مدیرکل صنعت، معدن، تجارت مازندران گفت: براساس جلسه‌ای که روز گذشته با موضوع بررسی مشکلات شرکت فولادین ذوب آمل با حضور وزیر صمت و مسئولان خودروسازی داشتیم، خودروسازان تعهد کردند که در روزهای آینده بخشی از مواد اولیه شرکت فذا تامین و برخی از مطالبات آن پرداخت شود.
کد خبر: ۷۸۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸ 15 October 2019

حسینقلی قوانلو روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا نشست روز گذشته مدیران استان مازندران و شرکت فذا را با وزیر صمت و مدیران خودرو ساز رضایت بخش توصیف کرد و افزود: در روزهای آینده بخش قابل توجهی از مشکلات مواد اولیه و مطالبات فولادین ذوب آمل برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به حضور مدیران ایران‌خودرو به عنوان مصرف کننده ۹۰ درصد محصولات شرکت فولادین ذوب آمل در جلسه روز گذشته افزود: مشکلات پیش آمده برای شرکت فذا ناشی از بدهی‌های سنگین ایران‌خودرو و همچنین کاهش فروش خودرو است.

مدیرکل صمت مازندران با اشاره به کمبود قراضه به عنوان مواد اولیه کوره های شرکت «فذا»، گفت: بنا به وعده مدیران ایران خودرو در روزهای آینده بخشی از نیاز قراضه شرکت تامین می شود تا شرکت به چرخه تولید بازگردد.

قوانلو همچنین به مطالبات حدود ۴۰ میلیارد تومانی شرکت فذا از ایران‌خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از مطالبات نیز در کوتاه ترین زمان پرداخت خواهد شد تا هزینه ها و پرداخت حقوق کارگران شرکت فولادین ذوب با مشکل روبرو نشود.

وی همچنین در مورد شایعه قطع ارتباط تدریجی ایران‌خودرو با شرکت فذا گفت: این مسئله شایعه است زیرا به بیان مدیرعامل جدید ایران‌خودرو مشکل کاهش فروش و بدهی های سنگین ایران ‌خودرو که منجر به کاهش سفارشات شده است و نه تغییر تامین کننده قطعه.

مدیرکل صمت مازندران همچنین به قطعات ساخته شده به ارزش ۳۰ میلیارد تومان که در انبارهای شرکت فولادین ذوب آمل دپو شده اشاره کرد و افزود: مسئولان ایران ‌خودرو قول دادند این میزان قطعه را در هفته های پیش رو بارگیری و به تهران منتقل کنند.

قوانلو اضافه کرد: مسئله چک های بی محل ایران‌خودرو نیز یکی دیگر از مشکلات شرکت فذا است که وزیر صنعت،معدن و تجارت کشور و مسئولان ایران‌خودرو در این زمینه قول همکاری دادند.

وی همچنین در مورد چک های بی محل ایران‌ خودرو که نزد ادارات مازندران است گفت: از همه طرفین می خواهیم که خویشتن داری کرده و برای مدتی صبور باشند.

مشکل فولادین ذوب آمل سرمایه گذاری تک بعدی است

مدیرکل صمت مازندران تاکید کرد: ضربه ای که امروز شرکت فولادین ذوب آمل با آن مواجه است ناشی از سرمایه گذاری تک بعدی و به اصطلاح ریختن تمامی تخم مرغ ها در یک سبد است.

قوانلو تاکید کرد: متاسفانه مدیران و سرمایه گذاران شرکت فذا تنها بر تولید برای شرکت ایران‌خودرو تکیه کردند که در اقتصاد امروز ریسک بالایی دارد و مشکلات امروز نیز ناشی از همین ریسک است.

به گفته او اقدامات پیش رو در کوتاه مدت مشکلات شرکت فولادین ذوب آمل را بر طرف خواهد کرد، اما این شرکت نیازمند راه حل های بلند مدت است .

وی بر گسترش و تنوع تولید شرکت فذا برای صنایع مختلف تاکید کرد و گفت: اگر این شرکت می خواهد در بلندمدت با مشکلات از این دست مواجه نشود باید توازن جدیدی برای تولیدات خود ایجاد کند.

شرکت فولادین ذوب آمل از معدود کارخانه های کشور در صنعت قطعه سازی محسوب می شود که پایه فعالیت آن بر مبنای نیاز خودروسازی کشور تامین و استقرار یافته است.

این شرکت در بهترین شرایط سالانه حدود ۸۰ هزار تن قطعات چدنی و فولادی برای صنعت خودروسازی تولید می کند که ۹۰ درصدآن مربوط به شرکت خودروسازی ایران‌خودرو است.

فولادین ذوب آمل با اشتغال یکهزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم به عنوان بزرگ ترین شرکت قطعه سازی ایمنی و فوق ایمنی در مجموعه سازی اکسل کشور است که بر اساس مواد اولیه قراضه تامین شده از سوی خودروسازان فعالیت و تعداد زیادی از قطعات فولادی و چدنی نشکن ، چـدن خاکسـتری و چدن آلــیاژی را برای خوردوهای پژو و سمند، نیسان ، پراید و رنو تولید می کند. این قطعات اکسل ، دیسک ترمز ، کاسه چرخ ، کالیبر ، میل لنگ ، منیفولد دود موتور ، فلایویل ، توپی ، پوسته جعبه فرمان و سگدست را شامل می شود.

بنا به تعهدات ایران‌خودرو ، این کارخانه ماهانه چهار هزار تن آهن قراضه به عنوان مواد اولیه به شرکت فذا تحویل می داد که به گفته مسئولان فذا حدود سه ماه است که این مواد اولیه به دست شرکت نرسیده است .

همچنین در هفته های اخیر سطح فعالیت شرکت فولادین ذوب آمل بیش از ۸۰ درصد کاهش تجربه کرد که به گفته کارگران و حتی مسئولان این شرکت در تاریخ این کارخانه سابقه نداشت.

علاوه بر این کاهش فعالیت شرکت فولادین ذوب آمل در نتیجه فقدان عمل ایران‌خودرو به تعهداتش شایعاتی مبنی بر توقف کار و تعطیلی شرکت درپی داشت که از سوی مسئولان شرکت تکذیب شد.

با توجه به این که بیش از ۹۰ درصد تولیدات این مجموعه برای یکی از شرکت های خودروسازی کشور است ، کارگران شاغل و منابع مدیریتی مجموعه کاهش سطح تعامل این خودرو ساز در تامین قراضه برای مواد اولیه و همچنین پرداخت بدهی های معوقه را سبب رقم خوردن وضعیت کنونی می دانند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار