عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور مازندران گفت: اقدامات غیرمهندسی پس از سیل به بهانه رضایت افکار عمومی است.
کد خبر: ۷۸۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ 09 October 2019

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور مازندران گفت: اقدامات غیرمهندسی پس از سیل به بهانه رضایت افکار عمومی است.

بابک مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد مسئله سیل و پیشگیری از آن در سطح استان، اظهار کرد: موضوع سیل و مدیریت آن پیش از انکه به اقدامات و حل مشکلات سیل‌زدگان و نقاط سیل‌زده ختم شود به مدیریت سیل قبل از حادثه و اقدامات مدیریتی و مهندسی سیل و همچنین علم مدیریت سیلاب برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه دچار فراموشی نسبت به پدیده سیل شده‌ایم، تصریح کرد: شیوه محاسباتی غلط، شرایط جدید ‌و بهم ریختگی وضعیت طبیعی طبیعت، تغییر اقلیم به وجود آورده است و در این میان پدیده سیل به دست فراموشی سپرده شده و گمان می‌کنیم که وقوع سیل برای بار چندم دور از انتظار است.

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور ساری با بیان اینکه پدیده سیل مقوله‌ای دور از انتظار نیست، گفت: فکر این مهم که سیل پدیده‌ای نادر و ممکن است تا ۱۰۰ سال آینده نیز رخ ندهد، فریبی بیش نیست چراکه شرایط تغییر کرده و شاهد سیل در استان‌های همجوار و مازندران بوده‌ایم، همچنین در کمتر از ۲۰ سال دو سیل سهمگین آق‌قلا را با مشکل مواجه کرده است.

وی با طرح این سوال که برنامه‌ریزی کلان در راستای مدیریت سیل چیست، افزود: برخوردی که با موضوع پیامدهای سیل داشتیم نیازمند دقت نظر جدی است و اینکه اقدامات انجام شده خیلی شفاف نبوده و اصلاحات در وضعیت شرایط مهندسی شهری و روستایی ما اتفاق افتاد.

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور ساری ادامه داد: سیل در مازندران یک پدیده غیر متعارف نیست و در این راستا اقدامات اصلاحی انجام شده به لحاظ مهندسی دقیق نبوده و یا صرفاً تسکینی برای مردم بوده است.

مومنی با اشاره به اصلاح سردهنه‌های کشاورزی پس از تخریب سیل یادآور شد : اقدامات عمرانی که انجام می‌دهیم کافی نبوده، به طوری که در سر دهنه‌های زراعی در سوادکوه، میاندرود، ساری و قائمشهر، تخریب شد و اگر روش‌های مناسب مدیریت آب بندان‌ها را نداشتیم نظام تنظیم آب به هم ریخته و حتی ممکن بود با خطر چالش کم آبی در مازندران مواجه شویم.

وی تصریح کرد: آیا به مسئله ساختگاه این سازه‌های توجه می‌شود یا خیر، به طوری که در همان محل که سازه‌ها در گذشته ساخته شده و توسط سیل تخریب شد، بازسازی در حال انجام است و باید گفت شاید این امر تنها برای رضایت افکار عمومی است به طوری که وقتی میدانیم این سازه در مسیر سیل قرار دارد و ساخت مجدد آن در همان نقطه چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور ساری بیان کرد: با تغییر جانمایی سازه‌ها می‌توان خطر تخریب آن‌ها در سیل‌های بعدی را کاهش داد و این موضوع اساسی و جدی است، به طوری که تغییر شکل و ظرفیت آب‌گذاری در پل‌ها امری ضروری است و باید در نظر گرفته شود.

مومنی با تاکید بر اینکه در ساخت سازه‌های زراعی نباید مهندسی را فدای افکار عمومی کرد، ادامه داد: در ساخت سازه‌های مقاوم‌تر در مکان‌های بسیار ضروری که امکان جایگزینی آن وجود ندارد باید در دستور کار قرار گیرد تا خسارت احتمالی به حداقل کاهش یابد؛ در هر صورت باید گفت نگرش غیر مهندسی نگران‌کننده است.

جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها

وی در مورد مدیریت رودخانه‌های اصلی استان نیز خاطرنشان کرد: آب منطقه‌ای استان مطالعات رودخانه‌ها را در دستور کار قرار دارد و آزادسازی حریم رودخانه‌ها رابه صورت جدی پیگیر است و از این به بعد از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها جلوگیری می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ساری

وی تصریح کرد: در حریم سیاهرود بخش عمده‌ای از بستر رودخانه سیاهرود در معرض تجاوز قرار گرفته که اگر دستگاه اجرایی توان بازپس‌گیری آن را ندارد باید دستگاه‌های نظارتی وارد شوند زیرا با پایش انجام شده، آزادسازی در بستر رودخانه‌ها چشمگیر نیست.

مومنی اظهار کرد: برخی مسیرهای انتقال دهنده مورد تصرف افراد خاص و سودجو قرار گرفت، به طوری که این امر در شهرستان سیمرغ که کانون اصلی سیل بود نیز دیده شده است و باید این آزادسازی انجام شود تا حریم رودخانه به دامن طبیعت برگردد.

وی گفت: یکی دلایل اصلی که در مناطق بین حوزه‌ای و خارج از شهر خسارت سیل بیشتر بود، این است که توان و نفوذ خاک در جریان روی آب مانده منجر شد به صورت دائم خاک‌های استان مازندران در شرایط فوق اشباع قرار گیرند.

عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور ساری خاطرنشان کرد: در طول سال‌های متمادی در زمستان‌ها نیز آب در سطح‌های افقی رها می‌شود و اگر اجرای طرح زهکشی استان جدی گرفته نشود ضریب تولید محصول با افت جدی مواجه خواهد شد.

مومنی افزود: خاک به دلیل اشباع شدن از آب تهویه مناسبی نداشته و در شرایط جریانات سیلابی و بارش‌های زمستان توان جذب نفوذ عمقی آب را نخواهد داشت و بار دیگر دچار خسارت خواهیم شد، اصلاح زهکشی ضرورت جدی استان مازندران است و مسئولان عالی استان باید به این مهم توجه کنند، همچنین در کشاورزی استان اصلاح شبکه زهکشی امری ضروری به نظر می‌رسد.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار