در جنگل راش اقامتگاهی وجود ندارد اما برای اقامت می توانید کمپینگ در طبیعت را امتحان کنید و شبی را در زیر آسمان پرستاره به صبح برسانید.
کد خبر: ۷۸۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳ 12 October 2019

تصور کنید در محیطی با درختان راش سر به فلک کشیده ایستاده‎اید که فرشی به رنگ سرخ و زرد با تار و پود خاک و برگ زیر پای شما گسترده شده و در همان حال مه غلیظ را به نظاره نشسته‎اید که با ریتم سکوت درختان در حال فتح منظره است. اینجایی که ایستاده‎اید جنگل راش سوادکوه است .

جنگل راش سوادکوه ، یکی از زیباترین اثر هنری طبیعت است که طرح و نقش و نگارش هیچگاه برای آدمی تکرار نمی شود و همواره سحر و جادویی عمیق در خود دارد که جسم را به روح آدمیت پیوند می زند.

منظره زیبای این منطقه را مجموعه‌ای از درختان کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر خلق می کنند، منظره ای که همواره مورد توجه آدمی بوده و خواهد بود چون خطه سرسبز شمال ایران بویژه استان مازندران با اینگونه جلوه های تماشایی، بسیاری از گردشگران را به سوی خود می کشاند.

علاوه بر این مازندران به دلیل داشتن آب و هوای خاص نمونه های بسیاری از جنگل های بکر را در خود جای داده است. برخی از این جنگل ها به دلیل اینکه نوع خاصی از درختان را شامل می شود اهمیت ویژه ای دارند و دارای ارزش زیادی از نگاه زیباشناسی و گردشگری دارند.

اگر بخواهیم فهرستی از زیباترین جنگل های ایران و مازندران تهیه کنیم، جنگل راش سوادکوه یا به گفته ساکنین آن جنگل "مرس سی" در این فهرست جایگاهی ویژه خواهد داشت. جنگلی که با نام‌های دیگری مانند جنگل " سنگده " هم شناخته می شود و ورود به آن روح هر گردشگری را راهی دنیای بهشتی می کند.

دیدن از جنگل راش را به چند دلیل برای فصل پاییز پیشنهاد می کنیم؛ علاوه بر اینکخ جنگل راش محل رشد و نمو یکی از گونه های کمیاب درختان به نام راش است، این جنگل با طبیعت بسیار زیبای خود می تواند لحظاتی سرشار از آرامش را به بازدید کننده ارمغان بدهد.

همچنین در این جنگل آبشار زیبایی وجود دارد که جلوه ای زیبا از طبیعت را پیش روی قرار می دهد و اگر کسی از طرفداران پر و پا قرص پاییز و برگ ریزان هزار رنگش باشد، جنگل راش گزینه خوبی برای سفر خواهد بود.

علاوه بر این درختان جنگل مرس سی یا جنگل راش ، بخشی از جنگل باستانی هیرکانی هستند که عمر آن به دوره ژوراسیک و تا ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد. نام باستانی این منطقه هیرکانیا ( به معنای سرزمین گرگ ها) بوده و از این رو این جنگل ها را جنگل هیرکانی می نامند.

آشنایی با مسیر راه

کافیست راهتان را به سمت جاده فیروزکوه کج کنید و خودتان را به روستایی به نام سنگده در سایه سار قله " خرونرو " برسانید تا یکی از زیباترین و ارزشمندترین جاذبه های طبیعی ایران را ببینید. جنگل راش یا مرسی سی در جوار این روستا جای خوش کرده و دل بسیاری را برده است. آنچه که به این جنگل اهمیتی دو چندان می بخشد، وجود درختان زیبای راش است که درختی کمیاب در مناطق کم ارتفاع شمال کشور به شمار می رود و ارزش طبیعی بسیاری دارد.

چیزی که در جنگل راش نصیب تان می شود، قدم زدن در مسیری رویایی و لذت بردن از چشم اندازهای زیباست. اگر خستگی را به جان بخرید و هر چه بیشتر در جنگل پیش بروید عیش‌تان با دیدن آبشار زیبای این جنگل که نامش " اوبن " است، کامل می شود. در کنار اینها در فصل پاییز می توان شاهکار خلقت را در سنگده و جنگل زیبایش به نظاره نشست؛ برگ هایی هزار رنگ که همه جا را پوشانده اند و تصویری به یادماندنی را به شما هدیه می دهند.

لوازم مورد نیاز

بسته به اینکه چه مدت بخواهید در جنگل های راش اقامت کنید وسائل متفاوتی را لازم دارید که شامل چادر مسافرتی ، ابزار کمک های اولیه ، غذا ، لباس گرم ، ابزاری برای روشن کردن آتش و از همه مهم تر دوربین عکاسی یا گوشی با ویژگی عکاسی خوب لازمتان می شود.

همچنین به همراه داشتن کوله پشتی، کیسه زباله، کفش پیاده روی، پاور بانک و دفترچه بیمه از دیگر ملزومات این سفر خواهد بود .

جنگل راش در گذرگاه رشته کوه البرز قرار دارد و فرقی نمی کند که از کجا به سوی این طبیعت خاص حرکت می کنید، زیرا به هر حال سر و کارتان با جاده فیروزکوه است .

آنچه را در مسیر زیبایی های سوادکوه تجربه خواهی کرد به شما می سپاریم زیرا خود مسیر بهتر وصل حال می کند تا کلمات. جنگل راش در محدوده روستای سنگده واقع شده و مطمئن باشید که در این جنگل جلوه ای رویایی انتظارتان را می کشد.

جنگل راش در استان مازندران و در بخش دودانگه شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده واقع شده و فاصله ی زمانی سنگده تا تهران کم و بیش ۳ ساعت و نیم است و از قائمشهر تا آن ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

همین که از این جاده سوادکوه به سمت روستای سنگده خارج شوید، کم کم پایتان را از روی پدال گاز بر می دارید؛ حسی وصف نشدنی وجودتان را می گیرد و دوست ندارید این جاده به پایان برسد. هنوز نرسیده به روستای سنگده و جنگل راش، طبیعت کار خودش را می کند و حال و هوای تان دگرگون می شود.

می توانیم ساعت ها در مورد هنرنمایی طبیعت در این جاده حرف بزنیم اما همین بس که بدانید شما در جاده تماشایی سنگده هستید؛ جاده ای که از دو سو با درختان احاطه شده است. در بهار و تابستان با سرسبزی به استقبال تان می آید، در پاییز، هزار رنگ به خود می گیرد و در زمستان پیراهن عروس بر تن درختان خودنمایی می کند.

اما با وجود ترافیک وصف ناشدنی هنرنمایی طبیعت و عبور ناتمام زیبایی ، هنوز تا جنگل راش راه باقیست. نمی گوییم تا روستای سنگده چقدر راه است زیرا باور کنید اصلا متوجه گذر زمان نخواهید شد و اهمیتی نیز ندارد. مسیر را ادامه دهید تا به روستاهای " وزملا " و " درزیکلا " و در نهایت به روستای سنگده برسید. از روستای سنگده جاده ای خاکی وجود دارد که شما را به ابتدای جنگل می رساند. برای عبور از این جاده می توانید از محلی ها کمک بگیرید.

دیدنی ها و تفریحات

آنچه جنگل راش را خاص کرده بکر بودن آن است ، پس خودتان را خسته نکنید و به دنبال امکانات نگردید. مهم ترین چیزی که در سفر به این جنگل نصیبتان می شود، حال و هوای خوش و استفاده از آغوش طبیعت برای کسب آرامش است، اما باز هم می توان در این جنگل خوش گذراند و از دیدنی های آن لذت برد.

در جنگل های راش خبری از شهر بازی ، رستوران های ستاره دار، امکانات گردشگری و غیره و غیره نیست و فقط و فقط شما هستید و آنچه طبیعت خلق کرده است.

همین که قدم به جنگل راش می گذارید درختان سر به فلک کشیده احاطه اتان می کنند و شما محصور و مسحور زیبایی آنها می شوید. خیلی عجله نکنید، در قدم به قدم این جنگل زیبایی هایی وجود دارند که ممکن است آنها را از قلم بیندازید.

قدم زدن در میان این جنگل مانند گذر از مسیری رویایی است که برای لحظاتی، آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. البته برخی هم با اتومبیل بخش هایی از این جنگل را طی می کنند و به نوعی دیگر از زیبایی ها لذت می برند.

همان طور که در جنگل قدم می زنید، به صدای طبیعت گوش جان بسپارید تا در میان جنگل صدای گذر آب شما را همراهی کند. این نوای زیبا خستگی را برای شما بی معنا می سازد. این رودخانه با عبور از میان جنگل راش طراوت فضا را چندین برابر کرده و موجب تماشایی تر شدن آن شده است.

اگر همت کنید و چند ساعت پیاده روی را به جان بخرید، با پیشروی در جنگل صدای ریزش آب به گوش می رسد که حکایت از نزدیک شدن به آبشار دارد. آبشار زیبای اوبن در دل جنگل راش خودنمایی می کند و بر زیبایی طبیعت اطراف تان می افزاید. این آبشار از چشمه های طبیعی بالا دست خود سرچشمه می گیرد و پس از سرازیر شدن در میان جنگل به رود تجن می ریزد.

ثبت خاطرات

اگر دوست دارید که خاطراتی خوش را برای خود و همسفرانتان خلق کنید، پیک نیک و خوشگذرانی در جنگل راش را فراموش نکنید. در گوشه و کنار جنگل می توانید بساط پیک نیک خود را برپا کنید و از این مناظر بهشت گونه لذت ببرید. فقط یادتان باشد که به طبیعت و زیبایی هایش آسیب نزنید.

به هر طرف که نگاه کنید سوژه ای برای ثبت با دوربین عکاسی پیدا می کنید. از درختان سر به فلک کشیده گرفته تا رقص آب در میان جنگل و ریزش آب از آبشار، همه و همه می توانند تبدیل به تصاویری ماندگار در آلبوم عکس های شما شوند.

در کنار به تصویر کشیدن خاطراتتان، با وجود آن که در جنگل راش امکاناتی برای اجاره دوچرخه وجود ندارد، اما کسانی که به دنبال تفریحی متفاوت و دوچرخه سواری خاطره انگیز هستند، با دوچرخه هایشان راهی این جنگل می شوند و آرامش و خوشگذرانی را طور دیگری تجربه می کنند. اگر شما هم از این دست افراد هستید، دوچرخه خود را به همراه ببرید و تجربه دوچرخه سواری در میان درختان زیبای این جنگل را از دست ندهید.

راش در ارتفاع نسبتا بالایی قرار دارد و آب و هوای کوهستانی بر آن حکمفرماست پس بهترین زمان برای بازدید از جنگل راش، اواسط بهار تا اوایل زمستان است اما پاییز این جنگل شهرت زیادی دارد.

کمپ به جای هتل

در جنگل راش اقامتگاهی وجود ندارد اما برای اقامت می توانید کمپینگ در طبیعت را امتحان کنید و شبی را در زیر آسمان پرستاره به صبح برسانید. برای این کار حتما مواد غذایی فاسد نشدنی، کیسه خواب، پتو، چراغ ،داروی مسکن و سایر وسایل را به همراه داشته باشید و بی گدار به آب نزنید. اگر در جنگل بودید و باران شروع به باریدن کرد حتما در صورت در دسترس بودن چادر، آن را برپا کنید و مقداری چوب خشک در آن بگذارید چرا که دما به شدت کاهش خواهد یافت و احتمالا نیاز به روشن کردن آتش دارید.

اگر اهل این نوع اقامت نیستید و یا وسایل لازم را ندارید، از خانه های محلی، مهمانسراها و هتل های شهرهای اطراف استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که در سفر به جنگل راش مراقب طبیعت باشید. ریختن زباله و یادگاری نوشتن بر روی درختان تنها این سرمایه ارزشمند را از آیندگان می گیرد و فایده دیگری ندارد.

حتی الامکان از روشن کردن آتش خودداری کنید و اگر مجبور به این کار شدید دو نکته را مد نظر قرار دهید: چوب درختان را برای روشن کردن آتش نشکنید و قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنید.

همچنین توصیه می شود در نخستین سفر به جنگل راش، بهتر است با گروه وارد جنگل شوید تا کمتر در معرض خطرات احتمالی قرار گیرید./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار