اعلام کردند که نمی‌شود از مواهب و ظرفیت‌های مازندارن استفاده ملی شود اما چالش‌ها و مشکلات آن با بودجه‌های شهرستانی و استانی حل کرد.

یرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار