مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور گفت: افزایش آلاینده‌های سموم کشاورزی، فاضلاب صنعتی، نفتی و صیدهای غیر مجاز میزان صید در سال‌های اخیر را به ۱۱ هزار تن کاهش داده است.
کد خبر: ۷۸۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ 13 October 2019

 

مختار آخوندی در مراسم آغاز فصل بهره‌برداری ماهیان استخوانی در شرکت تعاونی صیادی و گردشگری شهید کلاهدوز جویبار با بیان اینکه میزان صید ماهی در سال ۸۶ بیش از ۲۴ هزار تن بوده است، اظهار کرد: با تامین مولد و تکثیر مصنوعی در سال گذشته میزان صید در مازندران ۷۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به سمت تک گونه‌ای شدن صید در دریای خزر قرار داریم و باید تلاش کنیم تنوع گونه‌ای حفظ شود، تصریح کرد: در همین راستا در سال گذشته ۲۰‌میلیون تکثیر طبیعی با مشارکت صیادان انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ صید ماهیان استخوانی با ۱۵ هزارو ۸۰۰ تن حدود ۷۶ درصد رشد داشته است.

آخوندی با اعلام اینکه هنوز هم شرایط دریای خزر مطلوب نیست، گفت: ۱۵ گونه اقتصادی ماهیان دریای خزر در سال گذشته به دو گونه سفید و کفال رسیده است که باید با تکثیر طبیعی و مصنوعی تنوع گونه‌ای را در دریای خزر حفظ کنیم.

وی افزود: صیادان بایستی علاوه بر برداشت ماهی از دریا در کاشت و داشت ماهیان دریای خزر نیز مشارکت کنند.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور با بیان اینکه ۱۲۱شرکت تعاونی پره کار صید را درسواحل مازندران آغاز می‌کنند، یادآور شد: میزان صید وصیادی و آبزی‌پروری کشور در ابتدای انقلاب ۳۲ هزارتن بوده است که اکنون این رقم با رشد ۴۰ درصدی به ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تن رسیده است.

آخوندی اظهار کرد: ۶۱ درصد صید سهم دریاهاست و ۱۷۰ هزار تن از اقیانوس و آب‌های بین المللی صید می‌شود.

وی با بیان اینکه با تلاش ۸۰۰ فروند شناورکار صید در اقیانوس‌ها و آب‌های بین الملل انجام می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر جایگاه صید و صیادی کشور در جایگاه ۲۶ در جهان است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات کشور سرانه مصرف آبزیان در ابتدای انقلاب را یک کیلوگرم بیان کرد و گفت: این رقم در حال حاضر به ۱۲ کیلوگرم رسیده است اما هنوز هم با سرانه مصرف جهانی فاصله داریم .

۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی شد

ولی اله محمدزاده مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه ۵۴ تعاونی پره با ۴ هزار صیاد در مازندران وجود دارد، اظهار کرد: از امروز تور صیادی در دریا پهن و تا ۱۵ فروردین سال آینده به‌مدت ۶ماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره با اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در بحث رهاسازی بچه ماهی انجام شده است، گفت: در سال جاری بالغ بر ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی رها سازی شده است.

مدیرکل شیلات مازندران مشارکت جامعه صیادی استان را در مرحله کاشت ماهیان بسیار موثر دانست و افزود: ۴۵ شیل گذاری توسط صیادان انجام شده که بالغ بر ۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی شده‌اند که نتایجش را در سال‌های آینده خواهیم دید.

محمدزاده ادامه داد: ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی نیز توسط مرکز شهید رجایی رهاسازی شده است.

وی با بیان اینکه زمان صید امسال نسبت به سال گذشته ۵ روز دیرتر شروع شده است، عنوان کرد: برای کمک به تکثیر گونه کفال در دریا زمان صید کمی دیرتر صورت گرفته است.

مدیرکل شیلات مازندران صید ماهیان استخوانی در سواحل مازندران را در سال گذشته حدود ۷هزارتن اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نیز میزان صید سال گذشته که رقم خوبی بوده حفظ شود.

محمدزاده کاهش نرخ بیمه جامعه صیادی، سخت و زیان آور بودن مشاغل صید و صیادی، تعدیل و ساماندهی جامعه صیادی را از جمله مطالبات صیادان عنوان کرد./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار