کد خبر: ۷۸۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳ 12 October 2019

- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران (ساری) با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته است آب دریای خزر را به بخش کویر مرکزی ایران انتقال دهد، خاطرنشان کرد: اگر این کار با مسیر پیشنهادی انجام شود، بخش اعظمی از منطقه جنگلی مازندران از بین می‌رود و این برای ما خسارتی جبران ناپذیر است.

به گزارش سازمان جنگل‌ها، محسن موسوی گفت: کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی با بازدیدهای میدانی و کارشناسی، مخالفت خود را به شکل مکتوب و در ۹ بند به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام و صراحتا مخالفت خود را با نابودی جنگل‌ها بیان کرده است.

وی همچنین ادامه داد: در نامه استعلامی سازمان حفاظت محیط زیست، کمیته فنی منابع طبیعی مازندران بارها بر تخریب جنگل‌ها تاکید کرده و یادآور شده است با توجه به اینکه در برخی نقاط، مسیر انتقال لوله آب بیشتر از ۱۱ کیلومتر از حاشیه جاده جنگلی عبور می‌کند سطح زیادی از پوشش جنگلی نابود می‌شود.

سید محسن موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا مصوبه کمیته فنی منابع طبیعی می‌تواند جلوی قطع درختان جنگلی را بگیرد؟ خاطر نشان کرد: دور از ذهن به  نظر می‌رسد که نظر منابع طبیعی در اولویت قرار گیرد!؟

سازمان محیط زیست چه می‌گوید؟

 انتقال آب دریای خزر اما و اگرهای فراوانی دارد. در این خصوص حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، به ایرنا گفته بود: این سازمان تاکنون مجوزی برای انتقال آب خزر صادر نکرده است. در راستای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان، تاکنون در سازمان محیط زیست به این جمع‌بندی رسیدیم که مکان تعیین شده برای کشیدن آب در مبداء مناسب نیست و امیدواریم وزارت نیرو پیشنهاد جدیدی به سازمان محیط زیست ارائه دهد. باید توجه داشته باشیم که برای ما فقط شاخص شوری مهم نیست بلکه تنوع زیستی آن منطقه بسیار حائز اهمیت است.

همچنین پیش‌تر، شهرام فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا گفته بود: پروژه انتقال آب خزر به سمنان حدود چهار سال در سازمان حفاظت محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما هیچ نظری تاکنون ما را قانع نکرد که ضرورت اجرای این طرح چیست. بارها از مجریان و دست‌اندرکاران این طرح خواستیم که مطالعات سود و زیان محیط زیستی آن‌را به ما بدهند نه مطالعات اقتصادی، اما هنوز چنین گزارشی دریافت نکرده‌ایم. کافی است در هر متر مکعب از آبی که قرار است برداشت شود، ۱۰۰ لارو از آبزیان باشد حال تصور کنید در ۷۰۰ هزار متر مکعب آبی که قرار است روزانه برداشت شود چه تعداد لارو خواهد بود که از بین می‌روند. هیچکدام از اینها در محاسبات سود و زیان اقتصادی دیده نمی‌شود. متأسفانه در هیچکدام از پروژه‌ها سود و زیان زیست محیطی دیده نمی‌شود در این پروژه هم دیده نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار