پایین بودن سرانه فضای ورزشی، ضعف امکانات و تجهیزات ، کمبود معلم ورزش و بی توجهی به زنگ تربیت بدنی از جمله مشکلاتی است که پازل ورزش را در مدارس مازندران ناهمخوان کرد.
کد خبر: ۷۸۸۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹ 14 October 2019

ضعف زیرساختی و تجهیزات ورزشی در مدارس مازندران به خصوص در مدارس فاقد معلم ورزش به گونه ای رقم می خورد که حتی زنگ تربیت بدنی در طول سال تحصیلی حذف و این ساعت برای تقویت برخی دروس تخصصی از جمله ریاضی، علوم، عربی دانش آموزان در اختیار معلمان این کتاب ها قرار داده می شود.
آموزش و پرورش مازندران در حالی از کمبود فضا، تجهیزات، معلم و سرانه برای پرداختن به امر ورزش در مدارس رنج می برد و در سرانه فضای ورزشی ۲۰ سانتی مترمربع از میانگین کشوری عقب تر است که طبق اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲۰ درصد از جوانان و نوجوانان استان از چاقی که عامل اصلی در ابتلاء به بیماری غیرواگیر دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی و حتی سرطان است، رنج می برند. این استان در ابتلاء به چاقی رتبه اول ، دیابت ششم، سرطان سوم و قلبی و عروقی چهارم یا پنجم کشور قرار را دارد و بیش از یک سوم مرگ و میر سالانه در مازندران براثر بیماری قلبی و عروقی در سال رقم می خورد.
علاوه بر آن طبق همین آمار ۷۰ درصد از جمعیت مازنی از کم تحرکی رنج می برند که سهم زنان در این آمار ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردان بیشتر است و پرداختن به ورزش می تواند از بسیاری بیماری غیر واگیر جلوگیری کند و مدارس نقطه شروع خوبی برای ایجاد تحرک در جمعیت جوان استانی است.
کمبود فضا چالش زنگ تربیت بدنی در مدارس
مدیر یکی از مدارس مازندران زنگ تربیت بدنی ( ورزش ) را به دلیل نبود فضای مناسب ورزشی و تجهیزات به عنوان یکی از ساعات پرچالش بین دانش آموزان و اولیاء مدارس می داند و معتقد است : کمبود امکانات و فضا در مدارس باعث شده تا در طول سال تحصیلی زنگ تربیت بدنی به ساعاتی غیر موثر برای دانش آموزان تبدیل شود و در بسیاری از مواقع نیز این ساعت برای تقویت دروس تخصصی در اختیار سایر معلمان قرار گیرد و یا این که وقت دانش آموزان در این ساعت به عاطل و باطل ( بی استفاده ) بگذرد.
رمضان محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید : علاوه بر آن اگر اراده ای برای ورزش در مدارس نیز وجود داشته باشد ،طبق دستورالعمل آموزش و پرورش که پرداختن به ورزش در حیاط مدرسه ممنوع را اعلام کرده و بیمه حوادث نیز در صورت بروز حادثه هزینه آن را تایید نمی کند ، به طور عملی راه به جایی نمی برد.
این مدیر مدرسه گفت: به دلیل پایین بودن سرانه ورزشی و تمکن مالی خانواده های دانش آموزان ، امکان اجاره فضای ورزشی در بیرون نیز برای اکثر مدارس فراهم نبوده و در مجموع دانش آموزان باید یک جوری با این زنگ کنار بیایند و در پایان ترم و سال تحصیلی بسته به نمره سایر دروس برای این درس نیز نمره ای در کارنامه درج شود.
وی کم تعداد بودن معلم تربیت بدنی را در مدارس از دیگر چالش های پیشروی ورزش در این اماکن می داند.
عدم تناسب تجهیزات ورزشی با مطالبه دانش آموزان
احسان میرزایی معلم ورزش یکی از مدارس مازندران می گوید: در شرایط فعلی اکثر مدارس استان با کمبود تجهیزات و امکانات ورزشی مواجه اند و بیشتر تجهیزات ورزشی در مدارس به داشتن چند توپ و طناب خلاصه می شود که به دلیل محدودیت فضا پرداختن به برخی رشته های توپی از جمله فوتبال که خواهان زیادی در مدارس دارد، امکانپذیر نیست.
وی گفت: در حالی زنگ تربیت بدنی در مدارس ما به دلیل کمبود فضا، سرانه و تجهیزات ورزشی مورد کم لطفی قرار می گیرد که دوران تحصیلی بهترین زمان برای شناسایی استعدادهای ورزشی و ایجاد تحرک در این قشر از جوانان و نوجوانانی است که طبق آمار با چاقی مواجه اند.
وی در مورد بهره گیری از امکانات ورزشی ادارات کل ورزش و جوانان برای دانش آموزان اضافه کرد: اکثر این فضاهای ورزشی در اجاره بخش خصوصی و یاهیات های ورزشی است و آنها هم برای هر ساعت کرایه حداقل ۲۰ تا ۳۰۰ هزار ریال طلب می کنند که امکان پرداخت این هزینه از سوی دانش آموزان و مدرسه در طول سال وجود ندارد.
میرزایی اظهارداشت : اگر بتوانیم چنین امکانی را برای بهره گیری از فضاهای ورزشی خارج از مدرسه برای دانش آموزان فراهم کنیم، باید علاوه بر اجازه آموزش و پرورش، مدرسه تاییدیه از سوی اولیاء دانش آموزان نیز داشته باشیم و این پروسه مسوولیت معلم ورزش را دو چندان می کند و کمتر معلم ورزشی زیر بار این مسوولیت می رود.
سهم بری مدارس از سالن های ورزشی اداره کل ورزش و جوانان
معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران در این باره گفت: براساس تفاهمنامه بین وزارتخانه متبوعش با آموزش و پرورش اجازه بهره گیری از سالن های ورزشی جوار مدرسه تحت پوشش این وزارتخانه در شهرها و روستاها در ساعات صبح را دارند و برای این فضاهای ورزشی هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنند.
عادل عالیشان افزود: براساس این تفاهمنامه و با تاکید اداره کل ورزش و جوانان مازندران ، اکثر سالن های ۵۰۰ گانه ورزشی در روستاهای استان می تواند مورد استفاده مدارس باشد که بیشتر مدارس روستایی از این امکانات در ساعت صبح استفاده می کنند و تقریبا هزینه ای نیز پرداخت نمی شود.
وی اضافه کرد : بهره گیری از سالن های ورزشی در شهرها که بیشتر آنها براساس قانون به بخش خصوصی و با اولویت در اختیار هیات های ورزشی قرار گرفته، تابع شرایطی از جمله هماهنگی و پرداخت هزینه از سوی مدارس نیاز دارد که برخی از مدارس از این امکانات در طول سال استفاده می کنند و حتی المپیادهای ورزشی مدارس نیز در این فضاها برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد : همچنین اداره کل ورزش و جوانان استان نیز همساله در شهرهایی که فضای ورزشی و خوابگاهی برای برگزاری مسابقات ورزشی در اختیار ندارد، از امکانات آموزش و پرورش با پرداخت هزینه های رایج استفاده می کند و همکاری دو جانبه خوبی در این ارتباط وجود دارد.
معاون اداره کل ورزش و جوانان مازندران افزود : مدارس ما مملو از استعدادهای برتر ورزشی در رشته های مختلف است و تمام ورزشکاران خاستگاه درخششان از مدارس نشات گرفته و تقویت ورزش در مدارس موجب رونق و شناسایی استعدادهای ورزشی می شود و اداره کل ورزش و جوانان نیز در حد بضاعت برای رشد این استعداد ها کمک می کند.
تایید برخی کمبودهای زیرساختی ورزشی در مدارس
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش مازندران با تایید برخی مشکلات زیرساختی شامل کم تعداد بودن معلم ورزش، پایین بودن سرانه فضای ورزشی و حتی سرانه در مدارس این استان می گوید : با وجود این مشکلات هیچ محدودیتی برای پرداختن به امر ورزش در مدارس وجود ندارد و ورزش در تمام مدارس سر جای خودش انجام می شود.
سید علی ساداتی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال های اخیر ورزش به عنوان مطالبه اصلی دانش آموزان در مدارس تبدیل شد و کمتر مدارسی وجود دارد که دانش آموزان تن به حذف ساعت ورزش بدهند و یااین ساعت را برای تقویت سایر دروس تخصصی استفاده کنند.
وی اضافه کرد : البته در مدارس مناطق روستایی و یا محروم که احتمال جابجایی ساعت ورزش با دروس اختصاصی وجود دارد و با این وجود این کار غیر قانونی است و در صورت گزارش با مدارس متخلف برخورد می شود.
ساداتی در مورد منع شدن ورزش در فضای مدرسه ( حیاط) و عدم پرداخت هزینه حوادث به دانش آموزان در صورت پرداختن به امر ورزش در حیاط مدرسه می گوید: سنگ بنای ورزش مدارس از حیاط مدارس ما شکل می گیرد و هیچ محدودیتی برای پرداختن ورزش در این فضا وجود ندارد و صرفا محدویت ورزش های توپی برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی دوره اول وجود دارد و این دانش آموزان در پرداختن به سایر رشته ها منعی ندارند.
کمبود ۲۰۰ معلم ورزش در مدارس
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران تعداد معلمان وررش در استخدام این اداره کل را یک هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرد که نسبت به میانگین مصوب این استان با کمبود ۲۰۰ معلم ورزش مواجه است و با این وجود ورزش در این مدارس نیز تعطیل بردار نبوده و زیر نظر مدیر و یا ناظم انجام می شود.
ساداتی خاطرنشان کرد : از لحاظ سرانه فضای ورزشی نیز این استان نسبت به میانگین کشوری که یک مترمربع است با حدود ۲۰ سانتی متر عقب ماندگی مواجه است که برای جبران این کمبود براساس تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در برخی شهرها از فضای ادارات کل ورزش و جوانان که در مجاور مدارس بناست، استفاده می شود.
اختصاص ۱۱ میلیارد ریال تجهیزات ورزشی به مدارس
معاون آمورش و پرورش مازندران گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۱ میلیارد ریال اعتبار از محل سرانه ورزشی تجهیزات شامل توپ، طناب، میز تنیس روی میز، بدمینتون، تور والیبال و سایر رشته های توپی در اختیار مدارس این استان قرار داده شد.
ساداتی افزود : در سال تحصیلی گذشته حدود ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای این امر اختصاص داده شد و اختصاص این بودجه ها نشان می دهد که به ورزش نیز در مدارس به عنوان یک رشته تحصیلی در آموزش و پرورش توجه می شود و باید این روند ادامه داشته باشد.
بر اساس آمارهای رسمی برای سال تحصیلی جدید بیش از ۵۳۸ هزار دانش آموز در بیش از چهار هزار آموزشگاه در مازندران به تحصیل اشتغال دارند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار