علیرضا کاظمی- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش
معاون وزیر آموزش و پرورش طرح سند تحول بنیادین را نیز بر پایه مفاهیم دینی و قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: مطابق این سند بالادستی مهمترین راهکار دستیابی به حیات طیبه، توسعه فرهنگ نماز و اهتمام بر اقامه نماز جماعت در مدرسه و ‏تقویت انس با قرآن و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مداری، ‏تولا و تبرا و نیز امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش است.
کد خبر: ۷۸۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴ 08 October 2019

 معاون وزیر آموزش و پرورش از کمبود شدید نیروی انسانی سخن گفت و این نیاز را در حوزه پرورشی ۱۰۰ هزار عدد عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در سومین همایش دوره آموزشی کارشناسان قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کشور که در سالن همایش‌های تله کابین رامسر برگزار شد، چالش‌های نظام تعلیم و تربیت را اینگونه برشمرد: فقدان فعالیت‌های مهارت محور، کمبود شدید نیروی انسانی، آموزش‌زدگی، کلاس محوری، فضای آموزش زده و کنکور گرای نظام تعلیم و تربیت از چالش‌های حوزه آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه خداوند تمام مصالح لازم برای رسیدن به سعادت انسان را در دو عنصر قرآن و عترت ‏فراهم کرده است گفت: به هر میزان که جامعه و خانواده ها را به این حوزه پیوند زده شوند به همان اندازه به سعادت ‏نزدیک تر شده و راه درست را انتخاب خواهند کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش طرح سند تحول بنیادین را نیز بر پایه مفاهیم دینی و قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: مطابق این سند بالادستی مهمترین راهکار دستیابی به حیات طیبه، توسعه فرهنگ نماز و اهتمام بر اقامه نماز جماعت در مدرسه و ‏تقویت انس با قرآن و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مداری، ‏تولا و تبرا و نیز امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش است.

کاظمی در ادامه به بخشی از اقدامات این حوزه اشاره و اظهار کرد: حوزه معاونت فرهنگی و پرورشی با رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساعتی، کیفیت بخشی به برنامه‌ها، نقش‌پذیری و مشارکت دانش‌آموزان، استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی و نهادهای فرهنگی و روحانیت استفاده از فضای مجازی، برنامه ریزی برای ‏دستیابی به اهداف در جهت تکمیل برنامه‌های درسی اقدامات شایان توجهی انجام داده است.

وی درباره رویکرد سومین همایش دوره آموزشی کارشناسان قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: این دوره با هدف تبیین برنامه‌های تحولی بر اساس زیرنظام‌های ‏سند تحول بنیادین با رویکرد گفتمان سازی و ارائه برنامه‌ها و ایجاد درک مشترک و تقویت و ارتقاء ‏فرهنگ سازمانی با تبیین فعالیت‌های دوسالانه حوزه قرآن و عترت، استفاده از صاحبنظران و چهره‌های علمی اجرایی قرآن برای توسعه توانمندی‌های مهارتی و دانشی نیروی انسانی حوزه ‏قرآن و عترت، تبادل تجربیات موفق در حوزه قرآن و عترت و نماز و تضارب آرا افکار و اندیشه‌ها برپا شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان اینکه در زیرنظام های ‏سند تحول بنیادی بیش از ۱۹ درصد برنامه های حوزه پرورشی یعنی ۵۱ برنامه از ۲۵۱ برنامه به آموزش و پرورش اختصاص یافت تاکید کرد: در این راستا ۱۸ برنامه و فعالیت در حوزه نماز، ۸ برنامه در حوزه قرآن، ۱۰ برنامه در حوزه ‏عترت، ۲ برنامه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و یک برنامه خلاقانه برای ایجاد منابع مالی ‏پایدار تنظیم شد.

کاظمی از ‎تشکیل شورای عالی نماز پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و تدوین نقشه اجرایی برای اجرای ‏سازی طرح جامع تربیت نماز در مدارس کشور با کمک معاونت‌ها و ستاد اقامه نماز خبر داد و خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی برگزاری نماز جماعت در ۷۰ هزار مدرسه با حضور ۲۰ هزار روحانی ‏و برگزاری ۷۵۰ پیش اجلاس نماز دانش آموزی قبل از اجلاس ‏سراسری نماز کشور در راستای جریان سازی فرهنگی و تبادل تجربیات و ایده های خلاقانه در سطح مناطق ‏و مدارس جهت ارتقا و ایجاد انگیزه در مدارس از دیگر اقدامات حوزه پرورشی است.

وی در ادامه افزود: مشارکت دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در برنامه های قرآنی کشور، احیای ۷۵۰ دارالقرآن و ایجاد زمینه سازی برای جذب یک میلیون و ۵۰۰ هزار ‏دانش آموز، اجرای طرح وقف مشارکتی با عنوان طرح خلاق با جمع آوری بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی در سال اول اجرا، تولید ۷۰ عنوان محتوا و کتاب با تیراژ هفت میلیون و ‏ایجاد شبکه یاوران و یادآوران ‏در مدارس برای توسعه و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، بخش دیگری از فعالیت‌های حوزه معاونت پرورش بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآن و عترت با بیش از هفت میلیون نفر دانش آموز شرکت کننده، تربیت بیش از ۳۰۰۰ حافظ قرآن از یک جزء تا حافظان کل و‏ برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن بعد از ۲۰ سال وقفه با مشارکت اوقاف گوشه ای از اقدامات و مشارکت های حوزه آموزش و پرورش است.

کاظمی با اشاره به اینکه این نشست به برخی چالش ها و مشکلات حوزه پرورشی نگاه دارد، بیان کرد: در حاشیه قرار گرفتن فعالیت های قرآنی، تربیتی و فرهنگی، نگاه تقلیل گرایانه به برنامه‌های اجرایی و برخی سیاست گذاری‌ها و اهمیت ندادن خانواده ها ‏به این فعالیت ها جزء مشکلات عمده حوزه پرورشی در وزارت آموزش و پروش است.

وی عدم جایگاه قانونی برای پرداخت حق القدم ائمه جماعت را درد مزمنی خواند که سال هاست حوزه پرورش از آن رنج می برد و با ذکر سوالی خطاب به وزیر مربوط تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش که بیش از ۵۰ هزار میلیارد ‏درسال هزینه می کند آیا هزینه پرداخت ۲۰ میلیارد تومان حق القدم ائمه جماعات را ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در حوزه فرهنگی و پرورشی با ابراز گلایه از فراموش شدن فضاهای پرورشی در ساخت و توسعه و تجهیز تاکید کرد: آیا اثر دارالقرآن کمتر از مدارس در کشور است؟ دارالقرآن بالاترین ظرفیت تعلیم و تربیتی را داشته اما دریغ که به فراموشی سپرده شده است. ‎

کاظمی با انتقاد از کمبود شدید نیروهای انسانی در حوزه پرورشی ضمن یادآوری اینکه نیروی انسانی مشکل تمام بخش های آموزش و پرورش است خاطرنشان کرد: از ۱۴۵ هزار نیاز نیروی انسانی در بخش پرورشی ما تنها ۴۵ هزار شاغل در اختیار داریم، اگر آموزش و پرورش در بحث کمبود نیرو ۳۰ درصد مشکل داشته که از حق التدریسی ها کمک گرفته و جبران می شود اما بخش پرورشی تنها ۳۰ درصد نیرو داشته و ۷۰ درصد خلاء نیرو در این حوزه وجود دارد.
‎وی با یادآوری اینکه هر میزان ‏دانش‌آموزان با قرآن و عترت پیوند زده شوند به همان میزان از آسیب های اجتماعی جامعه کاسته ‏می شود تصریح کرد: یکی دیگر از چالش های بزرگ حوزه پرورشی و فرهنگی، نداشتن جایگاه حقیقی و واقعی در فعالیت های آموزشی و ‏پرورشی مدارس است
معاون پروشی وزیر آموزش و پرورش در این باره تشریح کرد: حوزه پرورشی هیچ نقشی در انتصاب و ارزیابی مدیران و در ارزیابی توانمندی‌ها و وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموز ندارد و وقتی این حوزه جایگاهی در برنامه تعالیم و تدبیر و تربیت نداشته و توجهی به آن نمی شود چه انتظاری باید داشت و به همین دلیل است که رویکرد مدیران‌ مدارس ۱۰۰ درصد آموزشی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار