مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران از لایروبی و اصلاح ۱۰۰ کیلومتر از مناطق آسیب پذیر مسیر رودخانه‌های مهم استان در سال جاری خبر داد و گفت: سیلاب روز گذشته در غرب استان نیز خسارتی نداشته است.
کد خبر: ۷۸۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵ 14 October 2019

ابراهیم یخکشی روز دوشنبه در گفت و گو یی افزود: بعد از سیل اواخر سال گذشته و اوایل امسال با شناسایی نقاط آسیب پذیر در رودخانه های مهم چشمه کیله ، تلار، تجن و بابلرود اصلاح مسیر و لایروبی ۱۰۰کیلومتر انجام شد که همچنان ادامه دارد.

وی افزود : به رغم کمبود اعتبارو طلبکاری پیمانکاران، ماشین آلات و تجهیزات آنان مشغول لایروبی و طرح های تثبیت حریم و دیواره سازی رودخانه ها در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برابر سیلاب پائیزه تاکید کرد و گفت که یکی از مهمترین راهکارهای مشارکت مردم در مدیریت سیلاب پاکسازی سردهنه پل‌ها و زمین‌های کشاورزی در پائین دست و بالا دست استان است.

یخشکی تاکید کرد :زهکش های مسدود شده در محدوده شهرها، روستاها و اراضی کشاورزی باید بازگشایی شوند تا در صورت بارش های پائیزی مشکلاتی بوجود نیاید.

وی اظهار داشت: با اجرای طرح‌های پیشگیرانه نظیر سیل‌بند، دیوار ساحلی و لایروبی رودخانه‌ها بارندگی پائیزی حدود ۲۰۰میلی متری روز گذشته در غرب استان خسارتی را در پی نداشته است.

وی با بیان این که تجربه نشان داده است که خطوط لوله آب، گاز، نفت و خطوط انتقال برق به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که از مسیر کوه ، جنگل و رودخانه ها مازندران عبور می کند و همواره در مناطق آسیب پذیر و سیلاب قرار دارند، گفت: کارشناسان باید نسبت به بازمهندسی آن اقدامات لازم را انجام بدهند.

در استان مازندران ۱۲۰ رشته رودخانه اصلی و فرعی که بیشتر آن از وسط شهرها و روستاها می گذرد حدود ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان را به روش های مختلف مشروب می کند.

بیشتر رودخانه های مازندران سردهنه های سنتی دارند و این سردهنه ها از این حیث مهم است که با بالا آمدن آب، بستن آن دشوار می شود و در صورتی که نتوانیم آن را مهار کنیم، آب در زمین های کشاورزی و منازل مردم سرازیر شده و خسارت های سنگینی را بر جای می گذارد.
از سویی دیگر بیشتر پل های روی رودخانه های مازندران عرض کمی داشته و گوشواره های آن افتاده است که این امر در زمان افزایش بارندگی باعث انباشت رسوب و بالا آمدن سطح آب ها و جاری شدن آب رودخانه در معابر و خیابان ها می شود.

طبق اعلام رسمی شرکت آب منطقه ای مازندران بررسی حدود نیم قرن وضعیت جوی این استان نشان می دهد که فصل پائیز بیشترین بارندگی در این خطه شمال کشور دارد و به همین دلیل اهمیت مدیریت سیلاب در این فصل مورد تاکید است.

بنابر این گزارش حدود نیمی از ظرفیت سدها و آببندان های مازندران در اثر بارش پائیزی پر آب می شوند و مصداق آن بارندگی های نسبتا شدید مهر و آبان ماه سال گذشته بوده است که سبب شد تا آب قابل توجهی پشت سدها ذخیره شود.

مازندران حدود هشت سد بزرگ و کوچک و ۸۰۰ آببندان و آبگیر دارد که میانگین ظرفیت آبگیری آنها درمجموعه حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب برآورد می شود.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار