براساس آمار منابع رسمی، بیش از ۷۰۰ مدرسه غیرانتفاعی در مازندران فعالیت دارند و بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز در این بناهای آموزشی که غالب آن ها غیراستاندارد و دارای کاربری مسکونی است، مشغول تحصیل هستند.
کد خبر: ۷۸۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹ 12 October 2019

سه دهه از تاسیس مدارس غیردولتی به عنوان همراه و مکمل نظام آموزش و پرورش می‌گذرد و با این همه به گفته کارشناسان هر چند این مدارس گام‌های برای دستیابی به اهداف برداشتند اما همچنان با مشکلاتی روبرو هستند.

ایرنا ، سوابق آغاز فعالیت مدارس غیردولتی به اواخر دهه ۶۰ یعنی درست پس از نخستین سال های پایان جنگ تحمیلی زمانی که وزارت آموزش و پرورش دچار مشکلاتی مانند بودجه و امکانات برای پاسخ دادن به نیازهای آموزشی میلیون ها دانش آموز بود ، برمی گردد.

این مدارس با مصوبه مجلس شورای اسلامی پا به عرصه آموزش و پرورش گذاشت تا بتواند یاریگر خوبی برای نظام بزرگ و گسترده آموزش و پرورش باشد. در سال ۱۳۶۷ قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد تا از این راه بخشی از کمبودهای نظام آموزش و پرورش در خصوص کمبود و کیفیت فضا و اموزش در این بخش جبران شود.

برغم گذشت سال ها از این مصوبه برخی از مسئولان و صاحب نظران می گویند که فعالیت این واحدهای آموزشی نتوانست به اهدافی که برای آن در مجلس شورای اسلامی متصور شد دست یابد. مشکلاتی مانند رعایت نکردن ضوابط و استانداردهای آموزشی، نداشتن معلمان مجرب، نبود تجهیزات اموزشی و استفاده از بناهای قدیمی با کاربری مسکونی، تحصیل دانش آموزان در فضاهای بسیار تنگ و تاریک و دریافت شهریه های هنگفت این مدارس را همچنان رنج می دهد.

براساس آمار منابع رسمی، بیش از ۷۰۰ مدرسه غیرانتفاعی در مازندران فعالیت دارند و بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز در این بناهای آموزشی که غالب آن ها غیراستاندارد و دارای کاربری مسکونی است، مشغول تحصیل هستند.

یکی از اولیای دانش آموزان در منطقه هلستان نوشهر در این باره می گوید: یکی از آرزوهای دیرینه اولیای دانش آموزان فراگیری تحصیل فرزندان آن ها در محیطی کاملا استاندارد، امن و برخوردار از معلمان زبده و دارای مهارت های لازم است.

مهدی موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال تحصیلی گذشته به خاطر افزایش تراکم دانش آموزان و پذیرش نکردن مدرسه در نام نویسی، فرزندم را در یکی از مدارس غیر انتفاعی دوره ابتدایی در منطقه هلستان نوشهر ثبت نام کردم و صرف نظر از دریافت شهریه نزدیک به ۲ میلیون تومانی متاسفانه ساختمان آن نیز مستهلک و فرسوده بود و امکان داشت با هر پس لرزه ای سقف آن فرو ریزد.

وی اظهار داشت: امروز یکی از انتظارات و مطالبات بحق اولیای دانش آموزان از مدارس غیرانتفاعی آن است که از کادر آموزشی قوی، تجهیزات و امکانات به روز و فضای مناسب برخوردار باشند اما چنین تصوری با دنیای واقعی فاصله زیادی دارد.

شبنم روستا یکی دیگر از اولیای دانش آموزان که مدعی شد فرزندش در دوره راهنمایی پسرانه غیرانتفاعی چالوس مشغول تحصیل است، گفت: برای ثبت نام فرزندم بیش از ۲ میلیون تومان پرداخت کردم به این امید که این مدرسه غیردولتی امکانات و فضای اموزشی بهتری برای فرزندم فراهم کند ولی از وضعیت این مدرسه ناراضی هستم.

وی افزود: نمی دانستم امروز مالک و یا به عبارتی موسس این واحد آموزشی به جای آنکه به کیفیت، تقویت روحیه ، شادمانی و شادابی دانش آموزان بیندیشند بیشتر درصدد دریافت شهریه آنچنانی است و متاسفانه اغلب دانش آموزان باید در فضای بسیار بی روح ، بسته و بدون تحرک ساعت ها از روز را سپری کنند.

اغلب مدارس غیرانتفاعی فاقد ایمنی لازم هستند

کارشناس ارشد مدیریت ایمنی و آتش نشانی شهرداری نوشهر در خصوص وضعیت مدارس غیر انتفاعی این شهر گفت: در پی بازدید های به عمل آمده اغلب بناهایی که برای تحصیل دانش آموزان غیر انتفاعی پیش بینی شده از ایمنی لازم برخوردار نیستند و چنین وضعیتی امروز یک دغدغه برای اولیای دانش آموزان و حتی مسئولانی شده است.

حسین سمرقندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در بازدید از این بناهای آموزشی دیده شده که سقف آن ها از چوب لنبه ، سیستم سیم کشی برق آن ها غالبا روکار و حتی در ورود و خروج و پله های تعبیه شده برای واحدهای آموزشی کاملا غیر استاندارد و فاقد نکات ایمنی لازم است .

وی اظهار داشت : نکته مهم تر آنکه کارشناسان و مسئولان آتش نشانی و اطفای حریق به عنوان آخرین نهادی هستند که از این بناهای آموزشی فرسوده بازدید می کنند و بسیار جالب است اغلب افرادی که در این حوزه مالک و سهامدار مدارس غیرانتفاعی هستند به هر بهایی درصدد هستند تا گواهی تائید مبنی بر رعایت تمامی نکات ایمنی را از کارشناسان آتش نشانی این منطقه دریافت کنند.

این کارشناس ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نوشهر گفت که اگر خدای ناکرده زلزله ای رخ دهد و یا براثر اتصالی برق آتش سوزی در یکی از واحدهای آموزشی غیر انتفاعی رخ دهد مسئولی پاسخگوی این قضیه نیست چرا که هیچ یک از شاخص های نکات ایمنی که در ۳۳ بند تعریف و تدوین شده رعایت نشده است.

۱۵ واحد اموزشی نوشهر فاقد استحکام بنا است

مدیر آموزش و پرورش نوشهر نیز گفت : از مجموع ۲۰ هزار و ۶۷ دانش آموز این شهرستان ، دست کم سه هزار و ۸۷۷ نفرشان در ۳۱ واحد آموزشی غیر انتفاعی مشغول تحصیل هستند.

صفی الله درویش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بررسی های انجام شده از این تعداد واحدهای آموزشی ، حدود ۱۵ باب آن فاقد استحکام بنا و نوسازی است در حالی که شکل گیری واحدهای آموزشی برابر قانون ایجاد رقابت در میان آن ها بوده و متاسفانه امروز به دلیل مشکلات مطروحه چنین وضعیتی به یک تهدید جدی برای دانش آموزان از ابعاد مختلف تبدیل شده است .

وی اظهار داشت : نکته جالب آنکه از میان این واحدهای آموزشی تعداد زیادی از آن ها نیز استیجاری هستند و اغلب دایرکنندگان این واحدهای آموزشی ماهانه حدود ۵ میلیون تومان اجاره بها به مالکان آن ها می دهند و برای پرداخت این میزان اجاره بها برای آن ها کیفیت ، کمیت ، فضای آموزشی و معلمانی که به کارگیری می کنند، مهم نیست.

درویش اظهار داشت : در این بخش نشست های متعددی با موسسان این واحدهای آموزشی فاقد استحکام و نوسازی بنا برگزار و موضوع در شورای نظارت آموزش و پرورش شهرستان و حتی استان نیز مطرح شد ضمن آنکه پرونده آن ها نیز برای پیگیری به اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی شهرستان نیز ارسال شد .

مدیر آموزش و پرورش شهرستان نوشهر گفت : امسال نیز برابر قانون نسبت به پلمب کردن سه باب واحد آموزشی غیر انتفاعی این شهرستان اقدام شد و برای رهایی از این معضل افتتاح ۵ واحد آموزشی دولتی در دستور کار قرار گرفته و همانطوری که در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز تاکید شده دولت باید زیرساخت های لازم در جهت دریافت کمک از خیران مدرسه ساز فراهم کند خوشبختانه چنین رویکردی در این شهرستان حاکم است .

درویش با اشاره به افزایش آمار جمعیتی این شهرستان به علت استقرار دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) ، ادارات کل بنادر و دریانوردی و گمرکات گفت که اگرچه برخوردهای قانونی با مسئولان این تعداد واحدهای آموزشی غیر انتفاعی فاقد استحکام بنا صورت گرفته ولی برای تحصیل این تعداد دانش آموزان در شرائط کمبود فضاهای آموزشی چاره ای جزء این نیست .

بنای مسکونی مکان مناسب برای درس خواندن نیست

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: این نهاد در این حوزه به عنوان مجری قانون است ضمن آنکه در شورای سیاست گذاری و شورای نظارت متولی اصلی آموزش و پرورش است منتهی اداره کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس در مورد استحکام بنا نظر می دهد.

قربانعلی شیرزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حوزه استیجاری بودن فضاهای آموزشی نشستی با حضور مسئولان شورای نظارت استان برگزار و تصمیماتی خوبی هم در این حوزه گرفته شده و مدت سه سال به تمام مراکز و مدارس غیر انتفاعی فرصت داده شده تا فضاهای اموزشی را بر اساس آنچه که قانون تعیین کرده، منطبق دهند.

وی اظهار داشت : فعالیت مدارس غیر انتفاعی در حقیقت با هدف حذف مدارس ۲ شیفته ، سه شیفته و کاهش تراکم دانش آموزی بوده است بنابراین انتظار می رفت مسئولان این مراکز غیر دولتی امنیت و کیفیت فضا را رعایت می کردند البته در قانون نیز خلاء هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: مدارسی که باید دانش آموزان تحصیل کنند باید نقشه آن از صفر تا صد برای این منظور طراحی و ساخته شود چرا که به عنوان نمونه هیچگاه دانش آموز نمی تواند در بنای مسکونی که برای زندگی خانواده پیش بینی شده درس بخواند یا در پادگان های نظامی نیز همین طور.

شیرزاد افزود: امروز دولت باید سازو کارهای ویژه ای برای افرادی که متقاضی ساخت واحدهای آموزشی غیر انتفاعی هستند پیش بینی کند و اجازه ندهد دانش آموزان در فضاهای اسیتجاری تحصیل کنند.

لازمه اخذ جواز داشتن امکانات و فضا است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران هم در پاسخ به میزان و تعداد امکانات و تجهیزات مدارس غیر انتفاعی گفت: برخوردار بودن از امکانات مورد نیاز از قبیل آزمایشگاهها، پارامتر برای دادن جواز به مدارس برای این منظور است.
اسفندیار نظری افزود: از مدارس غیر انتفاعی موجود در مازندران ۶۰ مدرسه مجوز ارائه رشته های فنی و حرفه ای را دارند که این مجوزها براساس میزان امکانات موجود در این مدارس اعطا شد.
وی با اشاره به اینکه این مدارس در رشته های فنی و حرفه ای فعالیت می کنند، ادامه داد: مدیریت خانواده، حسابداری و کامپیوتر از جمله رشته هایی است که این تعداد مدرسه در آنها فعالیت دارند.
به گفته معاون آموزش متوسطه مازندران هنوز مدارس غیر انتفاعی استان به تجهیزات و امکانات در حد و اندازه رشته های پرهزینه تر همچون ماشین سازی مجهز نیستند که بتوانند نیاز دانش آموزان در این زمینه را برطرف کنند.
وی با تایید جوان بودن کادر آموزشی مدارس غیر انتفاعی گفت که تلاش می شود با برگزاری کلاس های ضمن خدمت، این نیروها در زمینه آموزشی و علمی قوی و کارآمد شوند تا بتوانند در حد و توان معلمان مدارس دولتی خدمات دهی مطلوب آموزشی را ارائه کنند.

مدارس غیردولتی تابع نظام اموزشی هستند

مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران با تایید وجود مشکلاتی در نظام آموزشی و امکانات مدارس غیرانتفاعی، گفت که این مدارس هرچند غیردولتی هستند اما خارج از چهار چوب ها و ضوابط سیستم آموزش و پرورش نیستند و باید آنها را رعایت کنند.
عسگری نیکزاد افزود: هر ساله و همزمان با آغاز سال تحصیلی، آموزش و پرورش با اجرای پروژه "مهر" ارزیابی کمی و کیفی مدارس را مورد نظر قرار می دهد.

وی ادامه داد : آموزش و پرورش در این پروژه علاوه بر کنترل سخت افزاری مدارس از جمله امکانات و تجهیزات تحصیل ، امکانات نرم افزاری از جمله محتوای آموزشی و معلمان را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش مازندران در صورت عدم رعایت این چهارچوب ها و استانداردها ، مدارس می بایست با اصلاح ساختار و شرایط نسبت به رفع مشکلات و قوت بخشی امور آموزشی اقدام کنند.

وی که سخت گیری در اجرای پروژه مهر و رعایت مسائل بر مدارس غیر انتفاعی را حتی فراتر از مدارس دولتی عنوان کرد، ادامه داد : در صورت فراهم نکردن امکانات و عدم انجام تعهدات لازم ، مدارس خاطی بسته خواهند شد.

نیکزاد تاکید کرد : مساله آموزش نسل آینده چیزی نیست که کم کاری ها و کوتاهی ها در آن نادیده گرفته شود و دانش آموزی که با پرداخت هزینه به دنبال فضای آموزشی با کیفیت بهتر است باید از این امکانات برخوردار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار