تجهیزات و زیرساخت‌های هوشناسی اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم یک شبکه دیدبانی را تقویت کنیم و هر چقدر دیدبانی قوی‌تر و بهتری داشته باشیم چون اطلاعات آن به عنوان ورودی به مدل‌های پیش بینی ها می‌رود، خروجی پیش بینی‌ها هم بهتر خواهد بود.
کد خبر: ۷۸۷۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷ 12 October 2019

 رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت که پوشش شبکه راداری هواشناسی در ایران به ویژه برای پیش بینی‌های کوتاه مدت تکمیل نیست.

سحر تاجبخش عصر شنبه در حاشیه ششمین کنفرانس بین المللی علوم و داده‌های اطلاعاتی در سال ۲۰۱۹ که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد،‌ در جمع خبرنگاران افزود: درخواست تکمیل پوشش ماهواره ای را به دولت داده‌ایم زیرا این نوع پوشش در پیش‌بینی‌های کوتاه مدت به خصوص برای سیلاب موثر است تا شرایط را رو به بهبود ببریم.

وی در خصوص داده ‌ای سنجش از دور و ماهواره ای در هواشناسی، گفت: داده‌های سنجش از دور کاربرد خیلی زیادی در هواشناسی دارد که ۲ کاربرد اصلی آن دیدبانی وضع هوا و پیش‌بینی وضع هوا می‌باشد که در هر ۲ ، داده‌های سنجش از دور به خصوص داده‌های رادار و ماهواره که ۲ تجهیزات مهم هواشناسی هستند برای ما خیلی کاربرد دارد.

او اظهار داشت: در دیدبانی‌ها به خاطر اینکه ما ایستگاه‌های روی زمین را چه روی آب باشد و چه روی خشکی، به دلیل پوشش دهی خوبی که ایستگاه‌های زمینی ندارد، اطلاعات ماهواره ای کمک می‌کند که پوشش‌ جهانی کل کشور، کل منطقه و حتی کل جهان را داشته باشیم که پوشش خیلی خوبی برای منطقه دارد.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: در پیش‌بینی‌های هواشناسی هم اطلاعات به عنوان داده‌های ورودی برای داده گواری مدل های ما استفاده می‌شود و صحت خروجی مدل‌های ما را افزایش می‌دهدو در حوزه‌های مختلف مثل پیش‌بینی گرد و غبار و پایش گرد و غبار خیلی استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد که این داده‌ها برای پیش‌بینی‌های کوتاه مدت بین صفر تا ۶ ساعت از داده‌های رادارها و ماهواره‌ها بهترین استفاده را بکنیم.

تاجبخش گفت: برای پیش‌بینی پوشش ابرها، پیش بینی پدیده ای مثل مه و یا توفان‌های حاره ای از داده‌های ماهواره استفاده می کنیم ضمن اینکه برای مونیتورینگ پخش سیلاب بر روی سطح زمین از اطلاعات این ماهواره برای اطلاع یافتن از چگونگی پخش سیل در کشور استفاده می‌شود.

پیش‌بینی‌های هواشناسی قطعی نیست

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد که دانش پیش بینی وضع هوا از روی اصل عدم قطعیت است یعنی همواره جایی برای خطا داریم زیرا حل معادله دیفرانسیل است ومعادله دیفرانسیل حل معادله مشتق گیری نسبت به زمان است بنابراین حل معادلات ریاضی دیفرانسیل با خطا همراه است.

وی گفت: هر چقدر این خطا را بتوانیم کوچکترین کنیم احتمال رخداد یا عدم رخداد یک پدیده یا واقعیتی را افزایش داده‌ایم و احتمال درست یا غلط بودن یک پیش‌بینی به صورت ۱۰۰ درصدی یک تعبیر مفهوم ریاضی یا فیزیک درستی ندارد زیرا همیشه در آن وجود یک عدم قطعیت وجود دارد.

تاجبخش افزود: تجهیزات و زیرساخت‌های هوشناسی اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم یک شبکه دیدبانی را تقویت کنیم و هر چقدر دیدبانی قوی‌تر و بهتری داشته باشیم چون اطلاعات آن به عنوان ورودی به مدل‌های پیش بینی ها می‌رود، خروجی پیش بینی‌ها هم بهتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که بتواند دیدبانی‌های ما را تقویت کند پوشش شبکه‌های راداری و استفاده از داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای است و این در حالی است که پوشش شبکه راداری ما تکمیل نیست و درخواست آن را برای تکمیل به دولت داده ایم به خصوص در حوزه پیش‌بینی‌های کوتاه مدت برای سیلاب بتوانیم شرایط را رو به بهبود ببریم.شم

ششمین کنفرانس بین المللی علوم و اطلاعات مکانی در سال ۲۰۱۹ به مدت پنج روز در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و با همکاری پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با حضور میهمانانی از ۱۶ کشور در حال برگزاری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار